![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 18 april 2011 Locatie: Groningen Leeftijd: 32
|
Hallo, Ik heb een bootje met 2 Graupner 500E motoren, die een linker en een rechter 35 mm schroef van Graupner aandrijven (Nr.1463) Heeft het zin om een ander type schroef of een grotere schroef te plaatsen, om meer snelheid/kracht te krijgen? Ik heb eventueel ruimte voor een 40 mm schroef, maar weet niet of de motoren dit aan kunnen...... Alvast bedankt, groeten Bennie |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 4 januari 2009 Locatie: Gilze Leeftijd: 26
|
Hey Bij mijn wiesel gebruikte ik 29mm 1.4 graupner carbonpropjes met deze motor! Groeten
__________________ >> Ossekopf Divisie! << |
| | |
| | #3 (permalink) | |
| Lid sinds: 12 januari 2005 Locatie: Schiedam
| Citaat:
| |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl |
Bennie: Wat voor boot is het? Werkschip, raceboot, plezierjacht? De 500E heeft een diameter van 3,17cm. Vuistregel: Nooit een grotere schroef nemen dan de diameter van je motor! (Met een kleine nuance: als je "werkschroeven" gebruikt met een kleine spoed, kan je er iets overheen haan, maar met een raceschroef nooit. Vrij snel einde motor, bovendien erg hoog stroomverbruik.
__________________ "Degene die ver voor de muziek uitloopt, vindt het orkest waardeloos." |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
Ik heb een zelf omgebouwde voerboot. De boot hoeft niet te planeren Nou had Krikke modelbouw in Groningen het over Raboesch schroeven, maar daar zijn de meningen op het forum over verdeeld. Tijdens een redelijke proefvaart trok mijn bootje ineens naar links en dit kon ik ook niet uit trimmen, eenmaal aan de kant kwam er inderdaad rook uit mijn boot....... groeten bennie Laatst gewijzigd door bennie; 28 april 2011 om 19:56 |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 30 oktober 2004 Locatie: Lelystad Leeftijd: 48
|
Speed 500E's zijn geen vermogen motoren. Ze kunnen maar relatief kleine schroeven aan, maar draaien wel met een laag stroomverbruik. Mijn ervaring is dat 35 mm graupner speedschroeven maar dan het type met 0,85 spoed het beste werken. Hogere spoed speedschroeven, die van 1,4x, zijn veel te zwaar voor deze motortjes. Met raboesch schroeven gaat het ook, maar ook hier zou ik niet groter gaan dan 35mm. Wil je meer snelheid / kracht zul je er zwaardere motoren in moeten zetten, speed 600 of power 755/40.
__________________ Groeten, Lex. . >Triple-S: Duiksysteem, Magneetschakelaar, Knoopwaterpas, Liposave< |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
Hallo Lex, Ik heb deze motoren er net nieuw in zitten, dus ik wil deze optimaal laten draaien. Ik vind het een beetje jammer voor mijn geld om weer voor 70 euro nieuwe motoren te halen. Moet ik dan deze schroeven laten zitten of andere schroeven aanschaffen. groeten bennie |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 30 oktober 2004 Locatie: Lelystad Leeftijd: 48
|
Hoi Bennie, Sorry voor de late reactie. Die schroeven die je noemt nr 1463 zijn Robbe 1,4x spoed speedschroeven. Ik kan me levendig voorstellen dat er dan iets gaat roken, die zijn een te zware belasting voor de 500-tjes! Als je Graupner 451.2 en 451.2a er onder zet (35mm 2 blad 0,85 spoed, links en rechts) zit je goed. Misschien dat de 451.3 en 451.3a ook zouden kunnen (40mm doorsnede) als de motoren niet te heet worden. Maar nogmaals, verwacht niet dat het een speedboot wordt, die motoren hebben gewoon weinig vermogen.
__________________ Groeten, Lex. . >Triple-S: Duiksysteem, Magneetschakelaar, Knoopwaterpas, Liposave< |
| | |
| | #12 (permalink) |
|
Ja, die Graupner X schroeven hebben zelfs een spoed van 1,6! Volgens Graupner is dat nummer 2305.37, die 1463 uit jou eerste posting is echt een Robbe nummer ....
| | |
| | #13 (permalink) | |
| Citaat:
Bedankt Lex, ik ga morgen naar krikke en kijk dan wel wat "jou" schroeven doen met de snelheid van de boot. | |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 1 november 2004 Locatie: Sneek Leeftijd: 59
|
Hallo Bennie, Ik heb niks tegen Krikke, maar van boten hebben ze de ballen verstand... Kijk even hier: http://www.modelbouwforum.nl/forums/...ml#post2107049 En dan een 40 mm X prop erachter.
__________________ Boatsjefarders, noflik folk. |
| | |
| | #15 (permalink) |
|
Hallo, Dat idee had ik ook al een beetje, maar ze zijn de enige bij mij in de buurt Die andere topic is ook van mij ik ga eerst even achter andere schroeven aan en anders kan ik de andere motoren wel proberen. bedankt groeten bennie |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |