![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 28 januari 2009 Locatie: Friesland (Minnertsga) Leeftijd: 16
|
Hallo iedereen, Ik heb een tijdje geleden een 4 takt motor gekregen om hem een beetje op te knappen en hem misschien weer aan de praat te krijgen. Het is de O.S. FS-60. Maar nu is één ding niet helemaal duidelijk. Onderaan de motor zit een nippeltje. Ik heb begrepen dat die voor de carterontluchting is. Maar binnenin zitten ook tandwieltjes die gesmeerd moeten blijven. Moet ik dan een soort olie door dat nippeltje gieten en voordat ik hem laat draaien er weer uit gieten? Want de brandstof kan er niet bij komen. Alvast heel erg bedankt, Met vriendelijke groet, RCmarc1995 |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 5 september 2005 Locatie: IJsselstein Leeftijd: 52
|
Dit nippeltje is inderdaad de ontluchting. Hierlangs wordt ook het overschot aan olie afgevoerd. Deze olie komt toch uit de brandstof, door kleine lekkage langs de zuiger, en de schraapwerking van de olieschraapveer, komt de olie onderin het carter terecht.
__________________ The older the boy the more expensive his toy |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Tandwieltjes krijgen genoeg smering.
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • |
| | |
| | #4 (permalink) |
|
Bedankt voor jullie reacties, Nu heb ik nog een vraag. Ik heb ook nog een 2 takt motortje. Maar ik weet niet waar hij op draait. Kan hij ook gewoon op Methanol, Wonderolie en Nitromethaan of moet hij op mengsmering? Alvast bedankt, Met vriendelijke groet, Rcmarc1995 |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Guest
|
Als het een klein motortje met normale gloeiplug betreft, gewone methanol-gebaseerde brandstof gebruiken. Als hij op mengsmering moet, zal er hoogstwaarschijnlijk ook een ontsteking bij zitten. Wil je het zeker weten, dan is het handig even een fototje van dat motortje te plaatsen. Sowieso handig, ongetwijfeld dat iemand je hier kan vertellen wat voor motortje dat is. |
|
| | #7 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Dit is volgens mij een HP .60, een 10cc tweetakt van Oostenrijks fabrikaat. Het waren prima motoren die voor hun tijd ook een best hoog vermogen leverden. Het "nadeel" is wel dat ze dat alleen doen bij flink hoge toeren. Deze motor "doet het leuk" vanaf zo ongeveer 12000 omw/min. Met een goede prop en uitlaat kan je hem tot wel 15000 omw/min laten draaien. Maar schrik dan niet van de herrie! De brandstof voor deze motor is de normale mengsmeringbrandstof die gebruikelijk is voor modelmotoren, 70% methanol, 20% wonderolie en 10% nitromethaan. Met het aangegeven mengsel en een 11x7 of 12x6 prop zal hij zo rond de 13000 omw/min kunnen draaien. Je kan tot wel 20% nitro gaan maar dan ga je de motor wel heel erg zwaar belasten. Volgens mij is het niet verstandig is om met deze motor over te stappen naar synthetische olie. De kans dat je dan vermogen gaat verliezen en dat de motor sneller gaat slijten is volgens mij vrij groot. Je moet je bedenken dat deze motor is ontworpen toen er nog geen sprake was van synthetische olie voor deze motoren. Wonderolie was toen (en eigenlijk is dat nog steeds zo
__________________ Groeten, Ernst Grundmann Laatst gewijzigd door Ernst Grundmann; 16 augustus 2009 om 16:57 Reden: 120000 omw/min ?? :oops: |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Hallo Ernst, U had het bijna goed, ik heb hem eens goed bekeken en uit elkaar gehaald en ben erachter gekomen dat het de HP .40 is. Tenminste, dat staat op het symbooltje. Er zit nu een 10x6 prop op. Maar ik heb ook nog wel een 12x6. Ik heb er ook nog een expansiepijp bij, maar ik weet niet precies wat die doet. Ook heb ik nog een vraag over mijn O.S. FS-60. Waar zijn de schroefjes op de foto voor? Als iemand het weet, kan diegene me dan uitleggen hoe ik alles in moet stellen en trimmen enzo. ( Zie foto; de kleuren rood, geel en groen) De schroef in de rode cirkel zit in de throttle. Kwaliteit van de foto is jammergenoeg naar beneden gegaan toen ik hem naar paint kopieerde. Met vriendelijke groet, RCmarc1995 Laatst gewijzigd door RCmarc1995; 2 februari 2009 om 15:07 |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
Foto kan ik helaas niet zien! Een resonantiepijp geeft een duidelijke stijging van het vermogen wanneer hij goed afgesteld is. Pas alleen op dat je hem niet te kort afsteld dit kan je motor beschadigen omdat hij dan te heet wordt.
__________________ The older the boy the more expensive his toy |
| | |
| | #11 (permalink) |
| De stelschroef die in de gashevel zit is voor het mengsel bij lage toeren ,meestal staat deze gewoon goed en hoef je hier niet aan te draaien. De stelschroef hier recht tegenover is voor de afstelling bij volgas. Stelschroef bovenop is een "stop" schroef. Deze borgt de gasschuif, wanneer je hem tever indraait kun je het gas niet meer afsluiten! Voor het echte afstellen kun je beter hulp vragen van een ervaren iemand bij jou in de buurt. Dit is een kwestie van voelen en proeven zo gezegd. P.S. wanner je hem laat lopen wel de scharnierpunten van de stoterstangen en tuimelaars smeren met een drupje naaimachineolie.
__________________ The older the boy the more expensive his toy Laatst gewijzigd door Huibert; 3 februari 2009 om 16:48 |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |