Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Algemeen scheepsbouw

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 13 februari 2010, 16:22   #16 (permalink)

Leeftijd: 36
Standaard

Ik heb dat boekje ooit gehad als dictaat op mijn opleiding scheepsbouwkunde. Het heette "uitslaan scheepsbeplating"

@ raf: In de modelbouw werken we wel met latjes, maar in de grote botenbouw zijn het allemaal platen van 2,5 x 12 meter, waaruit de huid gehaald wordt.

Er zijn programmas die een knikspant boot kunnen maken, sommige zelfs gratis (plyboats was er geloof ik 1 van). Dus dat hoeft ook niet veel te kosten. Die geven je allemaal een set spanten en de huiduitslagen. (en evt. hydrostatische gegevens)
skiff is offline   Met citaat reageren
Oud 13 februari 2010, 16:25   #17 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Baggeraar's schermafbeelding

Leeftijd: 48
Standaard

Albert Jan ik zal zo eens studeren, bedankt voor deze tip.
Baggeraar is nu online   Met citaat reageren
Oud 13 februari 2010, 16:48   #18 (permalink)
Banned

Leeftijd: 78
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Baggeraar Bekijk bericht
Dat is nogal ingewikkeld,
heb dat met hulp van kopie uit een boekje gedaan.
Geloof dat het ging om een afgeknotte trechter.
En heette dat boekje werken met metaal
Waaronder ook een stoommachientje stond
Dat heb ik terug gevonden maar daar staat inderdaad alleen maar een uitslag van een Kegelvormig opject in dus dat schiet ook niet op
mvg
Frederik
F.van.Gent is offline   Met citaat reageren
Oud 13 februari 2010, 17:12   #19 (permalink)

Standaard

@Frederik, had enkel wat kopieen uit een boek, geen idee hoe dat dus heette.

link van AJH lijkt bruikbaar, maar zoals bij elk nieuw programma: voor dat je weet hoe het werkt. . . . . . . .
Oud 13 februari 2010, 18:56   #20 (permalink)

Paul Konings's schermafbeelding

Leeftijd: 61
Standaard Plaatlijnen

@Baggeraar,

Naar aanleiding van je vraag even de boekenkast ingedoken en het volgende boekje gevonden: Algemene vakkennis voor den scheepsmetaalbewerker door A.N. Agthoven Tweede Deel, uitgeverij Holland te Slikkerveer in 1946.

In hoofdstuk 11 Huidbeplating wordt beschreven hoe men van het spantenplan en de breedte van de huidplaten de tekening "Plaatlijnen" maakt.

Zal proberen het hoofdstuk te scannen en op het forum zetten.

mvg,

Paul
Oud 13 februari 2010, 19:01   #21 (permalink)

Standaard

Dat is goed nieuws Paul, bedankt, ik wacht met spanning.
Oud 13 februari 2010, 20:54   #22 (permalink)

Paul Konings's schermafbeelding

Leeftijd: 61
Standaard Huidbeplating

@Baggeraar,

Hoofdstuk 11 is deels gescand, bestaat uit twee pdf's, totaal <3mb.

mvg,

Paul

Laatst gewijzigd door Paul Konings; 10 mei 2011 om 22:14
Paul Konings is offline   Met citaat reageren
Oud 17 februari 2010, 19:56   #23 (permalink)

Standaard

Ben er nog niet uit Paul, heb al wel zitten spelen met het programma van AJH.
De uitgeslagen platen kan ik alleen nog maar op scherm bekijken, moet waarschijnlijk alle coordinaten dan stuk voor stuk overnemen op de ware huidplaat.

De omzetting van spanten en lijnenplan naar de uitslagen in je boek heb ik nog niet direkt ontdekt. Wel wordt vermeld dat je die plaat lijnen kunt tekenen op het model en dat je die dan daarna moet opmeten. Ik zal het nog eens bestuderen.
Click the image to open in full size.
Oud 17 februari 2010, 21:12   #24 (permalink)

Leeftijd: 22
Standaard

alleen in delftship pro is het mogelijk om ze uit het programma te halen helaas.
de oude freeship is het wel mee mogelijk!
Oud 22 februari 2010, 15:24   #25 (permalink)

Ad Bakker's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Weblogartikelen: 2
Standaard

Ik heb forumlid baggeraar al laten weten dat ik denk een oplossing voor zijn “huiduitslag” te hebben (je zou bijna denken dat dit een medisch verhaal is). Ik ben nog op zoek naar de beste manier om het resultaat bij hem op de PC te krijgen, maar de methode is wellicht ook interessant voor andere forumleden.
De sleutel van de oplossing ligt in driehoeken. Een driehoek, als verbinding tussen drie punten in de ruimte, is altijd vlak. Wat we doen is de afmetingen van driehoeken op de huid opmeten en deze in een plat vlak aan elkaar construeren/tekenen.
Als voorbeeld het maken van een deel van de huiduitslag tussen twee opeenvolgende spanten, zie tekening hieronder:
De punten op de spanten waartussen de huid moet komen zijn aangegeven met A, B, C en D. Op de spanten moeten de verbindingen tussen de punten A en B en tussen C en D rechte lijnen zijn. De afstanden tussen punten is aangegeven met de combinatie van de punten, zo is bijv. de lengte van het lijnstuk tussen punten A en B aangegeven als AB (in de tekening is dit overstreept, in de tekst lukte dat niet). De grafische “passer en lineaal” werkwijze voor het construeren van de uitslag op een vlak vel papier is nu als volgt:
  • Teken een lijnstuk met lengte AB
  • Trek met de passer een cirkelboog met centrum in punt A en een straal met lengte AC
  • Trek met de passer een cirkelboog met centrum in punt B en een straal met lengte CB
  • Punt C is nu het snijpunt van deze twee cirkelbogen, verbind punten A en C met de lineaal
  • Trek met de passer een cirkelboog met centrum in punt C en een straal met lengte CD
  • Trek met de passer een cirkelboog met centrum in punt B en een straal met lengte BD
  • Punt D is nu het snijpunt van deze twee cirkelbogen, verbind punten B en D, en ook punten C en D
We hebben nu met de vierhoek ABDC de uitslag van de huid tussen beide spanten. De uitslagen voor volgende spantenparen kunnen op dezelfde manier hieraan geconstrueerd worden.

Bij het maken van de uitslag wordt aangenomen dat de verbindingslijnen tussen de spanten recht zijn. Dat is in werkelijkheid natuurlijk niet zo. Als de kromming van de huid sterk is, kan dit opgelost worden door (denkbeeldige) extra spanten aan te brengen, die de kromming wel goed volgen. Spanten die zelf een kromming vertonen zouden in een aantal rechte segmenten verdeeld kunnen worden, waarna de uitslag van diverse aaneensluitende stroken gemaakt kunnen worden. Die moeten wel apart gemaakt worden, omdat deze stroken in het platte (uitslag) vlak niet op elkaar aansluiten (hopelijk over de spanten wel….).

Dit is een grafische methode, die ook rekenkundig uitgevoerd kan worden. Dat vereist wel wat kennis van goniometrie en lineaire algebra, maar het lukte me wel om dat met Excel op te lossen. Een beschrijving hiervan gaat hier iets te ver, als iemand geïnteresseerd is kan hij altijd even contact opnemen.

@Paul
Nog bedankt voor de kopieën. Was interessant om te zien hoe dit in de echte praktijk gebeurt. Voor de modelbouwer is dat echter niet geschikt.

Groet,

Ad Bakker
Amerigo Vespucci, HMS Victory, Mississippi 1870, ss Rotterdam 1:200 (van scratch)
Speciale tekens in je boodschap? - Evenwicht kwijt? - Learning all the time"

Laatst gewijzigd door Ad Bakker; 22 februari 2010 om 18:52
Ad Bakker is nu online   Met citaat reageren
Oud 23 februari 2010, 20:38   #26 (permalink)

Buchertje's schermafbeelding

Leeftijd: 42
Standaard

nu heb ik in autocad een huidplatenplan van een kotter alleen kan ik daar niks mee, nu ben ik maar een amateur in autocad. De manier zoals ad hierboven beschrijft begrijp ik maar kan dit ook gemakkelijk in cad verder gerealiseerd worden? Of heb je daar freeship voor nodig?

gr. Gert
Oud 23 februari 2010, 20:48   #27 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buchertje Bekijk bericht
.......maar kan dit ook gemakkelijk in cad verder gerealiseerd worden? Of heb je daar freeship voor nodig?
Beste Gert,

Ben je vertrouwd met Excel? Zo ja, dan kan ik je misschien wel verder helpen.

Groet,

Ad
Amerigo Vespucci, HMS Victory, Mississippi 1870, ss Rotterdam 1:200 (van scratch)
Oud 24 februari 2010, 08:53   #28 (permalink)

wimg's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Ik wel Ad.
Heb je dit in een excel?
Ben wel benieuwd. Heb latent plannen om m'n Marieje eens om te zetten in Footy-afmetingen.
Zit nog te dubben of dit omgezet naar knikspant danwel de originele lijnen moet worden.

Wim

(Als het goed is heb je m'n e-mail adres nog)
Oud 24 februari 2010, 09:44   #29 (permalink)

Standaard

@ Wim,

Komt er aan. Even wat oppoetsen voor "extern" gebruik. Daarnaast heb ik Harm gevraagd of hij de gegevens van zijn emmer in voor mij leesbaar formaat heeft. Als dat lukt heb ik een praktijktest als zekerheid dat er geen foutjes meer in zitten. Ik heb weinig zin om met papier en karton te gaan zitten priegelen.
Achteraf kan ik dit ook gebruiken voor wat moeilijke dekwanden (gekromd en schuinlopend aan de voorkant) van de ss Rotterdam. Daarvoor denk ik ook nog een versie te maken die veel meer "denkbeeldige" spanten aan kan zonder extra invoer, om zo de kromming tussen de spanten nog beter te benaderen. Maar dat doe ik dan wel met een oudere versie van Excel, die macro's nog aankan. De nieuwste versie van Excel voor de Mac kan dat niet meer, nog nooit zo teleurgesteld geweest in Microsoft.

Groet,

Ad

PS email is verstuurd

Laatst gewijzigd door Ad Bakker; 24 februari 2010 om 12:38
Oud 24 februari 2010, 14:32   #30 (permalink)

Leeftijd: 22
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ad Bakker Bekijk bericht
De sleutel van de oplossing ligt in driehoeken. Een driehoek, als verbinding tussen drie punten in de ruimte, is altijd vlak.
Klopt helemaal, alleen bij een scheepsromp is dat pas zo als je de limiet neemt van de functie (als je die al op kunt schrijven) van het betreffende spant. Met gebruik van de Simpsonmethode zou het resultaat nauwkeurig moeten worden, alleen zie ik niet 1,2,3 in hoe je dit moet gebruiken. Overigens zou je met simpson de lengtes van de spanten en waterlijnen vanuit het lijnenplan kunnen benaderen (wel een behoorlijk exacte benadering)

Met jouw methode krijg je fouten tot wel 50% op de lengte van de benen van je driehoeken. Dit leidt dus ook tot fouten in je oppervlak. Of zie ik iets over het hoofd? Ik neem aan dat je punten uit het lijnenplan gebruikt?
Pieberedmer is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Algemeen scheepsbouw
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten