![]() |
| | #16 (permalink) |
| Lid sinds: 27 augustus 2003 Locatie: As,België Leeftijd: 55
|
hallo ja ben ik volledig mee akkoord maar dat gebeurt alleen als je langzaam wil varen en als je boot goed uitgetrimd is dan vaar je altijd vol gas en heb je geen probleem met verlies in welke regelaar dan ook vroeger heb ik ze nog zelf gebouwd die elketronische dingen met een 2n3055 als eindtrap met er overheen een relais om die 0.75 volt te rekupereren die verloren ging in de transistor maar als je boot te snel vaart op volgas dan moet je gewoon kleinere schroeven zetten en niet je regekaar terug schroeven transistors en feds werken alleen maar goed als ze volledig open getsuurd worden en kleinere schroeven betekend dat je met de aanwezige opgeslagen energie langer toekomt dus langere vaartijden hebt maar hiet ging hier over goedkoop en ik dank dat je voor een euo of 5 wel alles voor zulk als hier boven beschreven regelaar hebt doe dat maar eens na met een elektronische regelaar dat wordt pas lachen groetjes raf
__________________ "I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best." |
| | |
| | #17 (permalink) |
| Lid sinds: 8 februari 2005 Locatie: Antwerpen Leeftijd: 60
|
@ernst grundman, jij veronderstelt die stromen, ik heb al van heel wat motoren de stroom gemeten. En telkens weer verbaast het me, dat het stroomverbruik bij lage en hoge spanning bijna niets verschilt (bv 1,8A en 2A) Een elektromotor is geen ohmse weerstand, maar een dynamisch geheel. Het zou trouwens vreemd zijn, dat er meer vermogenverlies is, naarmate de motor meer spanning krijgt. Het zou me niet verbazen, dat slechte daglicht waarin de mechanische regelaar gesteld wordt, ingegeven is door de handel. Er is gewoon niks aan te verdienen, en het verhaal is een eigen leven beginnen leiden.
__________________ De Liberation: motoren ingebouwd: schaal 1/65 gewicht 140gram Tijdelijk geen webstek Groeten Gilbert |
| | |
| | #18 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Hieronder ga ik van een bedachte motor uit dus niet gaan roepen dat het niet overeenkomt met een werkelijke motor. Wanneer je een elektromotor hebt en die draaid op 6V. Hij gebruikt dan een 2A en draaid met 2000 omw/min. Verhoog je de spanning nu naar 12V dan denken veel mensen dat de stroom dan ook 4A wordt. Je hebt zelf al ontdekt dat dit niet zo is. Het wordt misschien 2,1A. Er is wel één belangrijk verschil en dat is het toerental van de motor. Hij zal wel bijna 4000 omw/min. gaan draaien. Wanneer je de motor nu zo ver gaat belasten dat zij weer 2000 omw/min maakt dan zal je zien dat de stroom wel tot 4A oploopt. Misschien zelfs wel tot 4,2A! Net als bij alles worden de weerstanden steeds hoger naarmate de snelheid oploopt. Wanneer je een 2 maal sterkere motor in je auto zet kan je er ook niet 2 maal zo snel mee rijden. Dit gaat ook op voor schepen en hun schroeven. Wanneer de bovenstaande motor in een schip staat en een schroef aandrijft kan in het water het volgende gebeuren. Bij 6V draait de motor 1500 omw/min en de motor trekt nu 3A. Het schip vaart met een rustig gangetje. Nu verhoog je de spanning tot 12V. De motor zou nu 3000 omw/min willen gaan draaien maar helaas door de hogere weerstand komt hij niet verder dan 2500 omw/min. De stroom zal nu dus ook weer oplopen en op 4A uitkomen. Zou de de spanning nog verder verhogen tot 24V dan worden de verschillen nog groter. De motor zou 6000 omw/min willen gaan draaien. Door de steeds hoger wordende weerstand komt hij niet hoger dan 4500 omw/min. De stroom loopt dan op tot wel 6A. De reden dat mechanische regelaars in een kwaad daglicht staan is duidelijk, al het vermogen dat je niet gebruikt gaat verloren als warmte! Raf heeft helemaal gelijk dat een goed uitgetrimde boot en goede keuze van schroef de minste verliezen geeft. Maar er bestaan hele goede regelaars die de motoren echt met minimale verliezen kunnen regelen. En inderdaad die transistoren van vroeger(de ouwe trouwe 2N3055) waren daar niet zo geschikt voor maar we hadden niet anders. De moderne FET's schakelen heel snel en hebben een zo lage weerstand dat de verliezen zo goed als nul zijn. Hoe kan je anders stromen schakelen van meer dan 50A zonder dat de regelaar van een grote koelplaat is voorzien. Mijn grootste regelaar kan 36A continu schakelen en de enige koeling voor de 2 FET's is een plaatje aluminium van 1,5 bij 2,5 cm! Over de prijzen zijn we het ook eens. Een simpele mechanische regelaar zoals Raf aangeeft kost maar heel weinig. Een electronische regelaar kost vele malen meer maar het regelt veel fijner en je kan nu toch een schroef gebruiken die beter bij het model past in plaats van een kleinere. En ALS het dan eens nodig mocht zijn kan je even volgas geven en kan je misschien net een botsing of zo voorkomen.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #20 (permalink) |
| Lid sinds: 27 augustus 2003 Locatie: As,België Leeftijd: 55
|
hallo Ernst ik wil niet zeggen dat je een kleinere schroef moet zetten dan het origineel kijk al onze schepen varen te snel als we op schaal zouden moeten varen duurde wedstrijden dagen en was er geen plezier aan te beleven schepen kunnen we verkleinen water niet als een schip (duikboot,vrachtboot,sleper)zo snel vaart dat je de boot al wandelend kunt volgen dan vind ik dat een mooie snelheid als ik elke ker mijn boot een paar meter moet laten varen en dan stoppen omdat ik het niet kan volgen dat vind ik dus niks dus inplaats van de regelaar terug te regelen (wat tenkoste gaat van vaartijd ) zet ik kleinere schroeven wat weer tegoede komt van de vaartijden(ik vaar langer)zoals je zelf hebt uitgelegd hier boven mijn motor kan dus wel 2500 toeren maken door de kleinere schroef en het verbruik daalt bij fender varen we kanaal heel mooi en rustig das dus 4 km op en er zijn er (ik ook ) die het nog eens terug varen en dat allemaal met 6.6 amp in mijn boot dan moet je niet tegek doen anders zit je te slepen met je boot (pa sleept ons wel met zijn sleper) maar zoals de opsteller van dit topic zei wil hij goedkoop een regelaar en dat heeft zinnia en ik dus aangeboden. groeten raf ik ga nu werken
__________________ "I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best." |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |