Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Algemeen scheepsbouw

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 22 augustus 2010, 21:10   #1 (permalink)

Leeftijd: 15
Question een probgramma om een boot te ontwerpen

hallo,
ik ben nieuw hier op dit forum.
ik heb een aantal vraagjes.
1. ik wil een boot gaan bouwen een "bakdekker" maar er zijn hier geen tekeningen voor. Dus wil ik ze zelf maken maar dat wil ik eigenlijk op de computer doen omdat ze dan links/rechts volledig symmetrisch zijn.
Dus weet iemand een programma waar dat me kan? ik heb Rhinoceros 4.0 geprobeerd maar daar kon ik niet mee overweg dus zijn er andere suggesties?
2. verder wil ik die boot gaan bouwen maar de boot heeft een bepaalt model waarbij ik denk ik geen bouwplank kan maken omdat er een kajuit voor die hoger is dan de kuip. Er is dus geen egaal vlak dek die je op de bouw plank legt heeft iemand hier een oplossing voor.
Click the image to open in full size.
Dit is de boot in kwestie alleen zonder het houten opbouw (word een open kuip)

help me asltu alstu alstu blieft:con fused:
lesley96 is offline   Met citaat reageren
Oud 22 augustus 2010, 21:33   #2 (permalink)

ISOLA2's schermafbeelding

Leeftijd: 67
Standaard

Dit prog gebruik ik

DELFTship - Home

Je spanten aan de bovenkant verlengen tot de zelfde hoogte en omgekeerd op een plank plaatsen zo doet iedereen het die van een rechte romp houd
Oud 22 augustus 2010, 22:51   #3 (permalink)

Standaard

bedankt. maar zijn er meer suggesties
Oud 22 augustus 2010, 22:58   #4 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Ad Bakker's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lesley96 Bekijk bericht
Dus weet iemand een programma waar dat me kan? ik heb Rhinoceros 4.0 geprobeerd maar daar kon ik niet mee overweg dus zijn er andere suggesties?
Beste Lesley,

Is best wel een moeilijke vraag, want veel hangt af van je vaardigheid met de computer, en tekenprogramma's in het bijzonder. Ik ken Rhinoceros niet, dus kan ik niet beoordelen of je problemen daarmee te begrijpen zijn.

Zelf gebruik ik voor alle tekeningen voor de ss Rotterdam die ik aan het bouwen ben Inkscape, een gratis z.g. "scalable vector graphics" programma, te vergelijken met Adobe Illustrator. Maar Illustrator kost veel te veel voor puur hobby gebruik, en daarbij vind ik Inkscape een geweldig programma. Maar je zal er wel even de tijd voor moeten nemen voordat je de methodiek van het programma goed door hebt. Er staat wel een zeer uitgebreide manual op het net.
Zelf werk ik op een Apple Imac, en het is oorspronkelijk ook voor een Unix omgeving (wat Apple OS ook is) geschreven. Maar er is ook een Windows versie die ik wel eens naar de computer van mijn vrouw heb geladen, en dat werkte wel. Maar ik heb daar verder geen ervaring mee.

Als je het gaat uitproberen, maar je loopt tegen problemen op stuur dan even een PB, dan kan ik je misschien verder helpen.

Veel succes,

Ad Bakker

PS
Inkscape voor Windows kan je via bovengenoemde link downloaden door achter Windows "Installer" aan te clicken.
Amerigo Vespucci, HMS Victory, Mississippi 1870, ss Rotterdam 1:200 (van scratch)
Speciale tekens in je boodschap? - Evenwicht kwijt? - Learning all the time"
Ad Bakker is nu online   Met citaat reageren
Oud 22 augustus 2010, 23:05   #5 (permalink)

Baggeraar's schermafbeelding

Leeftijd: 48
Standaard

Citaat:
2. verder wil ik die boot gaan bouwen maar de boot heeft een bepaalt model waarbij ik denk ik geen bouwplank kan maken omdat er een kajuit voor die hoger is dan de kuip. Er is dus geen egaal vlak dek die je op de bouw plank legt heeft iemand hier een oplossing voor.
Kijk eens aan weer een echte bouwer en niet zo'n "plastic uit de doos zo het water in, oeps hij doet het niet! ooo moesten er nog batterijen in dan, hoe moet dat?" hobbyist.

Dat je kuipspanten lager zijn is geen probleem.

Trek op je tekening boven je schip van voor naar achter een rechte lijn en maak alle spanten hoog tot die lijn.
Zet die dan ondersteboven op en bouwplank, bouw de romp en maak dan de spanten los van de bouwplank.
Draai je schip om en zaag de te hoge spanten weg.
Mocht je het zagen geen leuk idee vinden, kan je de (te lage) spanten ook met hulpplankjes met boutjes koppelen tot ze op hoogte zijn.
Na de bouw boutjes eruit en klaar.

Kijk als je tijd hebt eens naar mijn draadje in mijn hand tekening (onderlosser),
misschien doe je nog ideeen op.

groet Harm
Baggeraar is nu online   Met citaat reageren
Oud 23 augustus 2010, 11:59   #6 (permalink)

Lex Verkuijl's schermafbeelding

Standaard

Ik gebruik ook een vector-tekenprogramma, Corel Draw. Foto's op de achtergrond, overtrekken, en daar de maten van de spanten e.d. uithalen. Dan de spanten uitprinten, op het hout plakken en uitzagen maar. In dit draadje http://www.modelbouwforum.nl/forums/...atchbuild.html staan nog wat foto's van hoe ik dit met de VanDutch gedaan heb.

Ook die heeft geen vlakke deklijn en dus heb ik dat via dezelfde methode gedaan als die Baggeraar al aangeeft. Alle spanten hebben 'pootjes' gekregen waarmee ze op een bouwplank vastgezet konden worden. Toen de romp zover klaar was dat het los kon heb ik die pootjes doorgezaagd met een los zaagblad van een beugel-ijzerzaag, en daarna de stompjes in de romp met de dremel en vijl weggewerkt.
Lex Verkuijl is nu online   Met citaat reageren
Oud 23 augustus 2010, 13:19   #7 (permalink)

N.P.S.'s schermafbeelding

Leeftijd: 64
Standaard

A9tech is een gratis, Autocad achtig programma. Het werkt uitstekend. Maar verwacht niet dat je daar "even" een tekening mee gaat maken. Het werken met dit soort programma's vergt veel studie en oefening.

Zie: A9Tech Home
Oud 23 augustus 2010, 22:41   #8 (permalink)

Standaard

het begint te lukken
ik ben nu bezig met inkscape ik moet nog pittig oefenen maar ik heb de spiegel af (spant 0)
zijn er misschien mensen met ervaring hier in??? die me tips kan geven
en ALGEMENE tips voor het bouwen van een boot dingetjes waar je op moet letten??

Laatst gewijzigd door lesley96; 23 augustus 2010 om 22:44 Reden: foutje met foto
Oud 24 augustus 2010, 09:19   #9 (permalink)

Standaard

Citaat:
..... ALGEMENE tips voor het bouwen van een boot dingetjes waar je op moet letten??
Heb je even een paar dagen .. ? Dat is wel een heel ruime vraag! Het beste lijkt mij als je vragen post waar je op dat moment tegenaan loopt. Er komen veel dingen kijken om een model van scratch te bouwen, dat is niet zo 123 te zeggen. Besteed in ieder gevan genoeg aandacht aan het ontwerp. Als daar fouten in sluipen is dat later moeilijk te veranderen. Denk ook aan de wanddiktes waarmee je de romp wilt maken. De spanten moeten die dikte weer smaller zijn. Probeer ook steeds een paar bouwstappen vooruit te denken zodat je je bouwmethodes aan kunt passen op zaken die nog moeten komen. Dat kan je veel passen, meten, schuren en zagen schelen!

Maar petje af dat je dit op jou leeftijd aandurft, échte modelbouw en geen RTR! het mooie van dit forum is dat er zeer veel kennis aanwezig is, iedereen vaak met zijn eigen specialiteit, zodat je op alle vragen wel een antwoord zult krijgen.
Oud 24 augustus 2010, 11:21   #10 (permalink)

Standaard

Citaat:
Maar petje af dat je dit op jou leeftijd aandurft, échte modelbouw en geen RTR! het mooie van dit forum is dat er zeer veel kennis aanwezig is, iedereen vaak met zijn eigen specialiteit, zodat je op alle vragen wel een antwoord zult krijgen.
bedankt maar ik heb al kinderen gezien die 12/13 waren dus ja zo jong valt wel mee. Ik heb nog een paar problemen: Ik zit met het bevestigen van me motortje die komt van een autotje en dus devestingspunten zitten aan de onderkant van me motor dus kan ik hem neit vast schroeven zijn er oplossingen ?? Verder wil ik me motor voor in de kajuit hebben maar dat is helemaal voor in. Dus dan zit ik met het probleem dat ik niet zo'n lange schroef kan vinden weten jullie misschien een site waar dat te koop is. ik heb op Conrad Electronic - e-commerce in elektronica en techniek gekeken maar daar staan niet zulke lange schoefassen en er staan ook een heleboel schoeven maar weke moet ik nemen? ik zat te denken aan een gewone 3 bladschroef maar hoeveel millimeter ???. en het zelfde verhaal voor een roer welk roer moet ik nemen?. mijn (model)boot word 1,30 lang. en ik zit ook met de koeling van me motor kan ik aan de boven kant een lucht happer is dat voldoende ??? en zo niet eventueel het hele boven dek open laten?? is dat genoeg of moet ik echt een watergekoelde motor hebben?? zo ja waar kan ik dat kopen en ander overige accessoires??? voor boten?? plz help me
dit bedoel ik met zo´n lucht happerClick the image to open in full size.

Laatst gewijzigd door lesley96; 24 augustus 2010 om 21:36
Oud 26 augustus 2010, 11:57   #11 (permalink)

Question

is iemand die me kan helpen??????????????????????????????????
Oud 26 augustus 2010, 13:39   #12 (permalink)
Banned

Leeftijd: 78
Standaard

Citaat:
is iemand die me kan helpen??????????????????????????????????
Met de schroefas kan ik je helpen heb er nog 3 liggen
Kogelgelagerd en watergesmeerd
De koker is 8 mm en de as is 5mm met 4 mm draad de lengte moet je dan nog opgeven
mvg
Frederik
Kost 25 Euro ex verzendkosten
mvg
Frederik

Laatst gewijzigd door F.van.Gent; 26 augustus 2010 om 13:47
F.van.Gent is offline   Met citaat reageren
Oud 26 augustus 2010, 16:53   #13 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door F.van.Gent Bekijk bericht
Met de schroefas kan ik je helpen heb er nog 3 liggen
Kogelgelagerd en watergesmeerd
De koker is 8 mm en de as is 5mm met 4 mm draad de lengte moet je dan nog opgeven
mvg
Frederik
Kost 25 Euro ex verzendkosten
ik heb 1,20 meter nodig dat heeft u zeker neit?...
en. ... 25 euro is best veel lijkt mij.....

kunt u mij miss ook helpen met m'n andere vragen... of eventueel iemand anders....
Oud 26 augustus 2010, 17:25   #14 (permalink)

Standaard

Citaat:
ik heb 1,20 meter nodig dat heeft u zeker neit?...

kunt u mij miss ook helpen met m'n andere vragen... of eventueel iemand anders....
1.20 bij een boot van 1,30 ?? Lijkt me sterk! Dan zou je misschien op 50cm uitkomen schat ik. Bovendien een tip om de boot niet zo groot meteen te maken. Voor zo'n boot is 60-80cm een mooie maat. En scheelt je flink in de kosten ook!
Een as van Frederik is die 25 euro dubbel en dwars waard! Watergesmeerd, kogellagers, waterdicht, ga maar eens googelen wat zo'n as bij een fabrikant kost. Als je die al vind!

Verdere vraagjes: Ik zit met het bevestigen van me motortje die komt van een autotje en dus devestingspunten zitten aan de onderkant van me motor dus kan ik hem neit vast schroeven zijn er oplossingen ?? Een houten plaatje onderin de romp lijmen waarop je 's vast kunt schroeven. Of een motorspant maken waar hij tegenaan kan. Met een automotortje red je het echter niet in een 1.30 meter boot. Die heeft veel te weinig koppel en zal met een redelijke schroef eraan veel stroom trekken, heet worden, en in rook opgaan. Verder wil ik me motor voor in de kajuit hebben maar dat is helemaal voor in. Dus dan zit ik met het probleem dat ik niet zo'n lange schroef kan vinden weten jullie misschien een site waar dat te koop is. Naar mijn weten zijn zulke lange maten niet te koop. Kan de motor niet onder de kuipvloer, of in een bun? ik heb op Conrad Electronic - e-commerce in elektronica en techniek gekeken maar daar staan niet zulke lange schoefassen en er staan ook een heleboel schoeven maar weke moet ik nemen? Ligt aan welke motor je er in gaat, daar is nu nog niets zinnigs over te zeggen. ik zat te denken aan een gewone 3 bladschroef maar hoeveel millimeter ???. en het zelfde verhaal voor een roer welk roer moet ik nemen?. mijn (model)boot word 1,30 lang. en ik zit ook met de koeling van me motor kan ik aan de boven kant een lucht happer is dat voldoende ??? Met een fatsoenlijke motor met voldoende koppel heb je geen koeling nodig in dit type boot. en zo niet eventueel het hele boven dek open laten?? is dat genoeg of moet ik echt een watergekoelde motor hebben?? zo ja waar kan ik dat kopen en ander overige accessoires??? Loop eens een modelbouwwinkel binnen en koop een catalogus van graupner en/of robbe. Daar staat dan zo'n beetje alles in wat je maar nodig zult / kunt hebben. Daarnaast heeft Raboesch mooie schroeven en Aeronaut mooi en zeer veel beslag. voor boten?? plz help me

PS Als je een vraag stelt roep dan niet een half uur later al "Niemand...? " Dit forum is geen MSN, en het merendeel van ons werkt gewoon. Of doet pogingen in ieder geval ..
Oud 26 augustus 2010, 17:38   #15 (permalink)
Banned

Leeftijd: 78
Standaard

[QUOTE=lesley96;1798221]ik heb 1,20 meter nodig dat heeft u zeker neit?...

En dat moet ook voor 25 Euro nee toch zeker
Weet je wat zoek het maar bij een ander ben ik er van af
mvg
Frederik
F.van.Gent is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Algemeen scheepsbouw
Reageren

Labels
bakdekker, boot, ontwerpen, ontwerpprogramma, programa

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten