![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 2 januari 2009 Locatie: Rotterdam Leeftijd: 65
|
Hallo Forumleden. Ik heb een Electr vaarregelaar 6/12 volt ik sluit er een 12 volt accu op aan en wil er een 18 volt motor mee aandrijven kan dit problemen opleveren? ik hoor het graag van jullie grt minerva |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004
|
Houd wel de amperes van de regelaar in de gaten. Zet anders een zekering tussen motor en regelaar in. Neem een zekering die beneden de waarde zit van je regelaar. Daarmee voorkom je ten alle tijden dat je regelaar in rook op gaat. |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 11 augustus 2009 Locatie: Brasschaat, Belgie Leeftijd: 73
|
@ minerva Ja, het is zeker belangrijk, zo niet noodzakelijk om een zekering tussen de accu en het achterliggende circuit te plaatsen. Deze zekering zo dicht mogelijk op de accu plaatsen. Onderstaand een foto hoe ik dit heb opgelost. succes.
__________________ Beter 1 X vragen dan 2 X betalen |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
Ok, Ik heb een accu van 12 volt 7 Ah . de gegevens van mijn regelaar zijn continu stroom 5 minuten 17.5A 30 seconden 27A 1 seconde 35A hoe zwaar zou de zekering tussen accu en regelaar moeten zijn? |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl |
Minerva: ik mis nog een gegeven: wat is de blokkeerstroom van de motor? Oftewel: hoeveel ampere trekt de motor op het moment dat je hem geforceerd tegenhoudt? Dat is ook belangrijk; denk maar eens aan een schroef die helemaal vol zit met wier, kroos of De functie van een zekering is dat deze er eerst uitklapt voordat je motor of je regelaar rook gaat afgeven. En je weet: electronica werkt op rook; als de magische rook er uit is, doen ze het niet meer. Even los van de gegevens van je motor denk ik dat een 25A zekering het aardig zou doen. Maar: begin eens met 15A. Procedure: Boot goed aan de kant vastleggen en langzaam aan vol gas geven. Blijft alles heel? Prima. Dan gas terug naar neutraal en IN EEN KEER vol gas geven. (de motor krijgt dan in één keer behoorlijk wat ampere's voor de kiezen) Blijft alles heel? Prima. De zelfde procedure kan je herhalen, maar dan met een 10A zekering. Hoe lager de capaciteit van de zekering (terwijl alles nog gewoon blijft draaien uiteraard) hoe beter en veiliger het is voor je apparatuur. Uiteraard moet het niet zo zijn dat wanneer je één keertje wat weerstand op je schroef krijgt, meteen de zekering eruit klapt... Ik begruik altijd platte autozekeringen van Halford's, in combinatie met platte zekeringhouders. Goedkoop, makkelijk aan te sluiten (ik plak ze altijd op m'n accu's) en vervangende zekeringen krijgen altijd een plekje ergens in een dekkist.
__________________ "Degene die ver voor de muziek uitloopt, vindt het orkest waardeloos." |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
Hallo Roel: hoort dit verhaal niet bij (zekering tussen regelaar en motor?) mijn vraag is hoe zwaar de zekering tussen (accu en regelaar) moet zijn. of is dit het zelfde. ik hoor het graag. grt |
| | |
| | #11 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 21 maart 2006 Locatie: Achlum - Friesland Leeftijd: 61
| Citaat:
De problemen kunnen zich voordoen met de regelaar. Wat voor merk regelaar heb je? Is het een ouder type, rechthoekig zilverkleurig kastje (zwart) met een grote transistor erop? Mogelijk staat op die transistor iets van 2N3055 bijvoorbeeld? Als het 2N3055 is dan die regelaar niet belasten boven de 10A. Het bepalen van opgenomen A van de motor kun je doen zoals door Roel beschreven. Naar mijn mening wel met een kleine wijziging: zonder vaarregelaar, maar wel een Amperemeter! Electronica rookt sneller dan zekeringen de stroom onderbreken. De stoomsleepboot Minerva is een mooi schip. Bij Neptunus in Rotterdam had Franske de Jong een hele serie sleepboten, waaronder ook de Minerva. groet, Paul
__________________ The Eagle sails on! KISS = Keep It Stupidly Simple. Laatst gewijzigd door Paul Konings; 26 april 2011 om 03:03 | |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 11 augustus 2009 Locatie: Brasschaat, Belgie Leeftijd: 73
|
@minerva,roel en alle anderen, Persoonlijk geef ik de voorkeur aan het zekeren van alle circuits en wel van hoog naar laag. dwz. Op de accu de hoogste zekering b.v. 10/15A, tussen vaarregelaar en motor 7,5 A tussen accu en verlichting 5A en tussen accu en electronica 3A De waarden van de zekeringen kunnen verschillen door de keuze van de diverse onderdelen en de methode van Roel om het opgenomen vermogen te meten staat buiten discussie. Ik schakel altijd op in waarde in de proef van Roel zou ik beginnen met 10A en als dat te weinig blijkt een zwaardere zekering, maar dat is een keuze die je maakt.
__________________ Beter 1 X vragen dan 2 X betalen |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |