![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl |
Op verzoek van een van de leden aangemaakt: een draadje voor allerlei nuttige en makkelijke hulpmiddelen voor de modelbouw. Velen van ons gebruiken (vaak zelf gemaakte) stukjes gereedschap die het leven van de modelbouwer makkelijker maken. Post hier dus "jouw" vindingen zodat anderen niet opnieuw het ronde wiel hoeven uit te vinden! Ik doe de aftrap: Roeren van verf: Soms hebben de Aldi of soortgelijke winkels aanbiedingen van accu-boormachientjes voor een tientje of minder. Voor serieus boorwerk vaak ongeschikt, maar wél om verf mee te roeren. Het toerental is meestal niet zo hoog, en daardoor zijn deze dingetjes prima geschikt om verf en pigment goed te mengen. Wat is nodig: * Een stukje messingdraad, 2mm dik, met op het einde een 90 graden omgebogen stukje van 5mm lang. * Een plastic bakje met goed afsluitbaar deksel (fotorolletjeshouder is daar prima geschikt voor) * gaatje in het deksel waar het messingdraad door past * boormachientje * eventueel geschikte verdunner Werkwijze: * Messingdraad in het boormachientje klemmen * Deksel over de messingdraad schuiven * Verf in het bakje, evt verdund * Deksel op het bakje * Machientje aan * Machientje aan en tijdens het roeren het bakje onder alle hoeken schuin houden. * Na het roeren eventueel filteren door een oude panty van echtgenote/vriendin/moeder/willekeurige vrouwelijke passant. Een oude electrische tandenborstel is hier ook goed geschikt voor!
__________________ "Degene die ver voor de muziek uitloopt, vindt het orkest waardeloos." Laatst gewijzigd door Roel van Essen; 18 februari 2011 om 10:34 |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl | De volgende is van Helimax: Profiel-kam voor het maken van een standaard of het overnemen van contouren van je model: die kan je zelf "voor weinig" maken.: - koop bij de plaatselijke "toko" 4a5 pakken "saté-prikkers", bamboe groot model, die zijn behoorlijk recht - neem 2 stevige latten 400x50x8mm, liefst beetje krom voor de voorspanning - lijm op 1 lat op het bolle vlak 5 stukken saté-prikker tegen elkaar aan op de uiteinden (brede zwarte lijn) - plak zelfklevend foam ( 2mm dik) tussen de hierboven gelijmde eindstukjes op de bolle zijde - de overgbleven lat ook met zelfklevend foam opde bolle zijde bedekken, uiteinden stukje vrijlaten zodat de lijm daar goed kan hechten - lijm (of schroef) de latten met de foamzijden naar elkaar toe (dus aan de binnenkant) op elkaar - steek de overgebeven saté-prikkers tussen de latten zodat die mooi vol zit, is nu klaar voor gebruik, werkt prima voor grof werk, als je beter wil kan je de prikkers door koolstof stafjes van 2mm vervangen. ![]() M.vr.grt., Max
__________________ "Degene die ver voor de muziek uitloopt, vindt het orkest waardeloos." Laatst gewijzigd door Roel van Essen; 18 februari 2011 om 00:00 |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 30 oktober 2010 Locatie: The Netherlands
|
Hoi allen, Misschien kunnen we het geheel naar een hoger "plan" trekken? Eerst maar eens kijken hoe het gaat... De eerste bijdragen zijn er in ieder geval M.vr.grt., Max Laatst gewijzigd door helimax; 27 mei 2011 om 20:24 Reden: algemeen |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 27 augustus 2003 Locatie: As,België Leeftijd: 55
|
hallo uitvinding van mark je neemt een bus pringels en je lijmt daar in de lengte voor de helft schuur papier op een handige tool om rondingen mee te schuren de helft waar geen papier op zit gebruik je om langs een lat of zo te schuren om recht te blijven de diameter van de bus kan je varieren naargelang je ronding die je moet hebben zelfde met een stuk dikke betonplex en daar een handvat boven aan schroeven heb je een grote stevige plaat om mee te schuren spanten in een wipje afschuinen of een styrodure mal in vorm schuren ![]() hier zie je 4 schuur vormen gr raf
__________________ "I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best." |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 30 oktober 2010 Locatie: The Netherlands
|
Hallo mensen Hoop dat menig MBF'er nog handige hulpstukjes heeft? Ook de schuurhulpjes van RAF zijn een aanwinst! Mvrgrt, Max Laatst gewijzigd door helimax; 19 maart 2011 om 01:48 |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
Hoi Johnny C, Ik denk dat iedereen hier baat bij heeft Mvrgrt, Max |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
hallo hier nog een tip mensen die veel met silicone malletjes werken kennen het probleem waar vind ik de juiste maat van bakje om de mal in te gieten wel je hoeft met deze hulpmiddelen niet meer te zoeken LEGOBLOKJES hier kan je een vorm mee bouwen die je maar wilt en zo hoog als nodig daarna je positief er in plaatsen met dubbelzijdige plakband (vloer lego op de bodem om het glad te krijgen)en daarna de mal vol gieten met rijst korrels dit om het volumme aan silicone te weten te komen de rijstkorrels in je meng beker gieten en kijken hoe hoog ze komen de rijst terug in een flesje gieten dan je silicone afmaken (ietsje meer dan de hoogte van de rijst)en in je lego blokjes vormdeel gieten de silicone plakt niet aan de lego blokjes en zo zijn die terug bruikbaar voor een volgende malletje gr raf
__________________ "I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best." |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
hallo een hulpmiddeltje van mark om darmpjes mooi recht te snijden soldeer een buisje van de juiste diameter op een messing plaatje zaag daar met een fijnzaagje een recht gleufje in en het hulpmiddeltje is reeds klaar met een breekmes (zo een groot)kan je nu in dat gleufje het darmpje recht afsnijden tot de gewenste lengte zonder dat het ovaal wordt de reden waarom mark rechte darmpjes moet hebben hij maat zijn bootjes zonder assen dus de prop zit rechtstreeks op de koppeling daar koopt hij 400 speed motoren voor met een lange as deze motoren komen in mofjes te zitten met twee deksels er op waar aan 1 kant zijn asje door naar buiten steekt hij lijmt de silicone slang aan het deksel vast en heeft zo een waterdichte verbinding tot een meter of 5 (nog niet dieper getest) als nu dat darmpje niet recht is afgesneden dan drukt de silicone darm niet overal even hardt op de as en krijg je toch een lekje morgen ga ik langs dan zal ik er een foto van maken door nu een staafje met een bepaalde lengte aan 1 kant in de mal te steken kan je dus stukjes snijden van allemaal dezelfde lengte gr raf
| | |
| | #11 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004 Leeftijd: 78
|
Daar het laagste toerental van de hobbymat nog te hoog is om fatsoenlijk draad te snijden heb ik het volgende bedacht Eerst twee beugels maken ![]() Dan de tweede beugel ![]() Dan de twee onderdelen van se boorstandaards ![]() Dan de snaar aandrijving ![]() ![]() ![]() Dat is de hulpschakelaar om op tijd te kunnen stoppen Het links en rechts draaien door middel schakelaar op boormachine En ook het toerental door middel van het wieltje aan de aan uit schakelaar boormachine Deze blijft dus gewoon aanstaan Het uit en aan door middel hulpschakelaar En het werkt fantasties hoor mvg Frederik
__________________ Het leven is kort 14 Jaar dus mvg Frederik Laatst gewijzigd door F.van.Gent; 15 mei 2011 om 08:36 |
| | |
| | #12 (permalink) |
|
Beste mensen, het heeft nog aandacht gelukkig. Alle inzenders weer bedankt voor de handige tips en hulpmiddelen. @Frederik: prachtig opgelost, heb je wel een middelzware boormachine voor nodig denk ik...
__________________ m.vr.grt., Max |
| | |
| | #13 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004 Leeftijd: 78
| Citaat:
En gezien de overbrenging kan iederen boor machien dit dus wel mvg Frederik
__________________ Het leven is kort 14 Jaar dus mvg Frederik | |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Lid sinds: 25 mei 2009 Locatie: Huldenberg (B) Leeftijd: 52
|
niet echt een hulpmiddel meer een tip Sommige (sigaretten)merken maken reclame doormiddel van kartonnen presenteerstandjes met al dan niet knipperende ledjes,na afloop van de promoperiode mag dit standje meestal weggegooid worden. Je hoeft het alleen maar aan de winkelier te vragen, ik heb ondertussen al een hele hoop van deze ledjes verzameld en ze kunnen uitstekend gebruikt worden als binnenverlichting, ik heb er zelfs eentje die voorzien was van een bundel glasvezel, ideaal om een daschbord in detail te verlichten, Grtz Johnny ![]() |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |