Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Algemeen scheepsbouw

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 9 augustus 2010, 23:54   #1 (permalink)

morerevs's schermafbeelding

Leeftijd: 34
Standaard smit rotterdam

hallo daar...ik zal me even voorstellen, mijn naam is arno en ik ga beginnen met de bouw van de smit rotterdam van billing boats.

ik ben er helemaal nieuw mee met modelbouw.

ik wil deze boot graag laten varen dus mijn vraag is wat heb ik nodig hiervoor.

ik zie veel voorstellen maar wat is nou het beste?

ik dach 2 720 bb torgue motoren met een regelaar en dan een robbe futoba 14 handzender

maar wat heb ik verder nodig? 2 servo's? accu's....maar welke?
ik wil er ook verlichting in bouwen dus moet ik dan extra accu capaciteit inbouwen of kan dat met de accu voor de motoren?
en heeft iemand een schema om alles netjes en stoorvij in te bouwen want ik lees dat er nog wel is storing optreed door kabels naast elkaar?
alvast bedankt!!!
morerevs is offline   Met citaat reageren
Oud 10 augustus 2010, 12:20   #2 (permalink)

Koos82's schermafbeelding

Leeftijd: 29
Standaard

Hallo Arno,

Welkom op dit forum, voor je nu gelijk alles wilt gaan kopen raad ik je aan om even rustig aan om je heen te kijken zodat je geen overhaaste beslissingen neemt waar je spijt van krijgt.
Aangezien de prijs van de elektronica toch een aardig bedrag is alles bij elkaar.

Wat heb je nodig? ja das een goede vraag.
wil je allebei de roeren een aparte servo geven of verbind je de roeren aan elkaar?
Wil je er nog een boegschroef inbouwen? aangezien het originele schip dit ook heeft?, dan komt er nog een extra motor en regelaar bij.
accu's, ik zou persoonlijk een aparte accu nemen voor je ontvanger en een aparte accu voor verlichting.
een F14 zender voldoet prima voor dit model

ik ben zelf bezig met de London van Svitzer (het zusterschip) schaal 1:50, kom zelf ook nog regelmatig dingen tegen waar ik zeg van hoe moet ik dit oplossen, even zoeken op het forum, en vaak vind je het antwoord hier wel dus, en anders schroom niet om te vragen.

ik hoop je weer iets verder te hebben geholpen
groeten
Koos
Op de werf: Svitzer London 1:50
Koos82 is offline   Met citaat reageren
Oud 10 augustus 2010, 17:10   #3 (permalink)

Standaard

hallo koos...alvast bedankt..
ik zat zelf aan 1 servo voor de besturing en dan door koppelen ik wilde het niet te moeilijk maken qua electronica want daar ben ik niet zo goed in.
en ja die boegschroef lijkt me wel super maar wat ik daar over heb gelezen is dat je er veel verschillende hebt en niet allemaal even goed zijn voor dit model. ik weet dat ik nog veel te lezen heb op dit forum en dat ga ik ook zeker doen.
groeten Arno.
Oud 10 augustus 2010, 17:40   #4 (permalink)

Leeftijd: 63
Standaard Smit Roterdam

Arno, ik heb ook de Smit gebouwd, wel een klus hoor....als je denkt hij is dicht..dan begint het pas.
je moet eens kontakt zoeken met Walter Walrecht, die heeft een hele
mooie Smit gebouwd.
w.walrecht@upcmail.nl

groet Theo.
comtheo61 is nu online   Met citaat reageren
Oud 10 augustus 2010, 20:27   #5 (permalink)

Standaard

hallo comtheo.....ja ik heb al wat zitten lezen hierover dat het een aardige klus is. maar dat geeft niet ik heb alle tijd en al doende leert men. maar okee, ik zal het is vragen aan walter voor een foto ofzo. ik heb wel gemerkt dat als je hier een vraag hebt je wel wordt geholpen.
Oud 10 augustus 2010, 21:22   #6 (permalink)

_Hunter_'s schermafbeelding

Leeftijd: 18
Standaard

Hallo,
ik zou er wat minder kracht inzetten, de schroefjes zijn maar 30 mm, dus waarom zoveel kracht? de Graupner 500 serie is zeker zo goed, en goedkoper. plus dat de 720 bb weinig toeren maakt. Als je de F-14 zenderset bestelt zitten er al 2 servo's bij geloof ik. een regelaar moet je nog wel bestellen, wil je dan alle 2 de motoren op 1 regelaar hebben? of wat ik vaak doe is op elke motor een regelaar, en dan kun je heel mooi varen / aanleggen, omdat ze appart te besturen zijn. Ik heb vaak de ''100 Rokraft'' ben daar wel tevreden mee, alleen de prijs.. Ik gebruik ook de ''Navy-40WP'' ook goed, en maar 40 euro
ik neem aan dat je op 12 volt gaat varen, meestal zijn lampjes zo'n 6 volt, ik zou hier gewoon een klein accuutje voor kopen. Ik heb er nooit last van wanneer er kabels naast elkaar aangesloten zijn, of naast elkaar liggen, wel zou ik een ontstorings setje erbij kopen en aansluiten op de motor. In mijn Smit Rotterdam had ik altijd een 12 volt 7 Ampere accu, als ik mij niet vergis.
Ik heb die Smit Rotterdam zelf niet gemaakt. Ik heb hem als opknapper gekocht en toen best wel redelijk opgeknapt! ik was toen een jaar of 10

Ps. Wel gedurft, zo'n Smit Rotterdam (zeker als beginner)

Gr. Jeroen

Laatst gewijzigd door _Hunter_; 10 augustus 2010 om 21:35
_Hunter_ is offline   Met citaat reageren
Oud 10 augustus 2010, 21:53   #7 (permalink)

Standaard

hey jeroen....apart te besturen okee.....maar dan gebruik je zeker allebei je knuppels om te varen? of werkt dat zo niet? <---ik weet t...leek, en dat van die motoren tja ik weet t ook niet wat welke motor doet, ik had het aan een modelbouw winkelier gevraagd en die zei dat dat een mooi motortje was ervoor. maar ja dat kan ook met de prijs te maken hebben gehad.
dus dan krijg je : 2 motoren 2 regelaars 1 stuurservo 1 ontstoringssetje, 1 afstandbediening (incl. servo's) 1 x 12 volt lood accu voor het varen en 1 x 12 volt lood accu voor de ontvanger en de verlichting.
en ja.....inderdaad gedurft de smit. maar ja....als je het doet moet je het goed doen. of je doet t nooit meer
Oud 11 augustus 2010, 00:05   #8 (permalink)

Standaard

Je Accu voor je ontvanger moet 4,8 volt zijn anders blaas je hem op en das ook niet wat je wilt denk ik.
je kan voor je verlichting zowel een 12 als 6 volt accu nemen je moet alleen even kijken of je dan met gloeilampjes gaat werken of met LED's
Oud 11 augustus 2010, 01:24   #9 (permalink)

Jan H's schermafbeelding

Leeftijd: 54
Standaard

Hoi Arno,

Ik ben ook een "rookie" in de modelbouw en ben een jaar geleden begonnen met het bouwen van de smit(wijs)-svitzer London. Wil je het schip natuurgetrouw nabouwen of je aan de bouwplannen van Billing houden? Er is namelijk nog wel wat verschil met de zusjes en de bouwdoos. Ook raad ik je aan als je er mee wil gaan varen andere schroefassen te nemen, als je de bijgeleverde assen gebruikt maak je een redelijke kans te moeten hozen, en achteraf veranderen is heel veel werk.
Oud 11 augustus 2010, 10:20   #10 (permalink)

Standaard

Hallo Jan H

Heeft u toevallig ook foto's van uw model, ik ben namelijk ook bezig met de Svitzer London 1:50
ben erg benieuwd
Oud 11 augustus 2010, 11:14   #11 (permalink)

Jan H's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koos82 Bekijk bericht
Hallo Jan H

Heeft u toevallig ook foto's van uw model, ik ben namelijk ook bezig met de Svitzer London 1:50
ben erg benieuwd
Ik heb aardig wat foto's van de "London" in het echie en een soort foto verslag van de bouw van het model tot waar ik nu ben, moet ff kijken hoe we die kunnen delen.
Oud 11 augustus 2010, 11:41   #12 (permalink)

Standaard hozen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan H Bekijk bericht
Hoi Arno,

Ik ben ook een "rookie" in de modelbouw en ben een jaar geleden begonnen met het bouwen van de smit(wijs)-svitzer London. Wil je het schip natuurgetrouw nabouwen of je aan de bouwplannen van Billing houden? Er is namelijk nog wel wat verschil met de zusjes en de bouwdoos. Ook raad ik je aan als je er mee wil gaan varen andere schroefassen te nemen, als je de bijgeleverde assen gebruikt maak je een redelijke kans te moeten hozen, en achteraf veranderen is heel veel werk.
Jan, wat bedoel je met hozen,werken deze dan niet goed?

Theo.
Oud 11 augustus 2010, 11:49   #13 (permalink)
Banned
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 78
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door comtheo61 Bekijk bericht
Jan, wat bedoel je met hozen,werken deze dan niet goed?

Theo.
Is een soort Lenzen maar dan met de hand
Dus het water uit de boot halen en overboord te gooien cq pompen dus
mvg
Frederik

Laatst gewijzigd door F.van.Gent; 11 augustus 2010 om 12:24
F.van.Gent is offline   Met citaat reageren
Oud 11 augustus 2010, 12:47   #14 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Roel van Essen's schermafbeelding

Weblogartikelen: 1
Standaard

De bijgeleverde schroefassen zijn niet van de beste kwaliteit... Ze laten water door.
Even je lijstje completeren: als je met twee motoren werkt, heb je ook twee ontstoorsetjes nodig.
En over je voeding: op 12V gebruik je minder ampere's, kan je dus langer varen.
Maar: daar moeten je motoren en regelaars wél tegen kunnen! En je lampjes uiteraard, als je die er op zet. Kijk daar dus goed voor uit.
De voeding voor je ontvanger kan uit een van je regelaars komen; de moderne regelaars hebben een BEC-functie (Battery Elimination Circuit)
Dat houdt in dat ze de stroom uit de vaaraccu óók omvormen tot geschikt stroom (5V) voor je ontvangstcircuit.
Oud 11 augustus 2010, 13:11   #15 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door F.van.Gent Bekijk bericht
Is een soort Lenzen maar dan met de hand
Dus het water uit de boot halen en overboord te gooien cq pompen dus
mvg
Frederik

De vraag was bedoeld; waarom de assen niet goed zijn.

theo.
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Algemeen scheepsbouw
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten