![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 30 augustus 2002 Locatie: Baarn Leeftijd: 60
|
Ik heb vandaag een nieuwe modelbouw-faq toegevoegd. http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/...cle.php?aid=38 Met dank aan de KNVvL Er zal nog wat tekst toegevoegd en bijgewerkt worden in de loop der dagen ..... Opmerkingen en commentaar daarom ook gaarne in dit draadje.
__________________ Na het vliegen is landen een NohohoHOODzaak!! |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Het zinnetje: gelukkig lijkt er binnenkort een goede oplossing te komen..... We zijn hier nogal van het ongeduldige en bar nieuwsgierige type en uiteraard hebben we er het volste vertrouwen in, dat we zo snel mogelijk worden geďnformeerd als er nieuwe ontwikkelingen zijn, maarre...op wat voor termijn moeten we rekenen? Weken, maanden of wordt het een ambtelijk-binnenkort? Overigens is het wel zeer prijzenswaardig dat de KNVvL in de persoon van Boudewijn Swanenburg hier in de grootste virtuele modelbouwclub van Nederland en België aanwezig is.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 13 januari 2004 Locatie: nieuwleusen
|
dirk mischien is het ook handig om te vermelden dat men op de site van de overheid de wet zelf kan vinden door de link wet en regelgeving te gebruiken en vervolgens luchtvaartwet in te tiken in het zoek veld in de titel
__________________ M.v.Gr. marco b. peace is a state of mind and a way of life/ aka high flyer/KNVvL lid/ auto's is ook leuk. hpi freak |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 22 maart 2003 Locatie: Rotterdam Leeftijd: 37
|
Hallo, Voor het modelvliegen is daarom de zwaarstwegende bepaling van de Wet Luchtvaart artikel 5.3, dat zegt: Quote: Het is verboden op zodanige wijze aan het luchtverkeer deel te nemen dan wel luchtverkeersleiding te geven dat daardoor personen of zaken in gevaar worden of kunnen worden gebracht. Voor elke modelvlieger, in clubverband of individueel, is dit de EERSTE HOOFDWET. Vooral iemand die zomaar ergens vliegt, loopt een groot risico, bewust of onbewust, deze wet te overtreden en dus strafbaar te zijn. Wat is het verband tussen wildvliegen en dit wetsartikel? Als ik eens op verenigingen rondkijk, zie ik regelmatig zaken waarvan ik me afvraag hoe bewust men is van zijn eigen bezigheden. Men komt op een clubje en gaat er voetstoots vanuit dat er geen problemen of beperkingen zijn. Een "wildvlieger" wordt door de insteek van zijn wijze van vliegen, gedwongen na te denken over de situatie en de risicos van zijn locatie, is zich vaak bewuster van de omgeving. Groeten, Gerben
__________________ F5B komt naar je toe deze zomer! www.F5B.nl |
| | |
| | #6 (permalink) | |
| Lid sinds: 3 september 2004 Locatie: Woerden
| Citaat:
Boudewijn Swanenburg vz. afdeling Modelvliegsport KNVvL
__________________ De KNVvL wil dat u kunt blijven vliegen | |
| | |
| | #7 (permalink) | |
| Lid sinds: 13 januari 2004 Locatie: nieuwleusen
| Citaat:
en dat het ook op de 1:1 luchtvaart kaart zou staan als een hoogt beperking als in men mag hier niet lager dan zo veel honderd/duisend voet.
__________________ M.v.Gr. marco b. peace is a state of mind and a way of life/ aka high flyer/KNVvL lid/ auto's is ook leuk. hpi freak | |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
@Marco High flyer, Alle actuele wetsteksten staan op http://wetten.overheid.nl met voldoende zoekfuncties ..... leuk om het eens na te lezen op een regenachtig weekeinde .... maar om conclusies uit die teksten te kunnen trekken, moet je toch wel een gedegen kennis van de wetgeving hebben .... @Gerben, Buiten clubs vliegen is per definitie niet verboden, echter als je ergens volkomen legaal wil gaan vliegen, zal je alle wetten en regelgeving, die voor die bewuste plek van toepassing is, moeten uitzoeken (en bijhouden !). Heb je dat goed uitgezocht en geregeld dan ben je in feite al een vereniging (met één lid) geworden.
| | |
| | #9 (permalink) |
| Guest
|
Nu heb ik een misschien een hele domme vraag, maar als ik naar http://wetten.overheid.nl ga en zoek op modelvliegtuig, dan vind ik helemaal geen na 2001 veranderende wetten. Als ik zoek op modelvliegtuig bijvoorbeeld dan komt steeds die wet naar boven die een uitzondering voor modelvliegtuigen maakt mtb tot de luchtvaart wet. Waar vind ik deze veranderde wet waar in het artikel over gesproken wordt dan? |
|
| | #10 (permalink) |
|
@benjamin2004, Je heb het "probleem" exact getackeld ...... Omdat in de nieuwe luchtvaartwet een modelvliegtuig een luchtvaartuig in de categorie "overige luchtvaartuigen (OA)" geworden is, ..... en daardoor zal er ook aanvullende regelgeving moeten komen voor modelvliegtuigen (of modelluchtvaartuigen), die er nog niet is
| | |
| | #11 (permalink) |
| Guest
|
Dus even alles op een rijtje dan. 1. Momenteel geld de 'oude' wet dus nog. 2. Er is een nieuwe wet in de maak, die nog niet van kracht is. 3. Wat mij betreft gaat de nieuwe wet niet door als dit alles (inclusief wildvliegen) zo nodig aan banden moet leggen, tenzij er goede regels komen die niet alleen gunstig zijn voor de knvvl leden, maar ook voor de niet leden. |
|
| | #12 (permalink) |
|
@benjamin2004, Heb je de FAQ De wet en modelvliegen goed doorgelezen ..... De oude wet geld niet meer ...... totdat er een oplossing is, wordt de "oude" regelgeving gehanteerd echter zonder wettelijke grond !! Dus volgens de huidige wetten en regelgeving is modelvliegen in het geheel niet toegestaan, omdat het aan bepaalde eisen in het luchtverkeersregelement niet kan voldoen !!!
| | |
| | #13 (permalink) |
|
Gewoon nieuwsgierig Is er ooit wel eens iemand beboet voor wildvliegen? Waar kan je dan op rekenen? Nee ik heb die intentie niet en ja ik steun alle inspanningen om het vliegen veilig te maken, gewoon nieuwsgierig. Groet, Marc
__________________ *** If it can FLY it will CRASH *** | |
| | |
| | #14 (permalink) | |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
| Citaat:
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • | |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Guest
|
Voorbeeld 1. Jan vliegt al jaren achter z'n boerderij op een weiland, nooit problemen veroorzaakt, maar ook geen lessen gehad of brevet gehaald. De knvvl heeft liever dat je een brevet hebt en als de nieuwe wet doorgaat zal dit dus ook een punt in de wet zijn. De knvvl zal dit punt denk ik niet bestrijden, maar ervoor pleiten dat alleen vliegen met een brevet mag. Pech gehad Jan..... 2. Knvvl heeft liever dat je op een clubveld vliegt en bij een club zit en ik kan me indenken dat als de wet doorgaat daar voorzieningen voor opgenomen worden, ook vanuit V&W. Jan die dus al jaren vliegt achter z'n boerderij, wil best naar de club toe, maar moet daat zo'n 50km voor rijden (niet onrealistisch), lid v/d club worden en alleen maar op bepaalde tijden vliegen (net als die melken moet en zo). Weer pech gehad, Jan..... Dit zijn dus geen uitzonderingsgevallen, maar als ik zo eens door de knvvl website ga en allerlei info daar lees, dan ben ik bang dat de knvvl niet veel rekening zal houden met Jan en de zijnen..... |
|
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |