Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Algemeen modelvliegen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 29 januari 2009, 17:14   #1 (permalink)

Leeftijd: 34
Standaard beginner zoekt toestel electro

hoi ik ben marco en nieuw in de modelvlieg weereld

nu ben ik al een tijd aan het oefenen met me flight simulator real flight
en heb de handelingen nu aardig onder de knie

nu zou ik dus ook in het echt willen vliegen
en ben dus op zoek naar informatie naar een goed beginners toestel
en zijn er ook beginers toestelen die je zelf kan bouwen ????

of ga ik nu al paar stappen te ver met bouwen

ik wacht u reactie en tips graag af

met vriendelijke groet
marco
SERPENT S400 is offline   Met citaat reageren
Oud 29 januari 2009, 17:30   #2 (permalink)

Leeftijd: 30
Standaard

4 knaals vliegen is lastiger dan 3(of 2) dus daarom is dat meer ideaal om mee te beginnen. Electro word op steeds meer clubs geaccepteerd voor beginners. Ook een hoogdekker (met de vleugel bovenop de romp) vliegt makkelijker stabiel dan een midden of laag dekker. Een vliegtuig dat langzaam vliegt is ook eenvoudiger om mee te beginnen.

Ik adviseer een Multiplex easystar of een toestel dat vergelijkbaar is. a zoiezo bij een club kijken, vragen en liefst vliegen met hun trainer. Soms ben je van de club afhankelijk met welke trainer hun willen starten.

Ik heb zelf leren vliegen met een BMI Elbatros. Deze is iets lastiger dan een Easystar. Het zelf bouwen stelt niet zo veel voor als je handig bent. HEt voordeel is dan wel dat je je vliegtuig makkelijker kan repareren omdat je hem kent van binnen. Ook kun je zelf de componenten aanpassen. Als je met electro wilt beginnen zou ik altijd voor borstelloos gaan, niet omdat het harder gaat, maar omdat je langer kunt vliegen. Ook kun je je borstelloze setje makkelijekr meenemen in je volgend toestel omdat die waarschijnlijk dan toch borstelloos word

Jakko
jakkobink is offline   Met citaat reageren
Oud 29 januari 2009, 17:31   #3 (permalink)

Zore's schermafbeelding

Weblogartikelen: 1
Standaard

Hallo Marco,

Welkom op modelbouwforum...

Bouwen van je eigen vliegtuig is een uitstekent idee, je kunt em dan namelijk ook weer repareren na een crash
Oud 29 januari 2009, 17:45   #4 (permalink)

Standaard

en voor een zelf buw vliegtuig

koop je dan een bouwdoos
of gaat dat via een tekening

en hebben julllie ook nog een goede winkel voor mijn

met groet
marco
Oud 29 januari 2009, 19:11   #5 (permalink)

Leeftijd: 43
Standaard

een beetje uitzoeken waar je interesse ligt is ook van belang. Ga je meer richting zwevers , kun je starten met een easystar of easyglider.

Ben je meer geneigd om later acro te vliegen , zou ik eerder met een echt vliegtuig starten, maar nog niet met een acro toestel. Inderdaad een hoogdekker is dan ideaal om de start te maken en later eventueel naar een laagdekker.

Hier is een minimag aangewezen. Compact, gemakkelijk te vliegen en dankzij het materiaal ook gemakkelijk te herstellen. Door de compactheid is het enerzijds iets nerveuzer anderzijds als er iets misgaat, is de impact iets kleiner.

Veel succes in ieder geval.
cross is offline   Met citaat reageren
Oud 29 januari 2009, 20:37   #6 (permalink)

mattiejplane's schermafbeelding

Leeftijd: 21
Standaard

Ik zie iedereen hierboven met suggesties komen van schuimpjes maar het lijkt mij toch dat Marcel aangeeft het leuk vind om iets te bouwen...

Natuurlijk kan dit, in de meeste gevallen toch wel iets lastiger dan een schuimpje omdat met bouwen vaak het gewicht toch al wat hoger ligt en dat komt (let op->) niet altijd, de vliegeigenschappen ten goede. De meeste zelfbouw (starters) kits zijn zover ik weet voor brandstof modellen. Op electo gebied zullen ze er uiteraard ook wel zijn. Ik heb hier echter minder verstand van (van zelfbouwmodellen op beginnersgebied dan).

Je zou eens even kunnen graven in het tekeningen draadje als je van een tekening zou willen bouwen, toch zou ik er met 0 bouw en echte vlieg ervaring toch voor kiezen een bouwkit te kopen, dan ben je er zeker van dat alle onderdelen passen en dan heb je er ook een handleiding met basis uitleg bij.
Oud 30 januari 2009, 00:32   #7 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Martin Rudolf's schermafbeelding

Leeftijd: 55
Standaard

Hoi Marco,

Voordat je iets gaat kopen of bouwen, ga eerst eens kijken bij een modelvliegclub wat er zoal komt kijken bij deze hobby !!

En zorg voor iemand die jou les kan geven, zodat je weet wat je moet doen en vooral wat je niet moet doen ...

Er zijn 120 modelvliegclubs in Nederland, dus ook één bij jou in de buurt !

Succes ermee !

Groeten Martin
Oud 30 januari 2009, 01:47   #8 (permalink)
hezik
Guest

Standaard

Op zich is het helemaal geen verkeerd plan om zelf te gaan bouwen, maar het is wel aan te raden je toestel op z'n minst te laten controleren voordat je er echt mee gaat vliegen, of om tijdens het bouwen de hulp van een ervaren iemand in te roepen. Vandaar ook dat ik het ook eens ben met het advies om een club te bezoeken.

Los daarvan: gebruik de search van dit forum eens. 'Welk beginnerstoestel' is een vraag die al 100.000 keer voorbijgekomen en beantwoord is. Uit die draadjes kun je heel veel informatie halen.

Dan, meer ontopic.. als je echt wil bouwen, dan kun je eens gaan kijken naar de Robbe Charter, de Great Planes PT serie (PT-20, PT40, enz) of bv. de Graupner Taxi II/III. Zijn alle drie bouwdozen van bewezen trainers, zeer geschikt om mee te beginnen. Het zijn van oorsprong wel brandstoftoestellen (alhoewel Graupner de Taxi ook electro verkoopt) maar kunnen ook voorzien worden van een electromotor.

Een goede winkel voor iemand die echt vliegtuigen wil gaan bouwen (dus geen ARF's kopen) is Hobby-Inn te waalwijk.

Laatst gewijzigd door hezik; 30 januari 2009 om 14:56
  Met citaat reageren
Oud 30 januari 2009, 13:55   #9 (permalink)

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Wat betreft simulator, kijk/zoek eerst wie/club jou straks gaat helpen met leren vliegen en oefen dan op de simulator met dezelfde stickmode, anders kan hij/club je niet helpen.

Zeer nuttige informatie voor de geïnteresseerde:
Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl
-> [FAQ] Modelvliegen, algemeen
-> Aandachtspunten voor het beginnen met modelvliegen.

Twee elkaar overlappende en aanvullende overzichten van clubs in NL&B:
Modelvliegen RC Model Airplanes Toine Martens HomePage
-> clubs
KNVvL Modelvliegsport - Voorpagina
-> clubs
zelfbouw e-motor tipszelfbouw e-motor group • current kills

ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 31 januari 2009, 18:26   #10 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Gerben's schermafbeelding

Leeftijd: 37
Standaard

Hoi Marco,
Kom anders morgen (zondag 1-02-09) even kijken op de indoor in Alkmaar, in de Meent.
We zijn daar tussen 10 en 12. Gezellig en kunnen we babbeltje maken over wat je zoal nodig hebt en kunt doen. Praat makkelijker dan via een forum, en je kunt het indoorvliegen bekijken.Je betn van harte welkom,
Groet,
Gerben
Oud 3 februari 2009, 12:44   #11 (permalink)

Standaard

hoi

nog even een vraag de kyosho calmato sport 1400incl bls-30 motor

is dat een goed vliegtuig om mee te beginnen
of moet ik toch voor de hoog dekker gaan

ik wacht u reactie af
Oud 3 februari 2009, 13:52   #12 (permalink)

Leeftijd: 47
Standaard

Altijd beginnen met een hoogdekker, geeft rustiger vliegbeeld.Zelf les ik op een Calmato hoogdekker maar wel met brandstof motor. Deze is ook in electro versie maar ik heb van een instructeur gehoord dat deze niet echt perfect is. Ga om het te leren voor de Calmato, charter of taxi (meestal brandstof) of anders voor een schuim electro.
hoffmarcel is offline   Met citaat reageren
Oud 3 februari 2009, 13:55   #13 (permalink)
hezik
Guest

Standaard

hoffmarcel: gemiddeld genomen heb je gelijk, als het over de calmato gaat niet.

De laagdekker calmato sports is een uitermate geschikte trainer. Er zijn zelfs mensen die 'm beter vinden dan de hoogdekker calmato.

@SerpentS400: als je de calmato sports mooi vind, hij is verkrijgbaar, en je kunt 'm betalen, go for it. Ga je geen spijt van krijgen.
  Met citaat reageren
Oud 6 februari 2009, 22:04   #14 (permalink)

sas1970's schermafbeelding

Leeftijd: 42
Standaard startkist

Hoi Marco, uit Schagen,
Om eens een idee te krijgen van de verschillende soorten brandstof en electro beginnend en gevorderde vliegtuigen kan je bij mij komen kijken.
Woon zelf ook in Schagen en vlieg bij MVC Wieringermeer.
Ben zelf samen met mijn zoon een jaar geleden begonnen in de modelvliegsport, daarvoor nitro autotjes.
Pas op is wel zeer verslavend, maar vooral erg leuk om je eigen kist te bouwen en die vervolgens airborne tezien gaan.
Samen met mijn zoon hebben wij een aantal kisten van een Easystar, Calmato, pipercub, champion, extra 300, zwevers tot een depron funtana 300 en nog een tweetal electro bouwprojectjes.
Ofwel vanalles wat.
Het kan je een aardig idee geven van wat er mogelijk is en wat het zoal kost.
Mocht je interesse hebben stuur me dan even een pbtje.

Gr Sas

Laatst gewijzigd door sas1970; 6 februari 2009 om 22:19
sas1970 is offline   Met citaat reageren
Oud 12 februari 2009, 08:04   #15 (permalink)

Leeftijd: 31
Standaard

Ik zou voor de Multiplex Easystar gaan. Lekker simpel en stevig model. Je kunt natuurlijk lid worden van een club, maar een (heel) groot veld ver weg van bebouwing en toeschouwers opzoeken is ook een mogelijkheid. Ik heb het vliegen ook in het wild geleerd, en als je een beetje oog-hand coordinatie hebt is het niet zo lastig. Ik heb twee serieuze crashes gehad. Bij de eerste was het veld veels!! te klein en hing hij na 3 seconden op 8 meter hoogte in de boom. De tweede was een ongelukkige landing. Allebei met wat lijm bijna onzichtbaar kunnen repareren.
Later kun je dan je Easystar ombouwen naar 4-kanaals en daarna een echt 4-kanaals vliegtuig kopen/bouwen. De Easystar is dan nog leuk als ragbak met BL erin.
pattux is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Algemeen modelvliegen
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten