![]() |
| | #1 (permalink) |
| Guest
|
mijn vraag is of de smit nederland een goed beginners bootje is heb hem al aangeschaft te samen met Navy control 540r regelaar van robbe 2 Mega X 720 torque motoren en nog een vraag wat voor lood accu`s kan ik het besten nemen ik dacht zelf aan 2 x yuasa 6 volt, 3 Ah loodaccu graag hoor ik van jullie jeff |
|
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 17 februari 2005 Locatie: Hoogkerk
| mijn vraag is of de smit nederland een goed beginners bootje is Kijk de vraag is goed maar je hebt de boot al gekocht en het is geen beginnersbootje heb je dat ook aan de Winkelier gevraagd. Onervaren meld je eerst aan bij een Vereniging. |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Guest
|
Welkom op het forum! De Smit Nederland is officieel geen beginnersboot. Ik was tot vorig jaar ook niet thuis in de scheepsmodelbouw en de eerste boot die ik heb gebouwd is ook de Smit Nederland (van Billing Boats). Ik vond hem niet echt moeilijk om te maken. Het belangrijkst is dat je overal goed de tijd voor neemt en steeds de tekeningen en de bouwbeschrijving goed begrijpt en de onderdelen goed kunt plaatsen. Ze zeggen vaak wel van: dat is geen beginnersboot, maar als je er ruim de tijd voor neemt en de beschrijving goed volgt, is het in mijn ogen goed te doen. Verder gebruik ik in de Smit Nederland een 12 volt 7 ah loodaccu. Ik heb ook vernomen dat er ook 2accu´svan 6 volt 10 ah in passen. Hieronder nog een foto van het resultaat van mijn eerste (varende) boot (Smit Nederland)! Deze heeft 2 motoren van Graupner, de 720 BB Torque. Als vaarregelaar zit er een Robbe Rokraft 120 in. ![]() ![]() Veel succes met de bouw! |
|
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 12 september 2003 Locatie: Monster Leeftijd: 46
|
Wat is een beginners boot? Dat hangt helemaal af van je eigen vaardigheden. Er zijn mensen die nog nooit een schip gebouwd hebben maar toch in staat zijn om "museum kwaliteit" te bouwen. Ook zijn er mede modelbouwers die al "meerdere" boten gebouwd hebben, en die dan nog geen Pollux fatsoenlijk in elkaar kunnen krijgen. Geloof in je eigen kunnen en neem er de tijd voor. Als je ergens aan begint, kan je het. En die 3 Ah lijkt mij wat aan de zeer lage kant, zeker bij 6V De genoemde 12V 7Ah komt meer in de richting. |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 18 februari 2005 Locatie: Rijen, NL Leeftijd: 21
|
Als beginnersbootje is de Mowe of de Steppke van robbe wel aardig, of maak een lelievlet, voor tekeninge moet je ff mailen. Groet, Dikkie
__________________ Bovenstaande post is uitgebracht onder de by-nc-nd 3.0 NL licentie. |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 17 februari 2005 Locatie: Hoogkerk
|
Adam als je al vanaf 1974 aan de modelbouw doet heb ik toch wel enige ervaring neem ik aan. De Adolph Bermpoll dat was een model die een ieder hebben moest als de Winkelier adviseerde dat niet te doen dan liep de klant naar de concurent. Hoe veel van die modellen heb jij echt zien varen. Met motivatie heb je nog geen handvaardigheid een Meubelmaker zal als beginneling met een beter resultaat komen dan een Bouwtimmerman. Maar er werd geen beroep genoemd er werd een vraag gesteld na de aankoop. Jij gaat van je zelf uit want iets anders heb ik niet gelezen kijk wat ik kan als beginneling maar alle mensen zijn niet gelijk. Maar volgens jou zullen de sterren die de fabrikanten bij de modelllen zetten over de moeilijkheidsgraad wel onzin wezen. Jij bouwt zo een helicopter en vliegt er mee als de beste. |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Guest
|
Hoi, Een F14 is prima uitbreidbaar. Je zou ook een F16 kunnen overwegen want die kan twee verschillende instellingen van dezelfde of van andere modellen onthouden (met een CAMPac nogeens 102 instellingen/modellen) Dat is zeker leuk als je gaat experimenteren met meerdere functies en aparte besturing van je motoren. Je kan ook een instelling maken voor nauwkeurig parcoursvaren waarbij de uitslagen kleiner zijn. Je eerder vraag over de beginnersboot, ik heb bij onze vereniging in de afgelopen 23 jaar heel veel van deze modellen gezien en denk dat je met geduld moed en beleid een heel eind komt. Het is vooral een leuk model omdat je het eerst vaarklaar kan maken en later wat functies kan toevoegen. De Mowe vind ik overigens niet geschikt als beginnersboot, je moet dan juist een beetje ervarigng hebben met het passend maken en optimaal gewicht zoeken omdat het ding anders heel laag komt te liggen of niet vooruit te branden is. De Mowe is leuk om achterop de Norderney te hijsen, maar dat is geen beginnersboot. Kom eens langs op een clubavond en neem je boot mee. http://www.mvwoubrugge.nl |
|
| | #11 (permalink) | |
| Lid sinds: 12 september 2003 Locatie: Monster Leeftijd: 46
| Citaat:
Wat ik alleen heb aan heb willen geven is, dat het al of niet geschikt zijn als beginnersboot heel sterk afhangt van de kwaliteiten en motivatie van de bouwer. Waar ik dus een beetje van baal is dat men hier advies geeft over het al of niet geschikt zijn als beginnersboot, zonder dat men de kwaliteiten van de bouwer kent. Probeer zo iemand juist eens te motiveren En laten we niet over ervaring spreken, ik doe er zelf ook al een jaar of 20 aan, maar ervaring zegt niets, je kunt het al jaren verkeerd doen En hier laat ik het bij, daar was het topic nl niet over begonnen | |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Guest
|
Nou Adam, zo positief vind ik je niet overkomen, je spreekt heel wat oordelen uit en het is nogal een mopper-bericht. Dat motiveert ook niet echt. Ga er maar vanuit dat ieder (zoals gevraagd) zijn advies geeft met de beste bedoeling en daar hoef jij het natuurlijk niet mee eens te zijn. Ik denk zelf dat ervaring weldegelijk uitmaakt, en natuurlijk kan je altijd bijleren. Leer van de fouten (= ervaring) van anderen, want zelf heb je de tijd niet om al die fouten zelf te maken. Maar goed, misschien is het je schrijfstijl dat nogal mopperig overkomt op mij, en ben je in het echt een heel opgewekt mens. Het is mooi dat Jeff om advies vraagt, een slimme zet, en daar is dit forum ook onderandere voor bedoeld neem ik aan. In ieder geval veel modelbouw plezier! |
|
| | #13 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl |
Nou, uit ervaring kan ik zeggen dan Adam GEEN mopperkont is Maar dat terzijde. Kester, je advies om een club op te zoeken is een gouden tip. Sowieso raadt ik dat iedere modelbouwer aan, ook de 'niet beginners'. Qua zender: Ik heb zowel de F14 als de FC16. De F14 is iets goedkoper, en kan je meer uitbreiden met multiswitches (je kan er 3 aanhangen) De FC-16 is wat duurder, kan 2 multiswitches aan, maar is een computerzender. Erg makkelijk met instellingen van knuppels, V-mixers enzovoorts; dat kan je op deze zender lekker electronisch doen. Beiden zijn echter prima zenders. Met grote zenders van andere merken heb ik geen ervaring... "Never change a winning team!"
__________________ "Degene die ver voor de muziek uitloopt, vindt het orkest waardeloos." |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |