Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Algemeen scheepsbouw

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 29 maart 2005, 14:16   #1 (permalink)
wakkenaartje
Guest

Standaard Voederboot

Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum.
Ik ben van plan om een voederboot te gaan bouwen voor mijn hobby karpervissen. Ik heb weinig ervaring met modelbouw. Ik heb een aantal vraagjes.
De romp ga ik maken van multiplex (te verlijmen)
Dan voor de zender en ontvanger dacht ik de Robbe T2 ER te gebruiken. Deze beschikt 2 kanalen uitbreidbaar tot 4. Nu ik twijfel nog hoe ik het ga maken ofwel met 2 schroeven (al beide kanten 1 en voor sturen een schroef laten draaien) ofwel met een roer. Wat is het makkelijkste? Nu ik moet ook nog een bakje laten openvallen met een servo voor het aas he. Hoe maak ik dat best? Aja nog iets er heeft mij iemand gezegt dat het niet zou gaan met die robbe omdat ik meer kanalen nodig had maar een verkoper van voerboten www.schrijvermodelbouw.nl gebruikt dezelfde zender en kan zijn schroef, roer, voerbakje aandrijven met identiek dezelfde zender.
Enik heb nog een belangrijk vraagje over gaat die zender in m??? Hoe kun je dat trouwens weten aan gelijk welke zender? Dit is voor ons een belangrijk iets omdat we moeten weten hoever we met ons bootje zullen kunnen uitvaren.
Welke motor heb ik nodig en dergelijke?
Alle tips zijn welkom.

Alexander
  Met citaat reageren
Oud 29 maart 2005, 14:47   #2 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 56
Standaard

Alexander,
Er is hier op het forum al meerdere keren over voederboten geschreven dus als je de zoekfunctie even gebruikt zal je die zeker vinden. Er staat daar vast nog een boel bruikbare informatie voor jou in.
Even over je zender, die kan je zeker gebruiken. Wanneer je hem uitbreidt naar 4 kanalen kan het zelfs heel makkelijk. Één kanaal voor de bediening van de motor(en), één kanaal voor het sturen (al dan niet met een roer) en dan heb je nog twee kanalen over voor de voerbak en b.v. een lamp voor 's nachts of een tweede voerbak.
Oud 30 maart 2005, 17:15   #3 (permalink)

Justin's schermafbeelding

Leeftijd: 22
Standaard

Hoi wakkenaartje...

Ik ben op internet voor je aan het zoeken geweest...
Dit is wat ik zo ongeveer heb gevonden

http://img119.exs.cx/my.php?loc=img1...aamloos5oa.png

De romp
Eerst werden spullen gekocht voor het maken van de romp. Uit gemak heb ik gekozen voor een romp van PVC buizen welke met een aluminium strip aan elkaar werden bevestigd. Bij PVC buizen zijn erg gemakkelijk hulpstukken te krijgen en de afwerking kan dan ook redelijk makkelijk worden door drijvers te voorzien van hoekstukken aan de voorzijde en dopstukken aan de achterzijde. Achter heb ik er voor gekozen om in de buizen een plaatje triplex te lijmen. De drijvers hebben een diameter van 8 cm.
De middelste buis moet echter wel groot van diameter zijn om alles erin te krijgen, ik heb gekozen voor een rioolbuis van 16 cm in doorsnee. Deze buis is afgewerkt door hem voor schuin af te zagen en er een houten plaat (plexiglas of iets dergelijks is ook erg mooi) in te lijmen. (Zie foto's*) Zorg er wel altijd voor dat de binnen zijden van de lijmnaden extra worden gedicht met een kitrand. Gebruik ook zeer sterke, bij voorkeur 2 componentenlijm, voor het lijmen. (verdere afmetingen van mijn boot zal ik verderop geven).

(* is rode pijl)

Click the image to open in full size.

Als de drie delen nu zijn samengevoegd tot één geheel door middel van de aluminium strips ontstaat in grote lijnen het idee van de boot. Nu wordt bovenin de middelste buis een gat gezaagd met de decoupeerzaag, Dit gat is nodig om al je RC apparatuur en de motor te plaatsen maar ook om later je accu te kunnen verwisselen. Zorg ervoor dat deze opening niet te klein wordt omdat de boel anders later lastig toegankelijk wordt. Ik dicht dit gat tijdens gebruik, met een deksel wat gemaakt is van een stuk van hetzelfde buis als de middelste drijver zelf. Spatwaterdicht wordt dit door een rubber strip op dit deksel of op de middelste drijver zelf te lijmen. Het deksel wordt vast gezet met bouten en vleugelmoertjes. Dit kan natuurlijk mooier maar het volstaat
Het bakje waar het voer in komt is nu aan de beurt. Ik stond toch in de doe het zelf zaak en daar stonden mooie stukken PVC dakgoot waarbij weer afsluit doppen te krijgen waren. Ideaal dus… Je kan natuurlijk ook een bakje maken van triplex of iets dergelijks.
Hoe het bakje aan de boot wordt gemonteerd is te zien op de foto, Het gemakkelijkst is het om een aluminium strip te buigen zodat je een soort houder krijgt voor het bakje.Het bakje wordt van binnenuit losgelaten door een servo (krachtig langzaam draaiend motortje). Hoe dit precies in zijn werk gaat is te zien op de tekening.

De precieze afwerking van de romp, zoals antenne, verlichting e.d. kan een ieder voor zich zelf bepalen, het is maar net hoe jij hem wilt hebben. Tevens is het natuurlijk mogelijk om een model in het geheel anders te maken. Van een dun plaat materiaal of polyester, alles is mogelijk.
Kijk alleen uit dat het niet al te zwaar wordt want het geheel moet natuurlijk ook nog aangedreven worden.

De aandrijving
De volgende stap is het aanbrengen van de aandrijving. De aandrijving bestaat uit een schroefas, schroef en uiteraard de motor. De schroefas wordt onder in de middelste drijver geplaatst door een gleuf te maken in de romp. Je plaatst de schroefas vervolgens op een manier zodat de schroef nog net vrijheid heeft om te draaien. Zorg er wel voor dat de as zo recht als mogelijk licht in het verlengde van de romp. Je wilt de stuwkracht immers naar achter hebben en niet naar onderen.
Een volgend punt wat voor de hand ligt is dat de schroefas exact recht ligt in het verlengde van de vaarrichting.
Als de as eenmaal op zijn plaats ligt fixeer je heb met klosjes en tape en het gat wordt daarna afgedicht met epoxy of polyester. Om extra stevigheid te krijgen ga je aan de buitenkant iets verder en legt de as als het ware verder vast door er meer polyester rond te smeren.

Als de as op haar plek ligt kan je de motor ervoor plaatsen. Doe dit met een koppelstuk en zorg ervoor dat de motor zo veel mogelijk in het verlengde van de schroefas ligt om wrijving te voorkomen.
Als motor gebruik ik een Marx Decaperm. Dit is een redelijk dure motor met een ingebouwde vertraging. Waarom de keuze voor een motor van €85? Hij is zeer zuinig met elektriciteit en heeft een gigantisch stuk vermogen in combinatie met de juiste schroef. (ik gebruik een drieblads 60 mm)
Verder staat deze motor al op een steun die je zo in de romp kunt monteren.
Een motor met directe aandrijving kan ook. Je hebt nu alleen vaak meer toeren dus je zult je schroef kleiner moeten nemen; 30 mm bijvoorbeeld. Een goede motor voor een directe aandrijving is de graupner 900bb torque. Je zult deze motor moeten plaatsen door er een steun voor te maken van een strip aluminium bijvoorbeeld. (Zie tekening).

Als de motor en schroefas op hun plek liggen kan begonnen worden met de stroom voorziening. De servo's en de ontvanger worden vaak van stroom voorzien door een aparte accu, of een houder met 4 penlite batterijen. Dit kan onhandig werken omdat je nu nooit weet hoe vol deze batterijen zijn voor dat je gaat vissen. Een lage batterij spanning komt hierbij het ontvangst niet ten goede. Ik heb daarom de stroomvoorziening van de ontvanger aangesloten op de 12 volts accu van de motor met een vaste spanning regelaar welke 12 volt omzet naar 5. Deze spanning regelaar is zelf te maken. Het grote voordeel is nu dat je maar 1 accu hoeft te laden waardoor je je geen zorgen hoeft te maken over de ontvanger accu spanning.
Ik ga in het elektrisch schema uit van de situatie van een aparte batterij voor de ontvanger omdat dit de meest voor de hand liggende en makkelijkste methode is.
De Accu die ik gebruik is een 7 ah loodaccu van 12 volt, deze zorgt voor voldoende vaartijd.

Een aantal andere zaken

Voor deze besturing van de boot is gebruik gemaakt van 3 kanalen (3 servo's), een servo hiervan, die van de snelheidsregeling kan ook worden vervangen door een elektrische snelheidregeling. Dit is een duurdere maar mooiere vervanging van de mechanische snelheidsregeling. De Zenderset zal in dit geval minimaal 3 kanaals moeten zijn, Een 2 kanaals zenderset werkt als roer en voerbakje met 1 kanaal (servo) bedient worden.
Ik heb in mijn verhaal niet elk detail uitvoerig beschreven, dit omdat het dan te gecompliceerd wordt. Verdere details worden hopelijk aan de hand van de gemaakte foto's een beetje helder.

Is het maken van een voerboot makkelijk? De een vind van wel, en de ander niet, je hebt er in elk geval een stukje handigheid improvisatie en fantasie voor nodig. Ik heb er echter veel lol aan beleeft om het model te maken de kick is groot als hij zijn eerste lading voer naar de stek brengt!

Maar ik denk wel dat je twee schroeven moet nemen en geen
roer, omdat je met twee schroeven veel beter kan manovreren....

Hopelijk heb je er iets aan...
Groetjes Justin

p.s

Suc6 met vissen, ik vis zelf ook graag.....
Justin is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Algemeen scheepsbouw
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten