Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Algemeen scheepsbouw

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 26 augustus 2010, 19:35   #16 (permalink)

Leeftijd: 15
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lex Verkuijl Bekijk bericht
1.20 bij een boot van 1,30 ?? Lijkt me sterk!

PS Als je een vraag stelt roep dan niet een half uur later al "Niemand...? " Dit forum is geen MSN, en het merendeel van ons werkt gewoon. Of doet pogingen in ieder geval ..
idd geen 1,20 klopt moest 1,10 worden foutje... maar ik heb geen idee hoeveel dat waar is sorry....
Ik wil er een nitro motortje in zetten 4cc... wat voor schroef heb ik daar voor nodig? en wat voor roer. Waar kan ik dat eventueel op internet kopen?

en... ik vroeg geen ander half uur later waren 2 dagen... maar goed
HARTELIJK DANK VOOR DE TIPS ben ik heel blij mee...
ps. sorry frederik maar ik heb geen idee hoeveel dat waart is... sorry
lesley96 is offline   Met citaat reageren
Oud 26 augustus 2010, 21:56   #17 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Lex Verkuijl's schermafbeelding

Leeftijd: 48
Standaard

Hoi Lesley,

Je hebt gelijk, had ik even niet in de gaten met die twee dagen, excuus. Ik zal uit moeten kijken naar een nieuwe bril ..

Nitro zal er wel in kunnen, maar realiseer je dan wel dat je bijna nergens met de boot mag varen. Brandstofboten zijn bijna nergens toegestaan. Daarnaast zit je dan aan een keerkoppeling vast om achteruit te kunnen varen. Op dit forum is ook 'Zoef de Haas' aktief, die heeft een sleper met een brandstofmotor. Hij zal je mogelijk meer advies kunnen geven. Maar je maakt het jezelf heel moeilijk.

Als de boot 130cm lang wordt zit de schroef ongeveer 10cm van de achterspiegel af. Aan jou foto in het begin te oordelen zit de motor bij de echte ongeveer midscheeps, of net iets daar achter. Dan zou je schroefas 130 min 10 min +/- 65 is 55cm. Met 110cm komt je motor helemaal in de boeg te liggen, en daar heb je geen ruimte en komt hij te hoog. Maar maak nou eerst een tekening met zij en bovenaanzicht van de boot. Dan zul je zelf ook zien waar de meest logische plaats voor de motor is.

Welke schroef hangt af van welke motor je gebruikt. Nitro of elektro maakt dan niet uit, het gaat om het toerental en het koppel (draaimoment). Heeft je motor een hoog toerental met een laag koppel (die brandstofmotor) dan heb je een kleine schroef nodig, heb je een laag toerental met veel koppel (een dikke elektro motor) kun je een grotere schroef draaien. Van nitro heb ik niet veel verstand, naar daar zal dan zeker een keerkoppeling met vertraging bij nodig zijn. Misschien dat je daar bij Zoef de Haas wat meer info over kunt krijgen, maar nogmaals, ik raad je aan om er een elektromotor in te zetten.

Als je een serieus advies over schroeven wilt heb je het toerental onder belasting nodig, en het koppel van de motor. Maar wil je echt die 1.30 aanhouden?

Als je het roer even hoog of anderhals keer de schroefdiameter maakt zit je ongeveer goed. De breedte van het roer dan de helfy van de hoogte. Ook hier, als je eerst een tekening hebt is het allemaal veel makkelijker te bepalen.

Waar kopen? Schroefas; Raboesch, Graupner, Frederik. Roer; Raboesch, Graupner, of zelf maken, is niet zo moeilijk.

Laatst gewijzigd door Lex Verkuijl; 26 augustus 2010 om 22:00
Lex Verkuijl is nu online   Met citaat reageren
Oud 26 augustus 2010, 22:31   #18 (permalink)

Standaard

oke, jah idd een keer koppeling daar heb ik nog helemaal niet bij na gedacht...
maar met de koeling moet wel goed komen denkt u?
en ja ik blijf bij de 1,30 ik heb he midden rif al afgetekend en de spanten bijna ontowpen met inkscape. dus ga niet meer van me plan en ik vind het een mooie uitdaging!!. Bij de bouw ga ik een andere manier aan. ik wil het geraamte maken op een bouw plank. dan wil ik waar de kuip is wil ik de bouw plank verhogen en dan goed recht zetten. Dan wil ik er een bak om heen bouwen en wil ik het geraamte helemaal vol spuiten met purschuim. daarna wil ik hem bedekken met glas vezel. Alleen weet ik nog niet hoe dat gaat reageren met gewone poly hars en verharder op het pur. Als ik dat af heb wil ik al het pur er uit hollen. dan hoop ik dat ik een mooie romp heb (na het glas vezel uiteraard met poly plamuur). dan hoop ik dat hij heel mooi strak word
Oud 26 augustus 2010, 22:37   #19 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Lex Verkuijl's schermafbeelding

Leeftijd: 48
Standaard

Waterpompje met waterkoelkop, zal best kunnen. Maar wat ik al zei, stuur Zoef de Haas eens een PB hierover.
Lex Verkuijl is nu online   Met citaat reageren
Oud 26 augustus 2010, 23:18   #20 (permalink)

Standaard

jah ik heb hem gevonden "zoef de haas"
Een heel nieuw motortje WATER GEKOELD kan ik niet vinden. En een water gekoelde kop ook niet..

Laatst gewijzigd door lesley96; 26 augustus 2010 om 23:41
Oud 26 augustus 2010, 23:20   #21 (permalink)

Standaard

ps: zou zonder water koeling ook kunnen?.
ik zit toch na te denken om hem in de kuip neer te zetten ook voor de schroef as en ook voor de eventuele koeling als ik hem lucht gekoeld laat
Oud 27 augustus 2010, 02:51   #22 (permalink)

Zoef de Haas.'s schermafbeelding

Leeftijd: 73
Standaard

Een heel erg ambitieus plan! Om met de eerste vraag te beginnen, een tekening van een boot is nooit helemaal compleet, maar is de helft van het schip. Als de helft is getekend, dan wordt duidelijk de hartlijn aan gegeven en op die hartlijn vouwen we dan de tekening dubbel en knippen we de onderdelen die we op het hout gaan overzetten op maat en leggen het dan weer uit. Zo is een boot altijd symetrisch in zowel de spanten als de deklijn.
Dan moeten er nog een hoop vragen beantwoord worden waar ik op dit moment even geen tijd voor heb, maar ik beloof om dit komend weekeinde uitgebreid te behandelen.
Tot zover even.

Groetjes Hans.
Oud 27 augustus 2010, 12:12   #23 (permalink)

Standaard

@hans
ik heb de spanten op de computer gemaakt dus die zijn symmetrisch. maar wel alvast bedankt voor die vraag... ik wacht af op de volgende vragen.
mvg lesley
Oud 29 augustus 2010, 04:35   #24 (permalink)

Zoef de Haas.'s schermafbeelding

Leeftijd: 73
Standaard

Dan volgen hier de tips waar je om hebt gevraagd. Ten eerste moet je voor het bevestigen van de motor een stevig blok massief hout gebruiken en dat tussen 2 spanten schroeven en lijmen. Een losse plank gaat niet werken, er komen behoorlijke krachten op te staan bij het starten van de motor, dus een goede bevestiging is essentieel. Dan de schroefas, deze moet voor het bekleden van de romp zijn aangebracht en uitgelijnd, na het bekleden is dit niet meer mogelijk. Ook de motor moet uitgelijnd zijn en de bevestiging aanwezig en die bevestiging kan op verschillende manieren, direct op de motorsteun of op een tussenplaat. Ik geeft de voorkeur aan een tussenplaat op een onderplaat die in de romp aan het blok bevestigd is. Daarmee kan je tussen de platen rubber strips aanbregen die het lawaai behoorlijk dempen, omdat de trillingen van de motor niet op de boot worden overgebracht. Dan de motor zelf, een 4CC voor een boot van 130CM is wat aan de krappe kant, omdat voor een dergelijke boot een schroef van tussen de 35 en 40MM nodig is. Een kleine schroef met een hoog toerental zal alleen een hoop slip geven, dat wil zeggen dat er meer water naar achteren wordt gestuwd dan dat er voorwaartse snelheid in de boot zit. Dan is voor het koppel van de schroef wat nodig is een zwaardere motor nodig. 4CC is wel bruikbaar, maar dan wel met een vertraging naar de schroef. Het koppel van de motor wordt gegeven voor verschillende toerentallen en dat is in een grafiek uit te zetten. Het toerental wat het hoogste koppel geeft staat in de top dan de grafiek en dat toerental moet je gebruiken. Als voorbeeld de motor loopt max. 15000 toeren en het hoogste koppel ligt bij 12000 toeren P/min. dan gaan we daarvan uit. De schroef zal het beste rendement geven bij 3000 toeren, dan moeten we 1:4 gaan vertragen. Dit zal niet rechtsreeks kunnen, omdat het tandwiel op de schroefas te groot wordt en daarmee de stand van de as te schuin. Dus wordt dit een reductiekast met 2+2 gelijke tandwielen. Het voordeel daarvan is dat het compact is en de krukas van de motor en de schroefas in elkaars verlengde liggen. Vergis je niet in de kosten, kogellagers, naaldlagers tandwielen en materiaal voor het tandwielhuis zijn niet goedkoop en men moet bovendien ook nog over de machines kunnen beschikken om het te maken. De meest simpele, maar ook niet direct een goedkope oplossing is een schroef te nemen met verstelbare bladen en dat maakt gelijk ook een keerkoppeling overbodig. Dan de koeling, dit kan luchtkoeling zijn, maar dan moet er wel een vliegwiel worden gemaakt met schoepen en om de motor een metalen afscherming worden gebouwd. Zo'n ding is al snel zo'n 400 graden heet en dat geldt ook voor de uitlaat. Uitlaat zal ook gekoeld moeten worden, tenminste bij een dichte boot. Bij alleen vooruit varen is niet direct een pomp nodig als je waterkoeling gaat gebruiken, een buisje met een schuine kant achter de schroef is daarbij voldoende. Dan nog de demping van de uitlaat en de olie afscheiding, daar heb ik een systeem voor ontwikkeld wat prima werkt en mocht je zover zijn, dan wil ik dat ook nog bespreken. Dan nog een belangrijk punt, de tunnel van de schroefas. Zet secuur de stand uit op de tekening en bepaal waar de gaten in de spanten moeten komen. Boor deze er in voordat het frame van de boot wordt gebouwd, later is dat bijna niet meer mogelijk en zorg ervoor dat deze precies in lijn liggen. Vorlopig laat ik het even hierbij, genoeg om over na te denken. Foto's van mijn modellen zijn op dit forum te vinden, het zijn er 2 met verbrandingsmotor, de Ionia en de Smit Frankrijk. Met de zoekfunctie op naam IONIA zijn beiden te vinden met de keerkoppeling van de Smit Frankrijk. Beide schepen hebben een verschillende keerkoppeling, een droge en een oliebad koppeling, dit heeft weer betrekking op de beschikbare ruimte in het model, ieder schip is weer anders en dat heeft dan weer andere constucties tot gevolg.

Groetjes Hans.
Oud 30 augustus 2010, 00:08   #25 (permalink)

Standaard

hallo, ik heb het plan gewijzigd. ik wil ipv. die 4cc een 26cc blok er in bouwen (afkomstig van een minibike). die heb ik in handen weten te krijgen maar ik heb 1 heel groot probleem het blok is horizontaal zegmaar. en dan zit het tandwiel (waar de ketting op zat) wanneer je het blok in de lengte houd boven op. maar over dwars pas hij niet in de boot. hoe kan ik dit op lossen of valt dit niet op te lossen. wand met dat 26cc blok is veel makkelijker met je koppel. geen vertraging nodig maakt ook niet zo belachelijk veel toeren. dus minder koeling. makkelijker met de uitlaat. (die laat ik recht naar beneden lopen zo onder uit de boot (onderwater) als dat het allemaal mogelijk is. ik hoop op tips
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Algemeen scheepsbouw
Reageren

Labels
bakdekker, boot, ontwerpen, ontwerpprogramma, programa

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten