Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Algemeen scheepsbouw

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 24 februari 2010, 15:15   #31 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Ad Bakker's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieberedmer Bekijk bericht
Klopt helemaal, alleen bij een scheepsromp is dat pas zo als je de limiet neemt van de functie (als je die al op kunt schrijven) van het betreffende spant. Met gebruik van de Simpsonmethode zou het resultaat nauwkeurig moeten worden, alleen zie ik niet 1,2,3 in hoe je dit moet gebruiken. Overigens zou je met simpson de lengtes van de spanten en waterlijnen vanuit het lijnenplan kunnen benaderen (wel een behoorlijk exacte benadering)

Met jouw methode krijg je fouten tot wel 50% op de lengte van de benen van je driehoeken. Dit leidt dus ook tot fouten in je oppervlak. Of zie ik iets over het hoofd? Ik neem aan dat je punten uit het lijnenplan gebruikt?
Hier snap ik echt niets van. Wat is de "limiet van de functie van een spant"? Wat heeft de regel van Simpson (een van de eenvoudigste manieren van numerieke integratie van een functie) te maken met het maken van een huiduitslag van een knikspant. Als je bedoelt dat de huid tussen de spanten wel gekromd is, dan heb ik al opgemerkt dat je als die kromming sterk is je meerdere (denkbeeldige) spanten moet definieren, zodat die kromming goed benaderd wordt door een aan eenschakeling van rechte stukken.
Als je iets fout toepast, dan krijg je ook foute antwoorden. In die categorie schaar ik jouw opmerking over "fouten van tot wel 50%" maar even. Ik denk inderdaad dat je iets over het hoofd ziet, maar kan zo niet zien wat.

Groet

Ad Bakker
Amerigo Vespucci, HMS Victory, Mississippi 1870, ss Rotterdam 1:200 (van scratch)
Speciale tekens in je boodschap? - Evenwicht kwijt? - Learning all the time"
Ad Bakker is nu online   Met citaat reageren
Oud 24 februari 2010, 15:54   #32 (permalink)

H T R's schermafbeelding

Leeftijd: 45
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Baggeraar Bekijk bericht
Ik hoop alleen dat er toch nog iemand kan vertellen hoe je direkt een uitslag kan maken van de platen, zonder dit met mallen te doen.

Op scheepswerven snijden ze tenslotte ook direkt de platen op maat.
Heb ze nog nooit met karton bezig gezien.

Baggeraar,

Om terug te gaan naar je oorspronkelijke vraag om op basis van het lijnenplan en spantenplan de huidplaten te kunnen tekenen, moet ik je helaas teleurstellen. Dit is niet mogelijk en derhalve werden vroeger op scheepswerven halfmodellen (schaal 1:48 of liever nog schaal 1:24) van het te bouwen schip gemaakt, waarop uiterst nauwkeurig de huidplaten werden afgetekend. De zo bepaalde huidplaten werden vanaf het halfmodel overgetrokken op doorslagpapier en daarmee werd dus de 2D-vorm van de vlakke huidplaat verkregen. De zo verkregen vorm werd weer uitvergroot aan de hand waarvan de huidplaten werden vervaardigd.

Harald
H T R is offline   Met citaat reageren
Oud 24 februari 2010, 16:53   #33 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door H T R Bekijk bericht
..........en derhalve werden vroeger op scheepswerven halfmodellen (schaal 1:48 of liever nog schaal 1:24) van het te bouwen schip gemaakt
Beste Harald,

Natuurlijk heb je gelijk. Alleen is in de moderne scheepsbouw het "hardware" model vervangen door een computer model. DELFTship is hiervan een voorbeeld, als spin off van onder meer promotieonderzoek aan de TU Delft.
In het geval van Baggeraar hebben we het echter over een relatief eenvoudige knikspant, waaraan ook met eenvoudigere middelen toch een vrij nauwkeurige uitslag van de scheepshuid is te maken.

Groet,

Ad Bakker
Amerigo Vespucci, HMS Victory, Mississippi 1870, ss Rotterdam 1:200 (van scratch)
Oud 24 februari 2010, 17:18   #34 (permalink)

Baggeraar's schermafbeelding

Leeftijd: 48
Standaard

ben je 2 dagen even niet hier, loop je meteen achter .
eerst maar huiswerk doen.
Baggeraar is nu online   Met citaat reageren
Oud 24 februari 2010, 18:43   #35 (permalink)

Leeftijd: 22
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ad Bakker Bekijk bericht
Hier snap ik echt niets van. Wat is de "limiet van de functie van een spant"? Wat heeft de regel van Simpson (een van de eenvoudigste manieren van numerieke integratie van een functie) te maken met het maken van een huiduitslag van een knikspant. Als je bedoelt dat de huid tussen de spanten wel gekromd is, dan heb ik al opgemerkt dat je als die kromming sterk is je meerdere (denkbeeldige) spanten moet definieren, zodat die kromming goed benaderd wordt door een aan eenschakeling van rechte stukken.
Als je iets fout toepast, dan krijg je ook foute antwoorden. In die categorie schaar ik jouw opmerking over "fouten van tot wel 50%" maar even. Ik denk inderdaad dat je iets over het hoofd ziet, maar kan zo niet zien wat.

Groet

Ad Bakker
Ik zag het over het hoofd dat het om knikspant gaat. Maar die hebben nog steeds een kromming, ook in dit geval in het voorschip, daar moet je de driehoekjes voldoende klein houden dus. Sorry, ik zie nu ook dat je dat ook al in de eerste post had gezegd, even overheen gelezen denk ik .

Maar bij een knikspant zoals dit kun je toch veel beter gebruik maken van simpson om de lengte van de waterlijnen op te meten, waar direct de huiduitslag uit volgt...
Pieberedmer is offline   Met citaat reageren
Oud 24 februari 2010, 19:09   #36 (permalink)

H T R's schermafbeelding

Standaard

@Ad Bakker

We blijven dus een model nodig hebben; zij het nu reeel of virtueel. Het lijnenplan legt de scheepsvorm vast in drie projecties maar uit deze projecties kan (in algemene zin) niet direct de huidbeplating worden bepaald.

Harald
Oud 24 februari 2010, 19:23   #37 (permalink)

H T R's schermafbeelding

Standaard

Prachtige applicatie overigens dat DELFTship; toch wel handig zo'n forum..

Harald
Oud 24 februari 2010, 19:50   #38 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieberedmer Bekijk bericht
Maar bij een knikspant zoals dit kun je toch veel beter gebruik maken van simpson om de lengte van de waterlijnen op te meten, waar direct de huiduitslag uit volgt...
Was dat maar waar. De lengte van de waterlijnen kan je op ..tig manieren bepalen, of je dat nu met de lineaal, de regel van Simson, een Runga Kutta methode, een predictor-corrector methode (moet ik er nog veertig opnoemen) doet, met de lengte van waterlijnen alleen kom je er niet. Deze waterlijnen zijn in het uitgeslagen/platte vlak niet recht, en de mate van kromming kan je met integratie, op welke manier uitgevoerd dan ook, niet bepalen. En dan heb ik het er nog niet over dat de verbindingen tussen de knikken in de spanten van een knikspant romp geen waterlijnen zijn.
In het uiterste geval is de methode die ik beschrijf te herleiden tot een stelsel differentiaalvergelijkingen, dat dan door numerieke integratie opgelost kan worden. Maar dat is voor dit doel als het op een mug schieten met een kanon. Hoewel, misschien heeft ondertussen iemand van die mug een olifant gemaakt................?

Groet,

Ad Bakker
Oud 24 februari 2010, 21:48   #39 (permalink)

Buchertje's schermafbeelding

Leeftijd: 42
Standaard

@ ad

ja ik ben bekend met excell wanneer me je hiermee zou kunnen helpen heel graag

Gr. Gert
Oud 24 februari 2010, 22:20   #40 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buchertje Bekijk bericht
ja ik ben bekend met excell wanneer me je hiermee zou kunnen helpen heel graag
@Gert,

Je hebt een PB.

Ad Bakker
Oud 24 februari 2010, 23:09   #41 (permalink)

Buchertje's schermafbeelding

Leeftijd: 42
Standaard

@ Ad Pb beantwoord
Oud 2 maart 2010, 22:25   #42 (permalink)

Standaard

Heren,

Van een met een lijnenplan wordt de scheepsvorm bepaald en bekeken of alles strookt
Met het spanten raam wat daaruitvolgt kan men wel degelijk de huidplaten bepalen.
In de opleiding scheepsbouw leer je dan ook als eerste om de huidbeplating te maken
van een roeiboot aan de hand van een spantenraam. Hier leert men de ware lengte's te bepalen en zwei bepaling. Zal eens kijken of ik de oude boeken nog terug kan vinden wat beterft uitslaan en afschrijven.

J.Versluis
Versluis is offline   Met citaat reageren
Oud 2 maart 2010, 23:01   #43 (permalink)

Baggeraar's schermafbeelding

Leeftijd: 48
Standaard

@ Versluis, We zijn ondertussen aardig op weg, maar alle andere info is altijd welkom.
Baggeraar is nu online   Met citaat reageren
Oud 3 maart 2010, 21:54   #44 (permalink)

Standaard

Boeken zijn gevonden en worden gekopieerd als je in de buurt van papendrecht woond
kan je ze mischien oppikken.
stuur maar een pm om het af te handelen.

groet,

Johan
Oud 3 maart 2010, 21:59   #45 (permalink)

Standaard

Overigens was de heer ruud bos op het davici college volgens mijn een van de laatste
docenten avond opleiding scheepsbouw.
Heb begrepen dat dit nu in de leerschool wordt gegeven door de praktijkleraren in ieder geval wel bij IHC Merwede.

Groet,

Johan
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Algemeen scheepsbouw
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten