Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Algemeen scheepsbouw

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 12 mei 2011, 12:49   #31 (permalink)

Leeftijd: 32
Standaard

Hallo RAF

Ik heb zojuist rond gebeld en mij is vertelt dat de Graupner 500 e zowel links als rechts om kan draaien.......
Heb ik dan gewoon pech gehad, ik ben toch niet de enige die een boot zo aanstuurd?

Laatst gewijzigd door bennie; 12 mei 2011 om 13:02
bennie is offline   Met citaat reageren
Oud 17 mei 2011, 17:40   #32 (permalink)
raf

raf's schermafbeelding

Leeftijd: 55
Standaard

hallo

hij KAN links en rechts om draaien maar daar is hij niet voor gemaakt
als hij linksom draait dan heeft hij minder voorontsteking en gaat minder snel draaien

plus je borstel probleem blijft bestaan ze staan verkeerd
bekijk het zoals een dafje van vroeger en een jaguar ook van in die tijd
de jag KAN achteruitrijden maar dan traag
de daf kan even snel achteruit als vooruit en gaat dus winnen van die veel sterkere jaguar
omdat de versnelings bak van de daf daar voor gemaakt was om even snel voor als achteruit te kunnen

gr raf
"I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best."

Laatst gewijzigd door raf; 17 mei 2011 om 17:42
raf is offline   Met citaat reageren
Oud 17 mei 2011, 19:14   #33 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Lex Verkuijl's schermafbeelding

Leeftijd: 48
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door raf Bekijk bericht
.... omdat de versnelings bak van de daf daar voor gemaakt was om even snel voor als achteruit te kunnen ....
Nou gemaakt, ik geloof nooit dat Huub van Doorn dat toen in gedachten heeft gehad! Het is meer een bijverschijnsel waar door de latere achteruitrijracers dankbaar gebruik van werd gemaakt.

Back maar weer ..
Lex Verkuijl is offline   Met citaat reageren
Oud 18 mei 2011, 11:50   #34 (permalink)

Leeftijd: 32
Standaard

De boot moet toch weer uit elkaar dus dan maar andere motoren
Heb je ook enig idee welke merk en type??
De prijs van de 500e's, was wel gunstig
Als ik ga googlen kom krijg ik heel veel hits maar kan er weinig mee.

Alvast bedankt, groeten bennie
bennie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 mei 2011, 13:54   #35 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

H.B.Busking's schermafbeelding

Standaard

Pollin in Duitsland. Hier heb ik al weer een hele tijd geleden m'n zwikje Mabuchi's RS-550-PF's weggehaald. Die motor hebben ze helaas niet meer (behoorlijk krachtig). Denk edoch dat hier wel een motortje te kiezen valt uit de Johnson types.
Je hoeft ze niet op 12v te stoken, op 10v heb je een iets lager toerental, stel dat je van een lipo wilt uitgaan.
maar voor de prijs hoef je het niet te laten, kwaliteit? Onverwoestbaar!

Als een gearing zou willen toepassen, zou je kunnen denken aan een snaaraandrijving, getande riem. Als je naar Wielens in Groningen stapt, kan je denk ik daar wel een relatief stille reductie samenstellen.

Met een een schroeftoerental van rond tussen de 3500-4500 rpm kan je behoorlijk snelheid varen uitgaande van 40 mm handelssschroef, nog eens bijzonder zuinig met je stroomvoorraad om springen.

Onder een voorbeeld uit de Pollin voorraad.
Hochleistungs-Gleichstrommotor JOHNSON 63725 - Motoren - Gleichstrommotoren - - Pollin Electronic

Met deze motor zou je op 6v kunnen gaan zitten Het kv is 1500 (toeren per volt), bijvoorbeeld met een reductie van 1:2 en een spoed tussen de 0,5 en 1 Anders 1:3 op 12v. Neem daarbij dan geen speedschroeven, dan kan je er beter draagvleugels onder zetten (ook leuk) of 12v 1:4, maar bij deze twee laatste heb je met dat hoge toerental een zeer van een Johnson of Mabuchi kans op een lawaaierig schip. Met een reductie ertussen worden de motor onder deze belasting ook amper warm.

Het een en ander zeker wel slim te dempen is met behulp van silent-blocks. En door goeie sterke kuststof kardans tussen reductie en schroefas aan te brengen, schuim om de klankkast van de romp te dempen.

Maar goed... een voederboot moet stil zijn... anders... als de vissen weten... lawaai is lekkere hapjes... is je vijver zo vol met lege magen
Dat dan 1% van de vis een haak voor een hapje aanziet, zal de rest van het zwemvolk een zorg zijn

Laatst gewijzigd door H.B.Busking; 18 mei 2011 om 15:11
H.B.Busking is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Algemeen scheepsbouw
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten