![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 4 mei 2011 Leeftijd: 25
|
ik zal me even voorstellen ik ben Ronald 24jaartjes en ik ben gek op alles wat met water en bootje's te maken heb ik vaar zelf al sinds ik kan lopen met van alles en nog wat bij ons in de polders maar nu wil ik eens proberen om een houten schaalmodel te maken ik heb een klein beetje ervaring met plastic modellen (toen ik een stuk jonger was) als ik een beet je rond surf op het net dan kom ik al snel uit bij billing boats en dan eentje van beginners nivo maar als ik als leek wat verder kijk zie ik bij andere merken zoals constuctor dat je alles in een keer koopt dus inc. verf etc. en ze zijn een stuk goedkoper ik vermoed dan dat dat van constructor van een stuk mindere kwaliteit is ik weet niet zo goed waar ik mee moet starten zonder dat ik er spijt van krijg dus kort om mijn vraag is, wat is nu het beste merk kwa prijs/kwaliteit verhouding voor een beginner en zijn er nog merken die je absoluut niet moet halen? ik wil er niet mee varen zoek gewoon mooi model voor op de kast en wil hier mee kijken of deze hobby wat is voor me alvast bedankt voor reactie's en ben benieuwd wat jullie me aanraden |
| | |
| | #2 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 20 februari 2009 Locatie: Barendrecht (NL) Leeftijd: 65
Weblogartikelen: 2 | Citaat:
Om je vraag gericht te kunnen beantwoorden: zou je misschien kunen aangeven aan wat voor soort schip je denkt, een werkschip/sleper of wellicht een zeilschip of een ander type. Omdat je (evenals ik) statisch wilt gaan bouwen is de keuze best wel groot, want de grootste verschillen tussen merken zit vaak in de techniek die nodig is voor varende schepen. Er is een flink aantal merken dat goede kwaliteit statische modellen maakt, maar ook een belangrijke vraag is hoe je de romp wilt hebben: houtbouw of een geprefabriceerde kunsstof romp. Als ik of een ander forumlid je antwoorden op deze vragen weet, is het wellicht mogelijk je een gericht advies te geven. We horen het wel!!! Groet, Ad Bakker
__________________ Amerigo Vespucci, HMS Victory, Mississippi 1870, ss Rotterdam 1:200 (van scratch) Speciale tekens in je boodschap? - Evenwicht kwijt? - Learning all the time" | |
| | |
| | #3 (permalink) |
|
goede avond aad ik wil als eerste iets met een mast |
| | |
| | #5 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 20 februari 2009 Locatie: Barendrecht (NL) Leeftijd: 65
Vergeet daarbij niet dat modelbouw een fantastische hobby is, maar je moet het plezier halen uit het bouwen zelf. Als je prestatiegericht gaat werken, sluipt er haast en onnauwkeurigheid in en dan is het eindresultaat dikwijls toch onbevredigend, wat dan weer tot afvallers leidt. Geduld en geen drang om het allemaal morgen af te willen hebben zijn daarom bijna voorwaarden voor het leggen van een goede basis in deze hobby. Ik kijk nog wel wat rond, maar mij eerste idee is: goed plan!!!! Groet, Ad
__________________ Amerigo Vespucci, HMS Victory, Mississippi 1870, ss Rotterdam 1:200 (van scratch) Speciale tekens in je boodschap? - Evenwicht kwijt? - Learning all the time" Laatst gewijzigd door Ad Bakker; 5 mei 2011 om 09:26 | |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 24 maart 2003 Locatie: Hengelo (ov) Leeftijd: 50
|
Hallo Ronaldie, Leuk dat je een modelscheepje wilt bouwen. Velen zijn je voor gegaan en heel veel mensen beleven er plezier aan. Ikzelf heb in het verleden een bootje "met een mast" gebouwd: De Marieje Omdat hier geen bouwpakket van is, heb ik zelf een verhaal geschreven hoe ik dat heb gedaan. Dit verhaal en de bijbehorende tekeningen staan op de site van de Marieje. Kijk maar eens HIER voor het verhaal en HIER voor de tekeningen en dergelijke. (onderaan) Als je het verhaal door leest zul je zien dat het hier om een heel klein modelletje gaat. Je zult hier absoluut niet mee kunnen varen. [edit] Beter lezen Wim: het is voor op de kast, niet om te varen.[/edit] Als eerste stap in je modelbouw loopbaan is het wellicht en hele leuke. Kosten: bijna niets. Zeker niet wanneer je de tips volgt die in het verhaal staan. Mocht je er meer over willen weten? Vraag maar! In ieder geval veel succes in de modelbouw! Wim (Zo goed Ad?
__________________ Deze plank op deze plank, en zo bouw ik naar boven (Vrij naar Ome Willem) Footy NED61 - Team Duff Beer - Team Puma - Team ??? - Jawel! Wim nu ook op Flickr! Laatst gewijzigd door wimg; 5 mei 2011 om 18:33 Reden: Beter lezen |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 24 maart 2003 Locatie: Hengelo (ov) Leeftijd: 50
|
(even een abonnement op dit draadje ingesteld, zodat ik reacties kan volgen)
__________________ Deze plank op deze plank, en zo bouw ik naar boven (Vrij naar Ome Willem) Footy NED61 - Team Duff Beer - Team Puma - Team ??? - Jawel! Wim nu ook op Flickr! |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
|
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Bedankt allemaal voor de Reactie's ik ben 2dagen Geleden (ik weet niet of ik hier de naam mag noemen) bij een grote hobby zaak in leiden geweest heb me daar over weten te laten halen door de verkoper om voor de albatros van constructo te gaan was volgens hem een goede boot om mee te beginnen soortgelijk als wat ik wou (alleen niet van nederlandse makelaardij) een stuk goedkoper en een duidelijkere handleiding dan billing boats volgens hem ben er nu 2 dagen mee bezig eerste dag romp en dek gemaakt heb vandaag 4lagen planken aan gebracht dat is nog wel ff priegelwerk maar wordt er al steed een beetje handiger in alleen ik blijf nog regel matig spijkers/nageltje's krom buigen als ik zo door ga ben ik bang dat ik halverwege de bouw zonder kom :P hebben jullie mischien nog tips/adviezen om dat te voor komen en bedankt voor de link's wim en baggeraar ziet er goed uit en maakt mij alleen maar meer enthousiaster |
| | |
| | #10 (permalink) | |
Let hierbij wel op dat je latten niet alleen aan de spanten lijmt, maar dat je ze ook onderling aan de kopse kanten verlijmt. Dat maakt dat de romp veel vormvaster is, en dat heb je nodig als je later gaat schuren. Als lijm kan je het beste gewone witte houtlijm gebruiken (voor een statische boot is D2 voldoende, D3 is watervast). Als je merkt dat de planken onderling niet goed verlijmd zijn, gewoon een keer "inwassen" met deze lijm. Ik zie uit naar je eerste foto's. Groet, Ad EDIT Nog even over boot en merk. De albatros is een schoener, wat volgens mij ook een goede is om mee te beginnen. Ik ben zelf indertijd begonnen met de schoener America van Mamoli. Vooral de rompvorm van dit soort boten is vaak erg mooi. Billing Boats is overigens Deens, dus ook niet Nederlands. Maar ze hebben ook altijd een Nederlandse handleiding. Ik heb eerlijk gezegd geen ervaring, wel ooit een Zwarte Zee van hun gebouwd maar dat was met kunststof romp en dat vond ik achteraf geen succes (maar heeft niets met merk te maken). Constructo ken ik niet maar ik geloof dat de diverse merken elkaar met dit soort boten niet veel ontlopen.
__________________ Amerigo Vespucci, HMS Victory, Mississippi 1870, ss Rotterdam 1:200 (van scratch) Speciale tekens in je boodschap? - Evenwicht kwijt? - Learning all the time" Laatst gewijzigd door Ad Bakker; 7 mei 2011 om 08:55 | |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Lid sinds: 5 oktober 2008 Locatie: BRECHT BELGIE Leeftijd: 68
|
Dat is een knap model, je kan ook met duimspijkers je latjes vastzetten, zeker voor je laatste laag naast de plankjes dan heb je geen gaatjes in je hout als je ze terug verwijderd
__________________ Groetjes, René |
| | |
| | #12 (permalink) | |
Maar je hebt inderdaad gelijk, het gebruik daarvan werkt veel netter. Ik heb ook wel speciale klemmetjes daarvoor in de VS gekocht, die staan in m'n Mississippi verslag. Groet, Ad
__________________ Amerigo Vespucci, HMS Victory, Mississippi 1870, ss Rotterdam 1:200 (van scratch) Speciale tekens in je boodschap? - Evenwicht kwijt? - Learning all the time" | |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Lid sinds: 27 augustus 2003 Locatie: As,België Leeftijd: 55
|
hallo deze zijn ook heel makkelijk niet in het hout drukken maar in de spant ![]() deze kan je der in slaan en met een tangetje terug uit trekken moet je ze te diep slaan dan een rondelletje er onder leggen gr raf
__________________ "I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best." |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004 Leeftijd: 78
|
,. duimspijkers zijn punaises. Daar zie je toch maar weer dat Vlamingen veel zuiverder in hun Nederlands zijn dan wij noord-Nederlanders Daar ben ik het absoluut niet mee eens hoor Als wij gaan poepen gaan we naar het toilet dacht ik ![]() Maar een belg denk daar wel wat anders over hoor mvg Frederik
__________________ Het leven is kort 14 Jaar dus mvg Frederik |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Lid sinds: 5 april 2011
|
Hallo Allemaal even een vraag. Ik heb een groot gedeelte water voor de deur en zou graag een rc boot willen kopen. Alleen is het echt voor de lol en wil ik er ook max 100 euro aan uitgeven en het moet makkelijk te besturen zijn. Hebben jullie een idee Hoor graag van jullie. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |