![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 5 april 2011 Locatie: Amsterdam
|
Beste, Mijn eerste post, maar al een tijdje met genoegen consumptief bezoeker van dit forum. Mijn eerste stappen op modelbouw gebied zijn een feit alleen was ik afgelopen weekend iets te enthousiast en vooral te ongeduldig om het resultaat van mijn werk in het echt te zien varen. Het geluk was me niet goed gezind en bij de eerste vaart iets in de schroef, niet snel genoeg door, geen zekering en na een zwempartij moeten concluderen dat de vaartregelaar dit allemaal niet zo leuk vond. Eenmaal terug op kant kleine rookwolkjes en geur van verbrande elektronica. In ieder geval is de vooruit mosfet gesmolten zo ongeveer en de andere drie hebben het zeker heel zwaar gehad. Nu de vaarregelaar niet heel goedkooop zijn heb ik alles opengemaakt en het lijkt er op of alleen de mosfets kapot zijn. De code op mosfet is IRL3103 via Google zijn daar allerlei datasheet over te vinden en de electronicaboer met een C verkoopt ze per stuk voor 1,50. Printplaatsjes en onderdeeltjes is niet mijn sterkste punt, dus heb ik een paar vragen aan jullie. a. Heeft het überhaupt zin om te proberen de 4 mosfets te vervangen? b. Als ik op basis van de code nieuwe mosfets koop kom ik dan goed uit? c. Zijn er eventueel ook zwaarde mosfets te koop, zo ja kan iemand mij helpen met welke dat dan moeten zijn? Code of eventueel bestelnummer? Set-up: - 4.000 mAh, 10 cellen - Graupner speed 600 (link) - Robbe vaarregelaar 100 MP (link) - Huidige mosfets: Hexfet Power mosfet (IRL3103) datasheet (pdf) Dank! |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 18 februari 2010 Locatie: Amsterdam Leeftijd: 40
|
ik heb het een keer geprobeerd. en het resultaat was 0. was gewoon dood, en geen leven meer in te krijgen.
__________________ Als je van je hobby je werk maakt, dan werk je heel de dag. http://www.modelbouwforum.nl/forums/...asabi-900.html |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 5 oktober 2008 Locatie: BRECHT BELGIE Leeftijd: 68
|
Voor de prijs van 6 Eur, kan je altijd een poging doen Je motor kan ook geleden hebben, te testen
__________________ Groetjes, René |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 27 augustus 2003 Locatie: As,België Leeftijd: 55
|
hallo een rocraft eens terug van mosfets voor zien en hij deed het zoals voor heen een rocraft heeft twee verschillende type's er in zitten in achteruit kan hij minder stroom aan dan in vooruit of met de nieuwe moest het veranderd zijn ik heb dus meteen maar alle feds hetzelfde vermogen gegeven en hij werkte zonder problemen gr raf
__________________ "I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best." |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 1 november 2004 Locatie: Sneek Leeftijd: 59
|
Hallo Bauk, Afhankelijk van hoe groot de schade op de printplaat is kun je de fets al dan niet vervangen en er het beste van hopen. Ik heb hier ook zo'n 'stinker' liggen, maar bij mij zijn er ook printsporen beschadigd, dus dat wordt lastig. Lukt het niet dan vind je hier een vervanger voor de helft van de prijs: Modellbau-Regler.de Shop - AS12/15RW BEC Óf, als je inmiddels voldoende soldeerervaring hebt, deze: Modellbau-Regler.de Shop - Bausatz "Volksregler" Typ 2 Mit 1 Amp BEC Nóg voordeliger. Groeten, Jan.
__________________ Boatsjefarders, noflik folk. |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 5 april 2011 Locatie: Amsterdam
|
Dank voor alle antwoorden. Ik ga het gewoon proberen met 4 nieuwe. Het verbaasd me wel dat de een zo groot is als een luciferdoos en de andere de grootte heeft van een euro. De techniek lijkt me hetzelde, is de een gewoon beter in inpakken dan de ander? of zie ik iets over het hoofd?
|
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 29 augustus 2009 Locatie: Goes Leeftijd: 32
|
Ik heb het zelfde als raf ook al een keer gedaan met een 120up van robbe, Waren de ic's ook doorgebrand omdat mijn motor kortsluiting veroorzaakte, (en met me stomme harses geen zekering tussen de motor en regelaar had geplaatst) Heb toen de ic's vervangen en hij draait nu nog steeds, Zou wel dezelfde terug plaatsen, denk als je zwaardere pakt dat je aansturings ic het niet leuk zal vinden, En controleer je motor en de rest van de elektro ook goed... water en elektronica gaan niet echt samen...... ![]() Grtz Vincent,
__________________ Op dok : SL 109 , Op de werf : ITC Bluster, Planning ITC ?????? Aliquando et insanire iucundum est |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 27 augustus 2003 Locatie: As,België Leeftijd: 55
|
hallo vincent bij de rocraft is het vervangen van de zwaardere uitvoering op de achteruit geen probleem de stuur torren zijn dezelfde als die op de vooruit zitten alleen de power fed's hebben ze een paar amp lichter genomen na de verbouwing liep de motor er terug als voorheen op en had ik wat meer kracht in de achteruit gr raf
__________________ "I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best." |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |