![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #226 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 1 november 2004 Locatie: Sneek Leeftijd: 59
|
Hallo Henk, Ik zie de video nu voor het eerst, mooi vaarbeeld, maar waarom klinkt de boot als een handmixer...? Wat een kabaal zeg. Zit er een tandwiel vertraging in de aandrijving soms? Groeten, Jan.
__________________ Boatsjefarders, noflik folk. |
| | |
| | #227 (permalink) | |
| Lid sinds: 3 mei 2010 Locatie: Flevoland
| Citaat:
Dan had je deze, op volle snelheid, vast ook nog niet gezien: Paul Denker SAR RC boat on full speed, but now in HD quality on Vimeo Er zit een tandwielkast in, en die is momenteel nog goed hoorbaar. Ten eerste heb ik de tandwielen nog niet gesmeerd, en de tandwielkast is aan de onderkant open, zodat het geluid daar vrij naar buiten tegen de binnenkant van de romp kan weerkaatsen. Fluisterstil zal hij niet worden, maar nog wel wat aangenamer. En de microfoon van de camera maakt het geluid ook wat scheller dan in werkelijkheid. En het kan zijn dat het geluid, ook zonder andere maatregelen te nemen, nog wat minder wordt. De eerste keer was het geluid bijna 2 keer zo hard, de tandwielen zijn nog niet helemaal op elkaar ingelopen. Een direct drive had dit niet gehad, maar om dezelfde prestaties te halen, zonder snel warmlopende motor, had ik, of waterkoeling moeten inbouwen, of brushless (waar ik totaal geen ervaring mee heb) of een overbemeten borstelmotor moeten nemen. Door de rompvorm was een langzaamloper geen optie, want ik kan niet veel groter dan een 40 mm schroef zonder dat de bladen tegen de bodem van de romp komen.
__________________ ...en toch is buiten vliegen (of varen) eigenlijk veel leuker... | |
| | |
| | #228 (permalink) |
|
Gisteren heeft de Paul Denker zich in wat ruiger water mogen bewijzen. Dat ging prima. Alleen de opbouw is wat windgevoeling, maar de romp gaat als het spreekwoordelijke mes door de golven: ![]() ![]() ![]() ![]() Nog niet op Vimeo, maar hier alvast 2 filmpjes via "mijn bestand.nl": DenkerGolven(143539).m2ts downloaden DenkerGolven3(141031).m2ts downloaden Op het 2e filmpje was de accu nog wat pittiger, na een minuut of 5 zakt de spanning iets (hij kwam net van de lader) en gaat de boot iets minder fel vooruit, bij het 1e filmpje waren de golven iets hoger. Edit: Met dank aan Brandaris voor de code, nu als klikbaar plaatje: En dan meteen maar de andere video's erbij, die al wel HD zijn: En varen in de schemer:
__________________ ...en toch is buiten vliegen (of varen) eigenlijk veel leuker... Laatst gewijzigd door Indoorvlieger; 28 november 2011 om 16:44 |
| | |
| | #229 (permalink) |
|
Nu ook een 2e filmpje van het varen in de golven op Vimeo gezet. Bij dit filmpje was de accu nog "vers" dus de boot was nog een tikje sneller dan op andere filmpjes van het varen in deze golven. Wil je hem (fullscreen) in HD zien, dan even rechtermuisknop en kiezen voor "HD kijken op Vimeo" of iets in die geest. De volgende is ietsje later "geschoten" toen de accu net wat minder power had. De golven waren toen alleen wel hoger, dus toch net zo spectaculair. En ook deze is in HD te kijken.
__________________ ...en toch is buiten vliegen (of varen) eigenlijk veel leuker... Laatst gewijzigd door Indoorvlieger; 9 december 2011 om 23:10 |
| | |
| | #230 (permalink) |
|
Gisteren had ik weer genoeg "krediet" opgebouwd bij Vimeo om een HD video te kunnen uploaden. Dit maal eentje genomen die nog niet eerder te zien was, ipv een eerder in standaard kwaliteit ge-uploade video te vervangen door een HD versie. Bij dit filmpje liet ik de Denker eerst wat dobberen op de golven, met af en toe een stootje gas om de kop in de wind te houden. Daarna een stukje volgas, en bij de laatste bocht zie je de snelheid ineens inzakken. Toen zat er een boomblad in de schroef, en moest ik de boot langzaam naar de kant sturen om dat eruit te halen. Het bekende recept om in HD te bekijken, klik met de rechtermuisknop op de video, en kies voor "in HD bekijken op Vimeo" Iets anders, ik heb een oude laptop-accu gesloopt, die steeds snel leeg was. Bij meten bleken 2 van de 6 Li-ion cellen een lagere spanning te hebben, dus ik vermoed dat die de oorzaak zijn van het snel leeg zijn, en de andere 4 nog in redelijke staat zijn. De 2 vermoedelijk slechtere cellen eraf gehaald, en een balancer en Tamiya kabel aan de soldeerlippen gesoldeerd. Volgens de specs zou deze accu nu 5200 mAh capaciteit hebben, en 5A continue kunnen leveren, wat voor de Denker zou moeten volstaan, de gemiddelde stroom, bij grotendeels volgas varen, ligt net iets onder de 3A. Misschien dat ik vandaag eens ga kijken of het een beetje wil varen met deze accu. Op zich ben ik wel tevreden met de snelheid op 7.2V NiMh, alleen heb je die snelheid alleen gedurende de 1e 15 minuten, als het pack nog "vers" is, daarna zakt het iets in, en kun je op een iets lagere snelheid nog een tijd lang varen. Bij een Li-ion zakt de spanning minder snel in, en heb je minder zelfontlading.
__________________ ...en toch is buiten vliegen (of varen) eigenlijk veel leuker... Laatst gewijzigd door Indoorvlieger; 18 december 2011 om 08:17 |
| | |
| | #232 (permalink) |
| Dank je. Ik twijfelde al of je deze filmpjes gezien had, terecht dus. Het idee voor de accu is niet van mezelf, heb ik elders op het forum gelezen. Deze filmpjes zijn trouwens nog met 7.2 V NiMh accu, ik heb de Li-Ion accu nog niet kunnen testen.
__________________ ...en toch is buiten vliegen (of varen) eigenlijk veel leuker... |
| | |
| | #233 (permalink) |
|
De 4e en laatste video van het varen in de golven staat er nu in HD op: (voor HD met rechtermuisknop klikken en kiezen voor "In HD bekijken")
__________________ ...en toch is buiten vliegen (of varen) eigenlijk veel leuker... |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |