Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Algemeen scheepsbouw

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 21 maart 2005, 21:32   #1 (permalink)
_leon_
Guest

Standaard Motoren vraagje

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een projectje.

Het betreft een voerboot welke gebruikt word bij het uitoefenen van onze sport.

Nu zal ik een klein beetje een inleiding geven hoe alles tot stand is gekomen. Hieronder op de foto is de boot te zien. Het betreft een fabrieksboot en geen zelfbouw. Nu is de fabrikant zo leuk geweest om een eigen besturing in deze boot te bouwen al met al met een microprocessor.

Click the image to open in full size.

Nu heb ik de boot in een defecte staat gekocht, er vanuit gegaan dat er standaard modelbouw electronica aanwezig zou zijn. Omdat dit bij veel andere fabrieksboten wel aanwezig is.

Helaas is dit niet het geval en ik krijg de boot op geen wijze aan de praat.

Ontvanger

Snelheidsregelaar en 2 pompen

Nu is het probleem dat nieuwe onderdelen moeilijk aan te komen is en vrij duur. Verder rust er de mogelijkheid om de boot naar de fabrikant te sturen en te laten repareren, alleen de kosten voor op te sturen (naar engeland) lopen al snel in de kosten op.

Nu was mijn idee om de complete besturing te verwijderen en deze te vervangen door standaard modelbouw electronica.

Met behulp van 2 snelheisregelaars en delta v mix funtie zou ik de boot kunnen besturen en er zijn verschillende uitbreidingsmogelijkheden.

Nu rust bij mij nog de vraag welke snelheisregelaars ik nodig heb. Ik heb me al een klein beetje in de stof verdiept, en ik lees over (turns) van een motor. ect. ect.

Verder zat er een accu in van 12v 7ah.

Hoe kom ik erachter welke snelheisregelaars ik nodig heb.

Verdere tips betrekking tot de besturing altijd welkom.

Alvast bedankt.
  Met citaat reageren
Oud 21 maart 2005, 22:19   #2 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Roel van Essen's schermafbeelding

Leeftijd: 54
Weblogartikelen: 1
Standaard

Leon, qua kosten weet ik niet wat het goedkoopst is.
Als je zelf aan de slag gaat, zal je toch een aantal dingen moeten aanschaffen:
Waarschijnlijk een nieuwe zenderset; 2 kanaals als je 'm alleen voor besturing van de boot gebruikt, 3 of 4 kanaals als er nog andere functies mee moeten doen. Een 2-kanaals kost je (nieuw) zo'n 50 euro, een vier kanaals zo'n 80 euro.
Dan je regelaars: de sterkte hiervan is afhankelijk van de sterkte van je motoren. Zet eens een flinke amperemeter tussen je accu en 1 motor en laat hem (in het bad) op volle kracht lopen. Dan heb je het 'normale' stroomgebruik op volle kracht.
Dat is een gegeven waar je vanuit moet gaan i.v.m. de aanschaf van je regelaars. Per regelaar moet je rekenen op zo'n 50 tot 80 euro, afhankelijk van de capaciteit.
Er zijn twee opties:
1 Je stuurt je motoren aan met een regelaar per motor
2 je stuurt beide motoren met een regelaar, en je bouwt een 3-standen schakeling in. Middenstand: beide motoren krijgen stroom: je vaart rechtuit; rechterstand: alleen je linkermotor krijgt stroom, je vaart rechtsom, linkerstand: Alleen je rechtermotor krijgt stroom, je vaart linksom. Bij optie 2 heb je een regelaar nodig die het dubbele aan ampere's kan trekken, omdat hij nu beide motoren moet voeden.
Met een simpele 2-kanaalszender is dit prima te verwezelijken, daar heb je geen V-mixer of andere flauwekul voor nodig.
Aanvullend zal je wellicht nog andere functies nodig hebben om 'boilies' af te schieten (zo heten die dingen toch?) of een bak met voer leeg te kieperen; dat kon ik uit je verhaal niet opmaken. Bovendien zie ik op een van de foto's een simpele Futaba Attack liggen...
En aangezien je wellicht gaat varen in water waar wier en andere troep inzit, zou ik ook investeren in een goede zekering per motor. Dan weet je tenminste zeker dat je niet je motor opblaast als je schroef of pomp vastloopt door wier. Het zal niet de eerste voerboot zijn die in de fik vliegt...
Oud 21 maart 2005, 22:30   #3 (permalink)

F.van.Gent's schermafbeelding

Leeftijd: 78
Standaard

Heb ik iets niet gelezen Roel.
gebruikt hij of zij nu motoren met borstels; of zonder
moet je toch ook weten , in verband aan schaf elektronika.
Frederik
F.van.Gent is nu online   Met citaat reageren
Oud 21 maart 2005, 23:21   #4 (permalink)

Standaard

Ja, daar heeft u gelijk in, meneer van Gent, echter hij heeft het over 'pompen'; ik denk (maar daar kan alleen Leon ons een antwoord op geven) dat daar 'conventionele' motoren inzitten. (dus niet borstelloos)
Mochten er wel borstelloze motoren inzitten, dan wordt het prijskaartje een heel stuk anders... Dan denk ik dat een retourtje Engeland goedkoper is!
Leon, laat maar horen!
Oud 21 maart 2005, 23:54   #5 (permalink)
_leon_
Guest

Standaard

Alvast bedank voor de antwoorden.

Ofdat de motoren met of zonder borstels zijn kan ik op dit moment nog geen antwoord op geven. Ik zou het echt niet weten. Ik zal de leverancier eens benaderen.

De boot bestaat uit 3 jetpompen.

2 voor vooruit en 1 voor achteruit.

Het achteruit varen van de boot wil ik realiseren door een servo een druk schakelaar te laten activeren waardoor de pomp gewoon op volle kracht vaart. Deze functie zal ik niet zo vaak gebruiken.

het ingaande water van de pompen wordt van tevoren gefilterd zodat er geen vuiligheid in de pomp komt. Het zal nooit 100% wiervrij zijn dus een beveiliging kan nooit geen kwaad. De filter kan namelijk ook verstopt raken ect.

Idd Roel, ik heb ook nog een kanaal om de boillies te "droppen' dit zit is al aangesloten door een servo waarmee ik allebei de bakjes afzonderlijk kan laten openklappen.

Ik heb eens uitgerekend wat het mij zou kosten als ik de boot op zou sturen naar engeland.

Ik ben 2x transportkosten kwijt a 50 euro
De microprocessor kost 200 euro exclusief inbouwkosten.
Aangezien de boot open is geweest zonder toestemming van de fabrikant vervalt eigenlijk elke service aan de boot. Nu zal de fabrikant zich daar niet zo strikt aan houden. De vorige eigenaar had de accu verwisseld. Maar tevens moet er een nieuwe kit-naad gelegt worden die allemaal betaalt moet worden. Verder moet er een nieuwe accu in die de fabrikant die veel te duur is 55 pond. Terwijl dit gewoon een normale loodaccu is.

Tevens wanneer de accu versleten is moet de boot weer terug naar de fabrikant omdat anders de garantie vervalt op de nieuwe onderdelen. Er zijn leveranciers in nederland die het ook doen maar dan moet de boot wel gekocht zijn bij desbeteffende bedrijf.

Al met al een hoge kosten post die steeds terug komt. Hierbij komt nog eens kijken dat ik nu de boot op mijn wensen kan afbouwen. Denkend aan verlichting, eventuele dieptemeter ect. ect.

Bij defect aan de boot ben ik bereid om hem zelf te repareren. Wanneer de boot weer terug moet naar engeland ben ik de boot voor minstens 3 maanden kwijt. Ervaringen met andere mensen is dat het een half jaar duurt eerder normaal als een uitzondering. Het bedrijf heeft een beetje een monopoly positie en maakt daar handig gebruik van.

Mijn idee was om een 2ehands 40mhz (35mhz is een vliegkanaal ) 4 of 8 kanaals zender te kopen liefst met mix functie.
Dan weet ik zeker dat ik voldoende kanalen heb voor de toekomst wanneer ik de boot ga uitbreiden.
Hiermee kan ik mijn wensen beter vervullen denk ik al een 3-standen schakeling. Nu we toch bezig zijn maken we het meteen tip top.

Ik zal de pompen morgens eens gaan testen hoeveel ampere ze trekken.

Verder hoeven de snelheidsregelaars niet te beschikken over een achteruit.

Mechanische regelaars zou eventueel ook nog kunnen toch?, maar ik heb er al over gelezen dat ze niet opkunnen tegen de electronische snelheidsregelaars. Dus ik denk dat ik die optie beter kan laten vallen.

Ik heb liever dat het nu degelijk gemaakt word waarmee ik de komende jaren probleemloos kan varen. Dan maakt
  Met citaat reageren
Oud 22 maart 2005, 23:17   #6 (permalink)
Moderatorteam

Powerpete's schermafbeelding

Leeftijd: 46
Standaard

misschien eens contact opnemen met Jan V Mouwerik ??, is gebruiker Corrien hier op t forum, als er iemand je met model en aanverwante electronica uit de brand kan helpen is hij t wel.... en eeb ritje naar Maasland is korter als naar engeland..........Peet............
-> shop at www.2brothersrc.com <-
Benieuwd naar de regels op ons mooie forum? Modelbouwforum.nl - >> Regels & voorwaarden <<
Powerpete is offline   Met citaat reageren
Oud 23 maart 2005, 19:32   #7 (permalink)

Standaard

Da's een gouden tip van Peet...
En m.b.t. die mechanische regelaars: Leuk voor een motortje wat weinig ampere's trekt, maar voor een beetje motor zou ik echt investeren in een goede elctronische regelaar. (Die zetten ook veel minder energie in warmte om...)
m.b.t. het zenderverhaal:
Als je aan vier kanalen genoeg hebt is de Robbe Skysport een goedkope keuze, maar wel een goeie; wil je meer kanalen, zou ik een kijken naar een Robbe/Futaba F14. Origineel 4 kanaals, maar makkelijk uit te breiden naar 7 kanalen. Voor zo'n zender niet duur.
Oud 23 maart 2005, 20:12   #8 (permalink)
_leon_
Guest

Standaard

Bedankt voor de Goude tips.

Ik wou mijn huidige besturing nog 1 kans geven dus heb ik mijn boot vandaag weggebracht na een meneer die ook erg veel verstand heeft van electronica. Hij is helemaal gek van electronica en probeert achter alles achter te komen. Beetje een verstrooide professor zullen we maar zeggen.

Aangezien alles is ingeharst tegen vocht adviseerde hij mij eerst voorzichtig met een verfbrander en een schroevendraaier de hars voorzichtig te verwijderen. Hij had nu nog onvoldoende meetpunten om er mee aan de slag te kunnen.

Ik ga daarom eerst de hars verwijderen daarna routineren, mocht hij het niet gemaakt krijgen, neem ik contact op met Jan. Scheelt me misschien een ritje maasland.

Verder kan ik als de hars is verwijderd een electrisch schema maken, waarna ikzelf de printjes kan namaken, bij eventuele volgende schade.

Ik hou jullie op de hoogte
  Met citaat reageren
Oud 23 maart 2005, 20:13   #9 (permalink)

Corrien's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

De drie hydro-jets hebben gewone motoren (met koolborstels). Meet wel of alle drie ongeveer dezelfde stroomopname hebben. Dit is de beste indicatie, dat de motoren nog goed zijn.

De achterste twee kunnen via een mixer met 2 goedkope vliegregelaars worden aangestuurd. De voorste kan inderdaad met een servo, maar ook met een kanaalschakelaar (10A of meer) worden bediend. In principe kan deze ook op het gaskanaal worden aangesloten (bij achteruit staan de vliegregelaars 'in de rem'). Met lichtschakeling en voerbak-servo komt dan het aantal benodigde kanalen op 4 en kan er worden volstaan met de reeds eerder genoemde Skysport.

Als de standaard-elektronica niet meer werkt, kan uiteraard ook eerst eens geprobeerd worden of deze nog aan de praat te helpen is. De basis is een standaard 2-kanaals Futaba AM-set, waarvan de zender is aangepast en achter de ontvanger een door Ripmax ontwikkelde elektronica-unit is geplaatst. Als er iets aan de zender of de ontvanger mankeert kan dit met redelijke kosten wel gerepareerd worden. Is de elektronica-unit stuk, dan houdt het op. Deze kan alleen in Engeland worden geserviced.
Oud 24 maart 2005, 16:40   #10 (permalink)
_leon_
Guest

Standaard

Nuttige informatie, kom steeds een stukje verder.

Ik heb nu wat informatie gezocht over de producten van Ripmax, Mijn vraag heerst nu of de producten van Ripmax compatibel zijn met bij Robbe/Graupner zonder veel ombouw werk. De snelheidsregelaars zijn gunstig geprijst.

Verder zitten in de electronica-unit er componenten die simpelweg niet te vervangen zijn. Hier doel ik op geen std. componenten. (bijvoorbeeld een zelf-geprogrammeerde eprom ect. ect.)

Ik ga in ieder geval de hars van de electronica-unit verwijderen, daarna kunnen we snel een conclusie trekken of het te maken is ofniet.

Ik ben bang dat ik complete nieuwe besturing erin kom te zetten
  Met citaat reageren
Oud 24 maart 2005, 17:42   #11 (permalink)

Corrien's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

Ook Robbe levert (net als Ripmax) Futaba-apparatuur.

Voordat je gaat breken: is de zender al getest met een andere 27 MHz AM-ontvanger? Tevens kan ook nog gekeken of het ontvangerkristal wel werkt. Dit steekt er duidelijk genoeg boven uit. Dit is een ontvangerkristal kanaal 9 (27.045MHz).
Oud 24 maart 2005, 19:54   #12 (permalink)
_leon_
Guest

Standaard

Volgens mij is zo'n boot een bekende voor u.

Maar heb momenteel geen 27 mhz ontvanger liggen.

Ik dacht dat ik er nog 1 futuba attack setje had liggen, maar dit bleek een 40mhz uitvoering te zijn. Ik heb wel eerder geprobeerd de zender tegen een TL-lamp aan te houden. Duit staat volgens mij hier ergens in de faq's
Deze test heeft ie goed doorlopen.

Maar heb nooit verder getest icm met een andere ontvanger of kristallenset.

Ik ga zal eerst eens een ontvanger te lenen eventueel met zender dat ik dit ga testen.

Zou idd zonde zijn als ik begin met breken en het probleem ligt ergens anders.
  Met citaat reageren
Oud 30 maart 2005, 09:54   #13 (permalink)
_leon_
Guest

Standaard

Gelukkig een zender met ontvanger kunnen lenen.

Nu heb ik de zender van de boot getest met een andere ontvanger met de kristallen kanaal 9 (van de voerboot)

De zender werkt correct allebei de kanalen getest.

Verder heb ik evengoed de andere zender probeerd met de boot, maar hieraan gaf hij geen gehoor.

Enigste wat ik ben vergeten bedenk ik me nu ter plekke is om te meten of er spanning op de flatcables komt te staan als ik de zender bedien.

Maar ik begin alsvast met pellen van de hars. Zie op dit moment geen andere mogelijkheden.

Ben verder in mijn achterhoofd al nieuwe apparatuur aan het samenstellen voor een nieuwe besturing. Mijn vraag rust nog of de Robbe F14 uitgebreid kan worden met een Delta V mixer. Want deze zou ik er toch wel in willen maken, wanneer er een andere besturing in komt.
  Met citaat reageren
Oud 31 maart 2005, 19:21   #14 (permalink)
_leon_
Guest

Standaard

Zo net terug van de monteur die een poging gaat wagen om de boot aan de praat te krijgen.

Hij zag al snel dat de PIC die erin zit 90% van de gevallen stuk gaat. Niet erg stabiel dus.

Wordt hopen dat de PIC niet kapot is, dat ik er snel een back-up van kan maken.

De fabrikant zal de PIC hoogst waarschijnlijk niet leveren. Of een ander slachtoffer vinden met een kapotte boot.

Ik denk dat ik alvast een nieuwe zenderset kan gaan aanschaffen.
  Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Algemeen scheepsbouw
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten