![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #31 (permalink) |
| Lid sinds: 14 september 2005 Locatie: Aarle-Rixtel Leeftijd: 39
|
sjonge jonge Erik, ineens grote stappen daar Leuk te zien dat het nu volgas vooruit gaat, heb de vleugeldelen los al gezien, aan elkaar is het ineens een hele indrukwekkende spanwijdte! Succes en vooral blijven posten die plaatjes!!!
__________________ Modelvliegclub de Sticks |
| | |
| | #32 (permalink) |
| Lid sinds: 20 december 2002 Locatie: Eindhoven
|
Hoi, Vandaag had ik samen met een leraar metaal techniek heel de dag de technieklokalen tot onze beschikking en hebben we veel kunnen doen maar ook veel niet kunnen doen omdat je met het model steeds verder komt en nu ook tegen moeilijkheden aanloopt die je niet voorzien had. De moeilijkheden komen nu vooral omdat ik een tweecilinder gebruik die op een andere plaats aan het frame bevestigd zit als de op de tekening staande ééncilinder motor. Hij zit gewoon een stuk verder naar voren. Ook zit ik danig in de knoop met de hoogte van het neuswiel. Enige aanpassingen zullen noodzakelijk zijn of.......ik moet het geluk hebben dat er een minder groot neuswiel hier te krijgen (kopen is). Eigenlijk is deze neuspoot te groot. Eerst maar eens wat plaatjes. ![]() Heel veel praktijkruimte waar wij helemaal uit de voeten kunnen met alles wat met metaal te maken heeft. Soms is het toch wel fijn om kennissen te hebben in plaats van kennis. ![]() En dan te bedenken dat de meeste machines en inventaris al bijna 30 jaar oud zijn. Binnenkort allemaal nieuwe en heel moderne apparaten. (op deze foto is de stoel al te zien, 2mm aluminium met heel veel 10 mm gaten. Remzy bedankt, wat een katwei) De neuspoot met zelf gemaakte afstandhouders waar de as van het wiel inkan. Alles wordt dan met inbusboutjes geborgd. ![]() Bij de eerste keer dat het volle gewicht op het wiel kwam brak de velg. Eigenlijk versplinterde hij bij de eerste omwentelingen. Mogelijk zal de oorzaak ook wel een vroegere crash zijn. Maar dat weet ik niet meer. Zal ik wel verdrongen hebben. ![]() Dus maar even zonder voorwiel terwijl de stoel 'onder constructie' is. Duidelijk is te zien dat de neuspoot veel te groot (hoog) is en het model dus niet recht kan staan als het onderdeel waar de neuspoot en de stoel aan vast zitten door de veren strak tegen de rest van het frame getrokken worden. Inmiddels hebben we diverse oplossingen verzonnen. Als eerste een kleinere neuspoot dus en anders de aanslag verder naar voren. Echter dit moet dan weer nieuw gemaakt worden omdat het frame op die plaats taps toe loopt. ![]() Hier zie je dat bovenomschreven onderdeel door een veer strak tegen het frame getrokken wordt. ![]() Morgen zal ik de rest van de bouw (constructie) posten waaronder de stoel en het maken van de V-stelling uit 6 mm verenstaal. Dit kon in één keer. In iedere geval vandaag weer veel van aluminium en andere metalen geleerd. Groetjes, Erik. |
| | |
| | #34 (permalink) |
| Lid sinds: 14 september 2005 Locatie: Aarle-Rixtel Leeftijd: 39
|
Gaat lekker Erik! Hoe ver zakt toestel voorover als ie compleet is (piloot, vleugel enzo, met CG op juiste plek), scheelt het dan nog veel? Kunnen achterwielen niet wat zakken (achterkant dus omhoog)?? Binnenkort echt eens iets afspreken!
__________________ Modelvliegclub de Sticks |
| | |
| | #35 (permalink) |
|
Hoi, Die 'viertaktpruttel' blijft in IN IEDER GEVAL zitten want juist vanwege deze motor wilde ik een ultralight bouwen. De tweecilinder moet te zien zijn en niet weggemoffeld onder een kap. Dus geen discussie mogelijk over electro. Andere modellen van mij (zie tweemotorige Canadair CL 415) wel met heel veel plezier electro. Dus...... Zoals beloofd de voortgang. Onderstaande foto laat een buigapparaat zien waarmee ik de 4, 6mm vleugelpennen in één keer 2 tot 3 graden kon buigen. Hier een fluitje van een cent, thuis een onmetelijk gepruts met bankschroef en hamer. ![]() Met de pennen in de romp en vleugel vind ik dat de V-stelling redelijk is. Ik wilde hem niet te groot hebben omdat ik aillerons in de vleugels heb en deze ook zeker wil gebruiken. Uiteraard zal er straks geen kier meer te zien zijn tussen romp en vleugel. ![]() Ziet er al aardig uit, vind ik. Tijdens het passen van de vleugels sneuvelde er een rip. Deze wordt meteen vervangen door een stevigere, van harder balsa. ![]() Terwijl ik aan het passen en meten was met de neuspoot, was de leraar met wie ik samenwerk in zijn lokalen, een zitting voor de piloot aan het maken van 2 mm aluminium met heel veel gaten van 10 mm.. Ik ben er erg blij mee want het geeft weer meer 'jus' aan het model. Nog wat kussens op de zitting en voor de rug, en de piloot, die ik binnenkort ga bestellen bij The Pilot People, kan er in. In Frankrijk heb ik inderdaad een piloot op enkel een kussentje in zijn ultralight zien zitten. ![]() ![]() Inmiddels heb ik een iets kleinere neuspoot weten te bemachtigen. De eerste resultaten mbt. de hoogte en passing zijn veel belovend. Ik denk dat het wel goed komt. Ook mijn scepcis mbt. de stevigheid is helemaal verdwenen. Zoals het model nu aan voelt, geven alle verbindingen een goed gevoel over de stabiliteit en zou het volgens mij een hardere landing moeten kunnen overleven. We gaan het zeker zien .........komend voorjaar. Volgende keer meer plaatjes. Groetjes, Erik |
| | |
| | #36 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 8 september 2002 Locatie: veldhoven,nl Leeftijd: 50
|
was een geintje van de electro-ombouw, wist ik toch al.. ziet er mooi uit, de buisverbindingen zijn echt mooi. ik heb ooit een model gemaakt van alubuis en had steeds kromme buizen rond de verbinders. door er hoekjes van met carbon gelamineerd triplex in te zetten was dat opgelost. de krachten werden daardoor over een groter oppervlak verdeeld. |
| | |
| | #37 (permalink) |
|
Hoi, Was dat toen soms de Windbag? Aluminium wagentje, trike, met vlieger (felxifoil). Heb ik heel lang mee gevlogen (met Saito FA 65) maar uiteindelijk met nogal wat aanpassingen. Ik heb nog wel ergens foto's maar die moet ik dan inscannen. Groetjes, Erik. |
| | |
| | #38 (permalink) |
|
Vandaag de romp op zo'n manier in elkaar gezet dat in ieder geval het stabilo haaks staat. Met de kleinere neuspoot scheelt dit toch wel veel. Zover als ik kan zien moet ik de ophangpunten van de twee buizen waar het zitje en neuswiel op gemonteerd zitten, aanpassen. In ieder geval beide iets korter zodat ze 1 cm. voor het achterste bevestigingspunt komen te zitten en toch kunnen bewegen als het geheel iets naar voren veert. Ik zal dit met kleine beetjes inkorter proefondervindelijk moeten vast zien te stellen. Met lijmklemmen vastgezet. ![]() Hier moet ik dus het één en ander veranderen. (korter maken) ![]() ![]() als de neuspoot/zitje geblokkeerd wordt. ![]() Komende week zal ik eens gaan kijken hoe het zit met het zwaartepunt. Voor mijn gevoel zit het redelijk maar meten is weten. Groetjes, Erik. |
| | |
| | #40 (permalink) |
| Lid sinds: 6 februari 2009 Leeftijd: 49
|
Hallo Erik, Je hebt de draden weer aardig weten op te pakken zo te zien! Ook diverse problemen die de kop opstaken omdat je bepaalde wijzigingen voor ogen had heb je goed weten op te lossen. In een eerder stadium heb ik geprobeerd foto's van mijn 'oer'-Cloudhopper op dit forum te zetten, wat helaas niet lukte. Nu zal een clubmaat van me dit proberen te doen, zodat je mijn Cloudhopper ook wat beter zal kunnen bekijken. Een tip voor het gebruik van de rolroeren: laat deze roeren ongeveer 2x meer omhoog gaan dan naar beneden en mix a.u.b. ongeveer een 10 tot 15 graden richtingsroer erbij. Je krijgt met dit soort vliegtuigen namelijk onherroepelijk te maken met het zgn. 'haakeffect'. Mogelijk jou wel bekend. Om dit probleem de baas te zijn, zijn deze maatregelen beslist nodig. Zelf gebruik ik in mijn Cloudhopper geen rolroeren, zodat ik dit probleem niet ken. Genoemde waardes berusten daarom alleen op mijn ervaring en dus gevoel. Het kan zijn dat ze dus zullen moeten worden aangepast, maar dat kun je pas weten na de eerste vluchten. Maar volgens mij moet je het zo eerst wel kunnen proberen. Veel succes toegewenst in dit komende nieuwe jaar! Ben benieuwd en blijf dit dus volgen! Groet, Piet(er) |
| | |
| | #42 (permalink) |
| Lid sinds: 19 juni 2006 Locatie: Zevenaar Leeftijd: 51
|
Hoi Erik, Prachtig werk !! Je hebt een aantal mooie verbindingen gemaakt ; die zou je ook kunnen gebruiken daar waar nu de slangklemmen om het landingsgestel zitten. Die slangklemmen zijn niet zo fraai. Maar verder schitterend hoor. |
| | |
| | #43 (permalink) |
| Lid sinds: 30 april 2003 Locatie: Giekerk
|
Zoals door Pieter al aangekondigd hierbij de foto's van zijn Cloudhopper: ![]() De Cloudhopper in zijaanzicht. ![]() Ready for take off. ![]() Wingtip luchtfoto van ons clubgebouw (Dokkumer Modelvlieg Club). ![]() Misschien niet zo snel als deze jet... ![]() ... maar wel zo wendbaar ![]() Binnen komend voor de landing! Veel kijkplezier gewenst!
__________________ Groet, Alex |
| | |
| | #45 (permalink) |
|
Hoi, Pieter, Het haakeffect is mij maar al te goed bekend van mijn Big Lift zonder rolroeren dus dat is ook één van de redenen dat ik een heel kleine V-stelling gebruik omdat ik persé rolroeren wilde inbouwen om mooier bochten te kunnen nemen. Alex, Bedankt voor het plaatsen van de foto's. Ik kan nu in ieder geval zien dat de Cloudhooper een heel mooi vliegbeeld heeft. Eigenlijk had ik niet anders verwacht. Ron, Een heel goede tip voor wat betreft het landingsgestel. Ik heb het al besproken met mijn medebouwer (leraar) en we gaan er in ieder geval naar kijken. Hij dacht al een oplossing te hebben. Die slangeklemmen zijn inderdaad niet zo mooi maar wel functioneel. Vandaag, zondag, heb ik het onderstel zover klaargemaakt dat jij zelfstandig staat en veert. Viel achteraf heel erg mee. Wat passen en meten, boren, zagen, schroeven en ineens stond de Cloudhopper helemaal recht op zijn wielen. Ik ben er weer blij mee. Morgen foto's. Groetjes, Erik. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |