![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Hier op het forum is al meerdere keren gesproken over of je nu wel of niet foto's mag maken of mag filmen vanuit een modelvliegtuig. Voor zover ik weet is dit niet toegestaan en meerdere forum leden denken er net zo over. Toch zijn er mensen die bij hoog en bij laag volhouden dat het wel mag. Dat het verbod al jaren geleden geschrapt is. Om nu zekerhied te krijgen heb ik een aantal dagen geleden gewoon een e-mail gestuurd naar het ministerie van defencie. Dat is het ministerie die het verbod heeft uitgevraardigd. Via de onderstaande e-mail heb ik de vraag gesteld. Onderwerp: Lucht fotografie L.S. Jaren geleden heb ik mijn sportvliegbrevet gehad en ik heb zo'n 300 uur gevlogen. Helaas heb ik het vliegen in 2001 op moeten geven wegens te hoog oplopende kosten. Tijdens de lessen voor dat vliegbrevet heb ik duidelijk geleerd dat het maken van foto's vanuit een sportvliegtuigje verboden is! Alleen met een speciale vergunning is het toegestaan om lucht foto's van bepaalde plekken te maken. Voor zover mijn kennis van de zaken gaat is het ook verboden om foto's of films te maken vanuit modelvliegtuigen. Ik ben namelijk ook al heel lang modelvlieger. De laatste tijd komen er steeds meer simpele camera's op de markt die zonder problemen in zelfs hele kleine modelvliegtuigen gebouwd kunnen worden. Dit gebeurt dan ook zeer regelmatig. Er zijn zelfs speciale modellen met reeds ingebouwde camera's te koop. Mijn vraag is nu of dit nu wel is toegestaan? Mag er nu wel gefotografeerd en/of gefilmd worden vanuit sport vliegtuigen en modelvliegtuigen? Volgens mij is dat verboden maar volgens heel veel anderen is dat onzin en al lang toegestaan. Ik wil het graag precies weten. Daarom stel ik de vraag aan u omdat defencie daar volgens mij de juiste instantie voor is. Bij voorbaad dank voor uw moeite. Vriendelijke groeten, Ernst Grundmann Organisatie: Modelvliegclub Woerden Straat + Huisnummer: xx Postcode ( bijvoorbeeld: 1212 AA): xxxx xx Woonplaats: Woerden E-mailadres: xx Telefoon: xxxxxxxxxx Het heeft even geduurd maar gisteren kreeg ik het antwoord: Geachte heer Grundmann, Onderstaand vindt u een reactie op uw e-mail met kenmerk 252022. U wilt weten of het toegestaan is om vanuit een sport- of modelvliegtuig foto's te maken van Nederlands grondgebied. Hartelijk dank voor uw e-mail. Boven Nederlands grondgebied mag niet zomaar worden gefotografeerd. Daarvoor is een vergunning van het ministerie van Defensie nodig. Dit besluit is opgenomen in het Koninklijk Besluit Luchtfotografie uit 1959. Het Koninklijk Besluit geldt niet voor alle luchtvaartuigen. Bijvoorbeeld bij het fotograferen uit Nederlandse en bondgenootschappelijke militaire luchtvaartuigen voor militaire doeleinden. Voor vluchten die gebruikt worden voor het vervoer van personen of goederen is ook geen vergunning nodig. Hierbij geldt dat de plaats van bestemming of vertrek buiten Nederland is. Bij een vlucht tussen twee plaatsen in Nederland dient de vlucht in overeenstemming zijn met een gepubliceerde dienstregeling. In alle andere gevallen, dus ook bij sport- en modelvliegtuigjes, is een luchtopnamevergunning nodig. Via onderstaande link vindt u het formulier 'Aanvraag luchtopnamevergunning' waarmee u een vergunning voor het maken van opnames vanuit de lucht kunt aanvragen. Formulieren | Ministerie van Defensie Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, Matthijs Louman Publieksvoorlichter Postbus 51 Informatiedienst Het lijkt mij onomstotelijk bewezen dat het in Nederland nog steeds verboden is!! Weest dus allemaal voorzichtig want je kan er voor beboed worden en je hele handeltje kan in beslag genomen worden. De rechter moet dan beslissen of je het terug krijgt of niet maar voorlopig kan je ALLES wat je bij je hebt als je "gesnapt" wordt kwijt zijn!
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Guest
|
Zeer interessant. Ik stond er totaal niet bij stil dat het eigenlijk illegaal is. Maarja.. Ik zie het niet gebeuren dat er een agent naar me toe komt van; ''Hey wat doet die camera op dat vliegtuigje? meekomen jij'' Wel loop je misschien risico als het beeldmateriaal op bijv. YouTube terecht komt? Dan kan je neem ik aan zo genaaid worden? |
|
| | #3 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 23 augustus 2002 Locatie: Almere, MVA / ex-Daedalus Amsterdam Leeftijd: 58
| Ik zou haast geloven dat je het dan een ander kwalijk neemt als je voor de gevolgen moet opdraaien......
__________________ F2B or not to be, to me no question! Ik doe geen vriendenlijst, ik ben er voor jullie allemaal. |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 20 december 2008 Locatie: Lemmer Leeftijd: 47
|
Ik denk dat de wet niet zo srtikt word toegepast als het lijkt. Als je geen gekke dingen doet dan denk ik dat het wel gedoogd wordt. Problemen geeft het pas als je opnamen maakt van militaire objecten of mensen aantast in hun privé. Ga je de gemaakte opnamen openbaar maken via bijvoorbeeld internet dan ligt het denk ik anders. Dan loop je meer kans dat je problemen krijgt omdat iemand zich bv in zijn privacy voelt aangetast. Maar al met al is het denk ik goed dat er nu duidelijkheid is over dit onderwerp |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Ik heb geen idee of men daar "werk" van zal maken maar onmogelijk is het natuurlijk niet. Aangetrouwde familie van mij heeft bij de politie dienst luchtvaart gewerkt, zij vertelde mij dat de zaak in beslag genomen kan worden als je "betrapt" wordt. Ook wist zij te vertellen dat er inderdaad al mensen zijn beboed die foto's hadden gemaakt met een modelvliegtuig. Er had iemand over geklaagd en zo is toen de bal aan het rollen gegaan. Wie dat was, waar en wanneer weet ik niet, die info wilde (mocht) zij me niet geven.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 30 augustus 2002 Locatie: Baarn Leeftijd: 60
|
Dat is net als bij ballonvaren ... alle meevarenden fotograferen dat het een lieve lust is ... maar nog nooit megemaakt dat "iemand" komt inspecteren of er wel camera's aan boord zijn ... de enige die moeilijk doet is de (een) verzekering, als je je camera per ongeluk over de rand van het mandje laat vallen, ze vergoeden niks wat is het argument u mag geen camera meenemen in een luchtvaartuig, dus kunt u hem ook niet laten vallen ... (dit is een praktijkgeval van een paar jaar terug)
__________________ Na het vliegen is landen een NohohoHOODzaak!! |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 6 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
|
In een ander draadje over dit onderwerp heb ik al eens opgemerkt: Tot de doorbraak van de GPS was het in zweef- en zeilvliegwedstrijden gebruikelijk dat de keerpunten van het af te leggen parcours werden gefotografeerd, ten bewijze. Daar is nooit geheimzinnig over gedaan, keerpuntfoto's zijn ook afgedrukt in bijvoorbeeld Delta Magazine, waarvan vroeger ook altijd een exemplaar naar de RLD ging. Zelf heb ik, als cameraman in dienst van NTS/NOS/NOB/DutchView meermalen opnamen gemaakt uit vliegtuigen en heli's, zonder speciale toestemming. Dit soort wetgeving is voor de overheid heel handig. Ze hoeven zich nergens zorgen over te maken en kunnen het rustig gedogen; maar op het ogenblik dat ze er af willen kunnen ze zonder verdere uitleg optreden... Vooral geen zorgen maken en lekker fotograferen zou ik zeggen.
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was |
| | |
| | #8 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 6 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
| Citaat:
Een beetje advocaat prikt het lek.
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was | |
| | |
| | #9 (permalink) | |
| Guest
| Citaat:
| |
|
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 2 juni 2006 Locatie: Beverwijk Roepnaam: Jeroen Leeftijd: 42
Weblogartikelen: 2 |
Ik heb nog nooit op een commerciële lijndienst één aanduiding gezien dat je niet mag fotograveren (één keer wel een sticker bij de deur van de cockpit en in de buurt van de pantry maar naar buiten toe geen enkel probleem). Dat je andermans privacy niet mag schenden, is niets meer dan logisch. Dat je geen foto's mag maken van maatschappelijk gevoelige locaties als militaire, industriële, hoogwaardigheidsdingen etc. is ook wat voor te zeggen (hoewel Google het wel heel makkelijk voor criminelen maakt door juist die locaties vreselijk te blurren!
__________________ Ik discussieer niet, ik probeer je uit te leggen waarom ik gelijk heb. |
| | |
| | #11 (permalink) | |
| Citaat:
Edit: Een stukje weggehaald. Dat had ik niet goed gelezen. Dat zal best en dat zal in veruit de meeste gevallen wel zo zijn maar dat doet NIETS af aan het feit dat het verboden is. Wanneer er wel eens een oom agent komt die je verteld dat het verboden is en op z'n minst de camera in beslag neemt heb je geen poot om op te staan!
__________________ Groeten, Ernst Grundmann Laatst gewijzigd door Ernst Grundmann; 14 mei 2009 om 23:50 | |
| | |
| | #12 (permalink) | ||
| Lid sinds: 2 juni 2006 Locatie: Beverwijk Roepnaam: Jeroen Leeftijd: 42
Weblogartikelen: 2 | Citaat:
Citaat:
__________________ Ik discussieer niet, ik probeer je uit te leggen waarom ik gelijk heb. | ||
| | |
| | #13 (permalink) | |
| Citaat:
Net als dat filmen dat je gedaan hebt. Wie zegt dat de producer(s) daar geen vergunning voor hebben gehad? Er zijn bedrijven die een soort van "doorlopende" vergunning hebben. Zo'n bedrijf is bijvoorbeeld Aviodrome Luchtfotografie (het vroegere KLM Aerocarto). Zij kunnen op elk moment foto's maken en moeten dat binnen een bepaalde tijd melden. In sommige gevallen worden de foto's of films opgevraagd en bekeken voordat ze vrij gebruikt mogen worden. Ik kan me goed voorstellen dat bijvoorbeeld het NOB ook zo'n vergunning heeft. Met het advies dat je geeft om maar gewoon door te gaan zou ik voorzichtig zijn. Natuurlijk loopt het in de praktijk allemaal wel los. Ook ik heb me een aantal keren "bezondigd" aan het maken van foto's vanuit een sportvliegtuigje en uit een model. Maar ik wist toen al, en nu dus extra zeker, dat het echt niet toegestaan is. Het is niet ondenkbaar dat het op een gegeven moment wel gehandhaaft gaat worden. Wanneer er ergens iemand of een instantie een klacht indient kan je de poppen aan het dansen hebben. Maar ik geef toe dat dit onwaarschijnlijk is! Net als het feit dat het heel lastig te handhaven zal zijn.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann | |
| | |
| | #14 (permalink) | |
| Citaat:
De marine haven, het vliegveld en alles wat daarbij hoort was uitstekend te bekijken vanaf die hoogte en positie. Foto's heb ik daar nooit gemaakt, dat risico was me veel te groot.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann | |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Lid sinds: 20 juli 2006 Locatie: Ameide Leeftijd: 23
|
Daar zeg je er wat bij, de toren opgeroepen en toestemming gekregen. Weet uit mijn hoofd niet hoe het luchtruim daar in elkaar zit maar als je daar geen radio nodig hebt en je komt dan te dicht bij de haven zonder toestemming ben je dus wel de l*l. Ik maak zelf geen foto's vanaf mijn model maar vind het wel een hele mooie discussie om te volgen. Zeker als piloot in opleiding aangezien ons overduidelijk verteld word dat het verboden is foto's te maken vanuit het vliegtuig. Niet alleen van de opleiding, maar ook gewoon volgens de wet.
__________________ Hou je Maule! |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |