![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 29 oktober 2003 Locatie: -
|
Hey bootbouwers, behalve wat gefrutsel met een eendje, heb ik niet veel ervaring met het bouwen van boten. Nu ben ik voor een onhandige visser een voerboot aan het bouwen, schroefas en roer heb ik al geinstalleerd, met om de schroef een beschermbeugel, waar je de boot op kunt laten rusten, zodat je niet de schroef of het roer beschadigd als je die lompe boot erop laat steunen. (dat de beugel iets helpt tegen wier/raken bodem is een leuke bijkomstigheid dacht ik zo.) Aan de zijkanten van de boot komen nog pvc drijvers voor stabiliteit. Is deze opzet schepolochisch in orde? zit het roer niet te dicht bij de schroef? verminderd die beugel het rendement niet vreselijk? het gaat om een redelijk langzaam varende boot, van ongeveer 4 kilo leeg, en 5 kilo beladen met voer. Hieronder 2 foto's van de opzet, nu nog met losse beugel en roer, zodat dit nog te veranderen is. ![]() ![]() Mvg, Tim
__________________ niets hier |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004 Leeftijd: 78
|
Ik vindt persoonlijk de schroefas wat erg schuin naar beneden maar het zal best varen als je die beugel wat kleiner maak zo dat de schroef bijn aan loopt dus iets van een paar milliemeter is het tegelijk een soort straalbuis komt het varen ten goede maar misschien van andere een beter kommentaar afstand schroef roer gaat best zo hoor en je moet deboel ook niet weerslopen voorlopig zo laten op die beugel na kleiner maken
__________________ Het leven is kort 14 Jaar dus mvg Frederik |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl |
Ziet er voor iemand met weinig ervaring best goed uit. De straalbuis iets kleiner maken: Tja, het zou het rendement van de schroef iets kunnen verhogen, maar aan de andere kant: met weinig speling tussen straalbuis en schroef loop je ook meer kans op een 'vastloper'. Zet in ieder geval een zekering tussen je motor en de accu. Vissers varen toch meestal in water met wat wier er in? Afstand tussen schroef en roer is goed, en ook goed dat er een balansroer op heb gezet!
__________________ "Degene die ver voor de muziek uitloopt, vindt het orkest waardeloos." |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 24 maart 2003 Locatie: Hengelo (ov) Leeftijd: 50
|
Je zou ook nog een soort strip kunnen plaatsen van de beschermbeugel om de schroef naar de romp, parallel aan de schroefas. Als er dan nog wat wier zit, wordt dit nog wat weggedrukt van de schroef vandaan. Iets minder kans op wier in de schroef. (Strip niet te breed maken, anders heb je te veel weerstand. Een stuk lasdraad zou voldoende zijn.) Wim
__________________ Deze plank op deze plank, en zo bouw ik naar boven (Vrij naar Ome Willem) Footy NED61 - Team Duff Beer - Team Puma - Team ??? - Jawel! Wim nu ook op Flickr! |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 27 augustus 2003 Locatie: As,België Leeftijd: 55
|
hallo wat voor motor heb je aan die prop zitten en wat voor maat van prop is het ????????? als ik het zo bekijk heb je een 700 tork voor zulke schroef nodig hoe platter de as licht hoe groter het rendement van je motor nu wil de schroef je neus van je boot onderwater gaan duwen en de kont omhoog als je nu een straalbuis inplaats van die beugel plaatst (robbe neptune ) dan sla je twee vliegen in een klap je schroef is beschermd en je hebt meteen een roer in de straalbuis. normaal vaar je zo een model met een 500 met een vertraging van 1:3 met een 45 mm schroef drieblads werkschroef groetjes raf
__________________ "I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best." |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 29 oktober 2003 Locatie: -
|
Er zit een marx hectoperm motor in. (niet helemaal zeker) schroef weet ik niet precies, op 1 blad staat 65 en op een ander blad staat 56 die strip parralel aan de aandrijfas ga ik zeker doen, goed idee. zoveel weerstand zal het niet geven, aangezien de boot niet zo snel vaart. Met balansroer bedoel je dat er aan beide kanten van dat asje "roer" is? leek mij het efficientste, zon roer heb ik ook op mijn eend.
__________________ niets hier |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |