Modelbouwforum.nl


Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Algemeen scheepsbouw


Reageren
 
LinkBack Discussietools Weergave
Oud 4 juni 2003, 20:23   #1
Kapitein Koek
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Polyester!!! wat een rot spul!

Hallo medemodelbouwers,

Tijdens het polyesteren van mijn romp kwam er allemaal lucht onder de glasmat?!?!
Ik weet niet hoe dit komt, ook ging de glasmat heel erg kleven aan de kwast die ik gebruikte, je kon de glasmat gewoon niet meer gladstrijken en het is nu echt een zootje...

Dus, hoe kun je nou het beste met polyester werken, ik gebruikte een kwast of moet je het met een roller doen?!?!?

Een hopeloze modelbouwer....
  Met citaat reageren
Oud 4 juni 2003, 20:53   #2
 
DreBo's schermafbeelding
 
Lid sinds: 4 december 2002
Locatie: Brunssum
Leeftijd: 48
Berichten: 697
Standaard

Hoi Kapitein Koek,

een glasvezelmat kun je het beste met een roller aanbrengen, de mat blijft het beste in zijn structuur hiermee.

Een kwast is wel mogelijk maar dan moet je geen strijkende bewegingen maken, je moet de polyester dan deppend in de mat brengen.

Als je hetgeen je reeds opgebracht hebt goed laat drogen schuur je het weer glad en probeer je het gewoon opnieuw.

Knip voor het mengen van de polyester de mat op de juiste maat, dus kleinere stukjes die je dan op zijn plaats legt en zo de hele romp bedekt of het stuk dat je wil repareren. Nadat je de romp eerst overvloedig in gesmeerd hebt met polyester leg je de matten op hun plaats. Als je de mat hierin legt zal hij zich vol zuigen en dan kun je met de roller narollen of met de kwast deppen en moet het lukken.

Draag plastic handschoenen, je kunt de mat dan alsnog aandrukken of rechttrekken.

André
DreBo is offline   Met citaat reageren
Oud 4 juni 2003, 20:58   #3
Kapitein Koek
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Heel erg bedankt zeg!
Ik ga dan nog maar eens opnieuw proberen, alleen gladschuren gaat helaas niet, want ik heb de polyester aan de binnenkant aangebracht, omdat de buitenkant al gespoten was...

Wat nu? gewoon met polyester erover heen en dan de glasmat erop?

Nogmaals bedankt!
  Met citaat reageren
Oud 4 juni 2003, 21:02   #4
 
DreBo's schermafbeelding
 
Lid sinds: 4 december 2002
Locatie: Brunssum
Leeftijd: 48
Berichten: 697
Standaard

Hoi Kapitein koek,

probeer de blaren door te prikken en omlaag te drukken of eruit te frezen met een handfreesmachine ( dremel ed).

Daarna kun je gewoon een nieuwe laag aanbrengen.

Voor de binnenkant nog een andere tip: laat genoeg polyester in de romp lopen en beweeg deze zo dat de polyester overal heen loopt, hou hem eventueel ook op de kopzodat de dekaansluiting dicht wordt.

André
DreBo is offline   Met citaat reageren
Oud 4 juni 2003, 21:05   #5
Kapitein Koek
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Hoi,

Nou ehh, een dremeltje heb ik wel, alleen ik ben bang dat ik dan door de romp heen ga...
Is het echt noodzakelijk de oude polyester eruit te halen? of kan ik gewoon een nieuwe laag over de oude heen brengen?

Gr. Olivier
  Met citaat reageren
Oud 4 juni 2003, 22:38   #6
 
DreBo's schermafbeelding
 
Lid sinds: 4 december 2002
Locatie: Brunssum
Leeftijd: 48
Berichten: 697
Standaard

Je kan de oude laag laten zitten, alleen als er dus luchtblazen zijn zou ik die proberen te verwijderen. Je weet immers nooit of er genoeg dekking is met de polyester.

Wil je dat niet zorg dan dat er genoeg polyester in die luchtblazen loopt.

André
DreBo is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juni 2003, 08:23   #7
Kapitein Koek
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Okee, bedankt.

Ik ga het morgen nog wel een keer proberen...

Gr. Olivier
  Met citaat reageren
Oud 5 juni 2003, 10:02   #8
RPI
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Frezen wel met diamant doen, anders is je frees snel versleten!
  Met citaat reageren
Oud 5 juni 2003, 14:41   #9
Kapitein Koek
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Heb net gekeken of de polyester al droog was, maar nee hoor het is nog NIET droog....
Terwijl op de verpakking staat dat het binnen 30 min. droog is?!?!!?

Hoe kan dit? of kan ik gewoon een nieuwe laag over de oude natte heenbrengen?
  Met citaat reageren
Oud 5 juni 2003, 19:01   #10
Vriend van modelbouwforum.nl
 
Roel van Essen's schermafbeelding
 
Lid sinds: 13 juli 2002
Locatie: Salland
Leeftijd: 57
Berichten: 9.805
Weblogartikelen: 1
Standaard mengverhouding??

Heb je de juiste mengverhouding polyester / harder aangehouden?
Ik zou toch denken dat het spul met deze temperaturen snel genoeg uithard...
Als dat niet zo is: Kan je de (natte) glasvezel wellicht alsnog in de juiste plooi leggen... (een geluk bij een ongeluk noemen ze dat)

Als je gaat frezen: doe in vredesnaam een stofkapje op en bescherm je ogen, handen en kleding! Polyester- en glasvezelstof is rotzooi. Doe het het liefst buiten en ga zelf bovenwinds staan...

Roel
__________________
Groet
Roel
Roel van Essen is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juni 2003, 19:30   #11
Kapitein Koek
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Hoi Roel,

Ben net even heel eigenwijs geweest!
Heb maar een nieuwe laag over de oude aangebracht, achteraf een beetje dom, maar ik was het een beetje beu om nog een dag te gaan wachten...

Zoals altijd wil ik snel, te snel...misschien toch niet altijd het beste wat je op zulke momenten kunt doen...

Maar goed ik show nog wel wat foto's van mijn Revell 1:300 Meteor als die klaar is...
  Met citaat reageren
Oud 6 juni 2003, 22:53   #12
Kapitein Koek
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Kan ik trouwens ook gewoon de romp bekleden zonder glasmat? dus alleen met polyester aan de binnenkant?
Of heeft dit absoluut geen nut?

Gr. Olivier
  Met citaat reageren
Oud 8 juni 2003, 23:52   #13
Rob
 
Rob's schermafbeelding
 
Lid sinds: 30 mei 2002
Locatie: Zutphen
Leeftijd: 47
Berichten: 1.941
Standaard

De speciale impregneer polyester met juiste hoeveelheid harder moet de glasmat goed bevochtigen en daarvoor bestaan speciale rollers met groeven. Anders krijg je dus luchtbellen...

Het plakken van het oppervlak is 'tack' ; reden zal je wordt wezen maar je hebt iets niet goed gedaan met de mengverhouding en/of menging.

Als je over de oude laag kliedert pas dan op dat je dat dun doet; polyester krimpt sterk tijdens de uitharding en de dikkere lagen zullen krimpscheuren gaan vertonen. Het is net als verven, beter een paar dunne lagen. Denk je ook aan het gewicht.....

Het restje polyester in het mengbekertje geeft je altijd de juiste info of je het goed hebt aangemaakt. Normaliter hardt het in 10-30 min uit afhankelijk van wat je doel was; doet het restje dit niet dan het model ook niet...

Er is een oud draadje over polyester rompen...
__________________
Groet, Rob.

FF9Super Assan 2.4GHz, 450 Sport DS410-GY401/S9257/CC35, KingV2 HS65HB, Parkmaster, Formosa, Holiday
Benieuwd naar de regels op ons mooie forum? Modelbouwforum.nl - >> Regels & voorwaarden <<
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 17 oktober 2003, 16:12   #14
 
Lid sinds: 16 oktober 2003
Locatie: Banned user
Leeftijd: 39
Berichten: 1.387
Standaard

Als je weer gaat polyesteren, dan kan ik je het praktijkboek kunstharsen aanraden, door G. Lok, te verkrijgen bij Poly-Service in A'dam en Nieuwerkerk a/d IJssel.
skiff is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Algemeen scheepsbouw
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit


Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:03.


Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.1