![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 28 juni 2004 Locatie: Ath - henegouwen - belgië
|
hallo, ik zou het goed zien zitten om binnekort een groot stuntmodel te kopen. dus met een spanwijdte van ongeveer 2.5meter. graag had ik geweten of er onder jullie zo'n model hebben en wat uw mening daarover is. gelijk welk model; CAP 232, EXTRA 300, SUKHOI,... zo kan ik mij een paar richtlijnen maken. en maybe een paar fotos mvg, matthieu |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 22 maart 2003 Locatie: Rotterdam Leeftijd: 37
|
__________________ F5B komt naar je toe deze zomer! www.F5B.nl |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 24 september 2003 Locatie: Nieuw-Bergen (Lb) Leeftijd: 34
|
Stuntmodellen hoef je niet veel ervaring voor te hebben. Gewoon een grote bakj kopen en relatief slecht gecontoleerd mee rondraggen. Dat is dus stunten en dat is niet gezond voor de modelvliegerij Maak er maar kunstvluchtmodel van. Eigenlijk vliegen ze allemaal goed. Verschillen zitten er voornamelijk in uiteraard uiterlijk en vliegsnelheid. Mijn Wigens b.v. is beduidend sneller als een Extra dit is niet per defenitie slechter. Het moet wel bij de piloot passen. Een goed kunstvluchtmodel heeft de motor, vleugel en het stabilo ongeveer in een lijn liggen. Hierdoor ontstaat er een neutraal toestel, dwz zo min mogelijk koppeling tussen de verschillende roeren, weinig correcties bij het ondersteboven vliegen enz. Dit betekend dat toestellen als de Extra 300L, 330L de Suchoi en de Cap daar last van hebben. Hoofdreden waarom dit toch zo geconstueerd is is t.b.v. het zicht van de piloot tijdens start en landing. Wij hebben hier geen last van Dan heb je nog de keus uit GFK of houtbouw, in principe is er geen beter of slechter tussen deze twee. Misschien wel een voorkeur van de koper. En als laatste motor en RC ook hier weer een wereld van verschil, van genoeg vermogen voor een kunstvluchtprogramma tot meer zat voor 3D en freestyle. En RC van PCM en alles digitaal al dan niet met DPSI tot gewoon alles analoog. Resumee: Ga goed rondkijken tot je een model ziet wat als vliegbeeld bij je past, snel langzaam enz. Ga dan eens kijken in welke uitvoeringen dit te krijgen is (GFK, hout enz) en wat hun capaciteiten zijn (alleen kunstvlucht of ook 3D enz). Maak dan een keus. Weet waar je aan begint. Op deze modellen (net als op alle in mijn ogen) valt niets te beknibbelen. Je bent niet klaar onder de 2000 euro als je in die klasse en goed, veilig, stil en betrouwbaar toestel wil. Als je vragen hebt, stellen I have been there, have seen that, a now know a bit. Grz Mark
__________________ Wie het luchtgevecht gewonnen heeft, moet de landing nog overleven. Het is niet één component maar de som van componenten die het totaalgewicht bepaald. |
| | |
| | #4 (permalink) |
|
hallo, bedankt voor jouw uitgebreid en gedetailleerd antwoord!! je zegt dat je er niet van af bent onder de 2000 euro??!! zender heb ik, servos heb ik, ...heb bijna alles. wat ik nog moet hebben is de kist zelf( die schat ik op een 500 euro) en motor(ik zou gaan voor de MVVS 58cc) en die kost rond de 500 euro. met andere woorden, met 1000 euro kom ik ongeveer toe om de kist vliegend te krijgen?? mvriendelijk bedankt, Matthieu |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 22 maart 2003 Locatie: Rotterdam Leeftijd: 37
|
Uitlaat met bocht en flex stuk en inlaatdemping Motorophanging (hydromount) Electrisch systeem (accuweiche) Afwerking (folie en/of spuiten) "Klein"materiaal (wielen, aansturingen etc etc) Wat voor servos en ontvanger heb je? Groeten, Gerben
__________________ F5B komt naar je toe deze zomer! www.F5B.nl |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 19 augustus 2002 Locatie: Bodegraven Leeftijd: 38
|
Die servo's kun je dan wel vergeten. In een bak van dat soort formaat horen servo's die 8 - 11 kilo kunnen trekken; op rudder nog meer. wil je er alle kanten mee op kunnen dan heb je er ook nog eens minstens 5 van nodig (een per rolroer, een per hoogteroer-helft en een rudder). Die 625's kunnen dan hooguit op gas want dat vraagt niet veel stelkracht. Voeg daar bij nog een CFK-prop (vanwege het geluid) en je bent alweer 100 euro armer. verder vereist een landingsaanvlucht met een dergelijke kist iets meer nouwkeurigheid dan met een wat bescheidener model (draaicirkel is groter, massa ook, model zet wat meer door) en bij een wat minder zachte landing breekt er al heel snel wat af door de grotere massa die er achter zit. advies: plan voor dit soort modellen nog maar een poosje in de ijskast zetten, eerst op je gemak er voor zorgen dat je een wat kleiner model in alle posities beheerst(uit je andere posts begrijp ik dat je nog niet zo lang vliegt), op een vierkante meter kunt landen en dat ook nog eens doen zonder gebonk en er dan nog eens over beginnen. |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
Van de zender was ik uitgegaan ja. De rest kost je 2000 euro, simpel. Heb je genoeg servo's??? 2x 6 kg/cm hoogteroer (minimaal) 2x 6 kg/cm rolroeren (minimaal) 1x 15 Kg/cm voor richting Wil je dan ook nog naar 3D oid dan worden je rolroeren 4 sevos en de 6Kg wordt met alle gemak vervangen door 11 kg. De 15 kg voor richting wordt dan 20kg/cm MVVS 58cc ==> te klein voor een 2.5m kist. Met deze motor zou ik niet verder gaan dan 2.20m. Voor grotere toestellen 2.30 tot 2.60 afhankelijk van het gewicht dan komen de ZG62 en de 3W70 of 3W75 eerst. Dit zijn ook motoren die bewezen goed zijn in dit soort modellen iets wat je van MVVS in mijn ogen niet kunt zeggen (wil niet zeggen dat ze slecht zijn) Even een rekensommetje: Model in GFK: 500 tot 600 euro Motor met ontsteking : 450 tot 600 euro Uitlaat of pijp : 200 euro Ophanging : 150 euro Spinner en prop : 100 tot 120euro 3 accupakketten en evt een accuweiche: 200 euro Degelijke ontvanger PCM1024 of goede PPM/DS: 100 euro Dan kom ik op 1700 tot 2000 euro zonder de servos!!!!!!!!! Als je zo'n toestel bouwt bedenk waar je aan begint. Hij gaat namelijk net zo snel kapot (zoniet eerder als je ervaring mist op bouw en vlieggebied) als een trainer. En denk niet dat je kunt beknibbelen op de bevenstaande lijst want dat kan niet. Ophanging hydromount is een must. Een veilig RC systeem is een must, een goede uitlaat of pijp is een must een stille prop is een must. Ik gun het je van harte om met zo'n toestel te gaan vliegen maar ga niet beknibbelen. Ga niet om 300 euro besparing 1500 euro de grond in vliegen, dat is zonde. Tevens vraag ik mij net als Arjan af of je reeds genoeg ervaring hebt. Ik zie in een andere post dat je een CAP wilt kopen. Begin eens met een dergelijk toestel kunstvluchtprogramma's te oefenen. Pas als je dat echt goed beheerst en jezelf zonder een onveilige situatie te creeren uit benarde positie kunt redden kun je gaan denken over een grote kist.
__________________ Wie het luchtgevecht gewonnen heeft, moet de landing nog overleven. Het is niet één component maar de som van componenten die het totaalgewicht bepaald. |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
bedankt voor al deze informatie. deze topic is eigenlijk niet voor mij bestemd. het is bestemd voor een vriend van mij die geen lid is van het forum(maar hem leest wel mee), vandaar... inderdaad ik ga nu beginnen met een cap 232 van 1.4 meter. dit zal al iets zijn... toch bedankt! matthieu |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 2 september 2002 Leeftijd: 51
|
@Mark, Ken jij de prestaties van de MVVS anders dan slechts een vermoeden? Kijk op dit filpje wat een MVVS doet met een 12 kg kist. http://www.mvvs.cz/hl_strana_cz.html (Onder download) Beter nog via de Canadese vertegenwoordiger: http://www.mvvs-canada.com |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Guest
|
Matt, Als ik je een kist kan aanraden waar je alles mee kunt zou ik een Puma (span. 1,40m.) nemen van HobbyIn uit Waalwijk. Ik heb die kist zelf ook gekocht en is goed op te bouwen en kost aan alle spullen met ontvanger, maar zonder motor zo'n €300,- Zelf heb een een Super Tigre GS-45abc (7,5cc) en dat is een hartstikke goeie motor met goeie prestaties. Ik heb zelf op die motor een APC prop 12X8 zitten. Ze raden er een 10X8 op alleen dan draait tie als een gillende kekenmeid met 14000 toeren. Dat schiet natuurlijk niet op. Met een 12X8 prop is die genoeg krachtig. Ik zei dit maar ff als je op het idee komt om zo'n motortje te kopen. Groeten Kelvin |
|
| | #12 (permalink) |
|
@ Hans, Nee dat was een vermoeden, misschien wel onterecht. Nee ik zeg ook niet dat de MVVS slecht is (staat volgens mij ook niet in mijn post MVVS is echt in opgang en ik ben overtuigd van de kwaliteit van b.v. de 26cc. Deze loopt zeer goed en gewichts/vermogenverhouding is ook goed. Filmpje is goed, ziet er echt goed uit en dat met 12 Kg. Vermogen/gewicht is perfect. Wie weet..... Ik moet ook nog op zoek naar een krachtbron voor mijn nieuwe 2.60m Extra 330S. Grz Mark
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |