![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 20 december 2002 Locatie: Eindhoven
|
Hallo, Al heel lang was ik van plan een ultralight te bouwen maar ik kon geen geschikte tekening vinden. Tot ik afgelopen jaar in een engels modelbouwtijdschrift de volgende tekening tegenkwam van de Cloudhopper. Sanwijdte: 2600 mm Lengte : 1500 mm gewicht : 5500-6000 gram functies : aillerons, roer, hoogteroer en motor (+ enkele extra's). ![]() ![]() Het is een tekening van Pieter Feddema. Ik denk een fries uit Nederland. Ik heb geprobeerd hem via het forum te bereiken maar dat is niet gelukt. ![]() Op de Cloudhopper wil ik de volgende motor plaatsen. Een Saito FA 130 T. ![]() In en later stadium heb ik daar nog wat vragen over omdat ik deze motor al ruim 15 jaar nieuw in de doos had liggen. Maar eerst wilde ik vragen over er iemand ervaring heeft met het 'lassen' van aluminium. Er zijn een aantal verbindingen die ik op een aantal manieren kan maken. Ik wilde eigenlijk jullie meening. De vleugels, roer en stabilo heb ik al klaar. Ook de motorophanging is al klaar omdat die heel anders is als op de tekening ivm. de tweecilnder viertakt, die zwaarder is. ![]() ![]() ![]() Pieter Feddema heeft dit toendertijd zo opgelost; ![]() ![]() Graag zou ik horen hoe jullie erover denken. Groetjes, Erik. |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 6 april 2006 Locatie: Zwalm Leeftijd: 34
|
Hier kan je je licht al eens opsteken. Aluminium Solderen |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 april 2008 Locatie: Veenwouden Leeftijd: 39
|
Ik ken de ontwerper van de cloudhopper goed. Ik heb hem inmiddels getipt over dit topic. Wie weet heeft die nog wat tips voor je. Die van hem vliegt overigens nog steeds. Erg leuke kist! Succes!
__________________ Een schietstoel is voor mietjes |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Ik zou het erg leuk vinden om met Pieter Feddema contact te kunnen maken. Zoals ik al schreef heb ik het geprobeerd maar was het niet gelukt. Ik wacht het met spanning af. Het 'lassen' zal ook wel gaan lukken nadat ik de aangegeven site gelezen had. Ik houd jullie op de hoogte. Ik ben ook heel benieuwd naar de sterkte van de las. Groetjes, Erik |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
Hoi, Dit is dus ook een goed idee als ik de uitleg lees en goed begrijp. Maar..............waar is dit middel in Nederland verkrijgbaar of gebruiken het veel garages en dergelijke? Hier ook nog 2 foto's van de motorophanging die speciaal voor de Cloudhopper en de Saito FA 130 T op maat gemaakt is van aluminium. ![]() ![]() Groetjes, Erik |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Lid sinds: 6 februari 2009 Leeftijd: 49
|
Hallo allemaal, Via Bronsky werd ik op de hoogte gebracht van enige bouwactiviteiten rondom een nieuw broertje of zusje van mijn eigen 'Cloudhopper'. Fantastisch nieuws natuurlijk en heb me om die reden daarom ook aangemeld bij dit forum. Eerst maar even voorstellen natuurlijk.......... Ik ben dus Piet(er) Feddema en de ontwerper van dit (prachtig mooi, ehem...) vliegend tuig(je), haha!! Het 1e, en ook vliegende ontwerp, is nu alweer zo'n 26 jaar oud (1983). Maar al snel bleken er destijds veranderingen noodzakelijk te zijn in motorvermogen en/of gewichtreductie. Pas het 4e ontwerp (en uiteindelijk definitieve) kon mijn eigen goedkeuring tegemoet zien. En het was in 1988 dat ie weer opnieuw ging vliegen! Het was uiteindelijk de romp welke de meeste aanpassingen kreeg. Het vliegtuig vliegt nu overigens nog steeds!!! 'k Heb er zelfs ontzettend veel mee gevlogen en dus ook mee beleefd. Maar dat ga ik nu hier op dit moment nog niet allemaal noemen. Veel belangrijker is nu dat ik hoop dat jij (Helerik) er straks evenveel plezier aan mag beleven als dat ik er ook aan heb beleefd (en dat nog steeds doe overigens) en dat ik open sta voor evt. vragen of opbouwende kritiek. Aan de foto's te zien lukt het bouwen je aardig en ik vind het lassen/lijmen van de buisverbindingen een erg goede optie. Hou echter goed in de gaten dat motortrillingen funest kunnen zijn. Onnodig te vermelden dat ze metaalmoeheid kunnen veroorzaken. Heb het helaas zelf enkele keren ervaren met 'Cloudhopper' in de vorm van buisbreuk. Maar ik zou zeggen: Probeer het maar gewoon!! Succes ermee!! Als ik wat meer tijd heb, zal ik es enkele foto's plaatsen van mijn eigen 'Cloudhopper'. Nou, tot zover eerst maar even. Je zoektocht heeft dus toch tot resultaat geleid en ik vond het fantastisch om te lezen dat er (weer) iemand was die een 'Cloudhopper' ging maken. Nogmaals, heel veel bouw- en voor straks, heel veel vliegplezier ermee toegewenst!! Groeten, Piet(er) |
| | |
| | #12 (permalink) |
|
Hoi Pieter, Leuk dat je gereageerd heb op dit topic. Ik heb al veel langer geleden gepoogd jou te bereiken maar dat was tot op heden niet gelukt. Eigenlijk had ik het idee dat je in Engeland zou wonen ivm, dat artikel in een Engels modelbouwtijdschrift en de tekening die helemaal in het Engels is. Waarom wilde ik mij jou praten: 1. natuurlijk over de Cloudhopper en of je nog tips had mbt. de constructie. Meestal weten de gebruikers die er zelf mee vliegen veel meer dan dat je uit een enkel artikel kan lezen of zien op een tekening. Het is altijd makkelijker om tijdens het bouwen verandereingen aan te brengen dan op het moment als hij klaar is en in de 'lak' staat. Ja ik wil hem laten annodiseren. (de kleur weet ik nog niet) 2. Uiteraard over de verbinding onder aan de bocht van de dragers van het frame. Dat is het punt waar volgens mij de meeste krachten opkomen. 3. Als hij goed vliegt wil ik er drijvers onder maken omdat ik dol ben op watervliegen en ik dachts misschien heeft Pieter dat idee ook gehad. Boutjes en moertjes zijn van r.v.s. 4. En dan wat betreft de motorrisering had ik interesse in. Is mijn Saito FA130T niet te zwaar en welke aanpassingen zou jij bedacht hebben ook ivm. het zwaartepunt. Je ziet genoeg om over te praten. Een aantal zaken heb ik al min of meer opgelost al zal tijdens het gebruik blijken of dat dat goed is. Vleugels, stabilo en roer heb ik al klaar. Besturing wordt waarschijnlijk closed loop. In de vleugels heb ik aillerons gemaakt. Het aluminium is 51 ST Voorderest gebruik ik watervast multiplex en uiteraard veel balsa volgens tekening. Hier en daar heb ik nog wat dingen anders maar die meld ik wel als ik zo ver ben. Groetjes, Erik |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Lid sinds: 14 september 2005 Locatie: Aarle-Rixtel Leeftijd: 39
|
Hoi Erik, Daar is dan het verwachte bouwverslag Je bent ineens flink opgeschoten! Lassen en andere harde verbindingen hebben een redelijke kans op scheuren, boutverbinding kan wat "bewegen" en blijft niet onder spanning zitten, daar is iets voor te zeggen... Kunt ook overwegen om plaatjes aluminium aan buizen te lassen en die vervolgens te bouten, blijft het frame ook demontabel (bijvoorbeeld om een keer te richten als je wat schade hebt), overweeg het maar eens. Boutjes/schroefjes door de buis, altijd zelfborgende moeren gebruiken, buis is samendrukbaar, je kunt de moer dus niet te vast trekken, anders vervorm je de buis. Dit soort constructies hebben de neiging om los te lopen, vandaar de zelfborgende moer Mooi dat je ook foto's hebt! Mocht je nog eens gaan schieten, zou een overzichtsplaatje van het hele frame voor zover het nu klaar is wel leuk zijn! Succes met verdere bouwen, als maiden eraan zit te komen geef maar een seintje, dan kom ik even kijken als ik tijd heb
__________________ Modelvliegclub de Sticks |
| | |
| | #14 (permalink) |
|
Hoi Mijnheer Rob, Morgen zal ik weer wat plaatjes 'schieten' en dankzij jouw hulp plaatsen. Inderdaad zijn er dagen dat het hard op schiet maar ook dagen dat alles stil ligt omdat ik er niet uitkom hoe iets te doen. Het werken met aluminium is niet mijn dagelijkse bezeigheid. Dit forum is een schitterende mogelijkheid om van gedachten te wisselen. Vandaag ging de neuspoot ineens heel vlug. Ik had er nog één liggen schaal 1:4. Was ik vergeten. Het wiel had ik ook nog en dat past goed bij het model. De piloot wordt toch waarschijnlijk van de Pilot People in Engeland. Ik heb al 2 maal telefonisch met hen contact gehad. Morgen weer verder met bouwen. Groetjes, Erik. |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Lid sinds: 6 februari 2009 Leeftijd: 49
|
Hallo Erik, Zo te lezen heb/had je nogal wat vragen. Ik zal ze dan ook even proberen in volgorde voor je te beantwoorden. Over mezelf: Ik ben gewoon woonachtig in Nederland en wel in Friesland zoals je al es eerder terecht opmerkte. In 1992 heb ik via een clubgenoot de tekening destijds 'uitgeleend' aan het engelse modelvliegblad 'Radio Control Model World'. Deze clubgenoot was in die tijd geabonneerd op dat blad en hij heeft voor mij destijds de vertaling gedaan, welke ik weer toepastte in de tekening en de bouwbeschrijving. Dan je technische vragen: 1. Over de (romp)contructie kan ik eigenlijk alleen maar zeggen dat je erg moet oppassen dat bepaalde verbindingen niet gaan breken ten gevolge van motortrillingen. En dat is bij elke motor en motorophanging weer anders. Zelfs het veranderen van buislengtes, zoals bij jou waarschijnlijk, heeft invloed op deze trillingen, hetzij positief alsook negatief. Heeft weer te maken met resonantie, welke ook weer afhankelijk zijn van de hoeveelheid 'gas' (lees toeren), welke je op dat moment gebruikt. Kortom er valt dus een heleboel over te vertellen en ook weer niet omdat je het uiteindelijk in de praktijk allemaal zult moeten ervaren. In mijn geval en dus met een eencylinder 15cc tweetakt motor, braken nogal eens de motorsteunen, welke ik van aluminium had gemaakt. De laatste versie motorsteun van 6 mm multiplex bleek intact te blijven, tot op heden. Verder bleek ook de voorste knik in de buizen bovenin het frame (dus bij de motor) erg gevoelig te zijn voor deze trillingen met buisbreuk als gevolg. In de tekening heb ik dit hopelijk weten op te lossen door de buizen slechts weinig te doen samen knijpen. Bij mijn 'cloudhopper' waren ze echter volledig samengeknepen. 2. De bocht onderaan het frame levert eigenlijk helemaal geen problemen op mits het staal van het landingsgestel geen krachten uitoefend op het frame. Dit als gevolg van een wat te kort en/of niet goed gebogen landingsgestel en het door de slangenklemmen eigenlijk niet goed op zijn plaats kan worden gehouden. Door het samengaan van de dan continu ontstane trekkracht op deze buizen en de motortrillingen kan weer breuk optreden, zoals onlangs bij mij..... 3. Zeker roestvrijstaal gebruiken als dat kan en anders wat lak of sec.lijm erover en in de gaten blijven houden of er geen roestvorming optreedt. Het idee van drijvers is bij mij wel opgekomen omdat ik ergens een mooie foto heb uit de jaren '80 van een Ulv op drijvers en we op onze vereninging nogal eens de modellen met (sneeuw)ski's uitrustten, wanneer er een laagje sneeuw lag. Heel erg serieus heb ik echter verder niet over drijvers nagedacht. Maar vind het idee fantastisch!! Maar met ski's lag dat een beetje anders. Toen ik eerst es wilde vliegen zonder ski's om te zien of ik de motor eigenlijk wel aan de praat zou kunnen krijgen met die lage temperaturen, bleek dat dus in het geheel niet te lukken.... En daarmee strandde jammer genoeg ook verder al snel het idee om deze kist toch daadwerkelijk met ski's uit te gaan rusten. 4. Jouw motor zal niet te zwaar zijn qua motorvermogen, maar qua gewicht weet ik niet wat hij weegt ten opzichte van die van mij. Een zwaardere motor zal iets meer naar achteren geplaatst kunnen worden (zoals bij jou dacht ik), waarbij de ruimte voor een tank dan wel iets kleiner wordt. Maar ook kun je de staart wat zwaarder gaan uitvoeren of daar wat ballast gaan toevoegen, welke je later bij een mogelijke lichtere motor weer makkelijk kunt verwijderen. Gewicht toevoegen heeft altijd mijn laatste voorkeur, maar moet wel bezien worden in het totaal. Het is een grote kist en enkele grammen meer of minder zul je niet merken. En zwaardere kisten hebben ook weer beslist hun voordelen (met harde wind), maar dat is weer een andere discussie. Belangrijk blijft dat de plaats van het zwaartepunt ongewijzigd blijft, maar dat had je vast zelf ook wel in de gaten. 5. Op de tekening staat dacht ik ook een closed loop voor het richtingsroer voorgesteld, in ieder geval heb ik het zelf ook! De mijne vliegt naar volle tevredenheid zonder rolroeren, net zoals de eerste generatie Ulv's. Maar andere 'Cloudhoppers' door andere clubleden gemaakt, vlogen ook uitstekend met deze rolroeren. De uitdrukking 51 ST voor aluminium zegt me niks.... Gewoon doen dus Tot zover eerst maar even en ik hoop dat ik wat duidelijkheid in de zaak heb kunnen brengen! Vind het annodiseren ook een geweldig idee hoor! Zonder dat, is het al een mooi vliegtuig, laat staan geannodiseerd!!! Maar vraag me niet naar kleuren. Altijd weer het moeilijkste bij het maken van modelvliegtuigen, echt!!!! De mijne is geel zoals je kan zien! Succes en groet, Pieter |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |