![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 8 februari 2005 Locatie: Belgie (Midden Limburg) Leeftijd: 34
|
Zoals ge ziet zit ik met een serius probleem. Maar ik ben zeker van dat er nog bouwers zullen zijn die een aangekochte bouw-bootje hun tanden en meschien voor sommige onder ons hun vals gebit hebben kapot gebten op dit probleem. Nu, Ik ben in de aanbouw maar al varend model van ANTJE 2 van Robbe. Het probleem zit zich hier. Bij het achteruitvaren van het bootje gaat het met de standaard roer helemaal niet. De boot begint onmiddelijk naar links (vraag met niet bak of stuurboord, i don't know) uit te slaan. Daarna heb ik de roer vergroot. Dit naar de scheepschroef toe. Het was maar een kort stukje. Ik had al iets meer succes, maar niet te minder, onhandelbaar bij het achteruitvaren. Daarna hebben we in de club zitten experminteren. Met een kort straalbuisje over de scheepschoef, iets beter, maar niet voldoende. Vaste straalbuis stukje verlengt tot in een stukje in de scheepsroer. Het resultaat was om te janken. Nog slechter. Toen hadden we er eens voor gekozen om de straalbuis weg te halen en de roer te verlengen tot de scheepschroef. Met deze test leek het stukken handelbaar en voor een deel bevredigend. Vandaag, met een nieuwe roer. Vandaag was het weer ongunstig. Veel wind. Nu was het achteruitvaren om te janken met dit weer. Voor een stukje gaat het goed, dan had de wind kans om op de boot te grijpen en de hek was van de dam. De boot was onbestuurbaar. We hebben met van al zitten experimenten. Andere scheepschoef ipv een werkblad (3blad) eens een 4blad, beetje resultaat maar van vere bevredigend. Bij de club zitten we een beetje met een raadsel. We hebben nog 1 oplossing in gedachte. Das de scheepschoef verder naar achteren brengen en dan de roer verwijderen en een beweegbare straalbuis (als roer) plaatsen. Wat is jullie ervaring hierin? Wat zijn de mogelijke tips die jullie geven en voor sommige meschien handig om te weten wat ze kunnen doen met deze soort probleempjes. Greetings PS: Ik zal proberen een paar foto's te plaatsen zodat jullie iets beter begrijpen. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 17 november 2003 Locatie: Luik , Belgie Leeftijd: 47
|
dag , dit probleem werd reeds besproken : http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/...chteruit+varen enkele oplossing : een boot bouwen met twee schroeven ... de groetjes Laurent |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 21 juli 2003 Locatie: Barneveld
|
met één van mijn boten waar de schroef en het roer achter de romp zitten is het achteruitvaren ook geen succes maar met een andere boot vaarbij de schroef en roer onder de boot zitten is het achteruitvaren bijna net zo goed als vooruitvaren ik denk dat het een algemeen probleem is acheruitvaren met botoen met 1 schroef Groeten Gerjan |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl |
Carlo, een enkelschroefs schip heeft bij achteruit varen AlTIJD te maken met een afwijking naar een kant. Dat hoeft geen probleem te zijn; zaak is om er slim gebruik van te maken. Met name schepen met een ronde kont Het heeft te maken met de draairichting van je schroef, beter gezegd het draaimoment van de schroef. Onderin heert meer waterdruk dan bovenin, daar is de schroef dus effectiever. Als je vooruit vaart kan je dit compenseren met je roer, achteruit slaat er geen schroefwater tegen je roer aan en valt er dus weinig te compenseren.
__________________ "Degene die ver voor de muziek uitloopt, vindt het orkest waardeloos." |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 6 april 2005 Locatie: Sint- Amandsberg (Gent)
|
Hey Carlo, Het plaatsen van een vierblad schroef is zeker geen goed idee (extra blad zorgt voor nog meer afwijkig). Wat ik zou proberen is een kleinere drieblad schroef steken of een drieblad met kleinere spoed (hierbij zal de voorwaartse snelheid wel een beetje kleiner zijn) of zelfs experimenteren met tweeblad schroeven met geringe spoed (niet realitisch op een vissersschuit, das natuurlijk persoonlijk). Ook je motor speelt een grote rol, als de motor te zwaar (=te sterk) is volgens de oppervlakte van je roer en het gewicht van je schip dan zal de boot niet naar wens "luisteren" naar zijn roer. Als ik je een tip mag geven m.b.t. het achteruit varen, als je boot b.v. naar links afwijkt, moet je je roer naar rechts trekken das evident, in plaats van gewoon rechts stik te geven, flipper je met je stik ( dus van de centrale stand naar rechts en dan weer centraal en dan terug naar rechts) het vergt enige oefening maar je zal zien dat het vruchten zal afwerpen. Veel succes! groeten lucky.
__________________ "Al doende leerde al draaiende keerde" |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 8 februari 2005 Locatie: Belgie (Midden Limburg) Leeftijd: 34
|
Tja Roel, zoals ge zegt een ronde kont (hum, kuch) heeft blijkbaar zijn prolemen. Maar zoals ge zegt, het heeft ook een beetje te maken met et moment, bij het in achteruitgaan heeft hij een afwijken, hij draait bijna ter plaatse om op zijn as (van de boot). Het was heel aardig als wij bij ons terug een stukje vooruit mochten varen. Maar de Belgische regelment verbiedt het blijkbaar. Want door de max uitslag van m'n roer kan ik als ik wil op mijn as van de boot draaien door in vooruit te gaan. Maar dat is ook verboden bij ons. Maar zoals een paar oplossingen genoemd wordt gaan we testen zodra ik het materiaal bijeenheb voor een straalbuis (vast) en straalbuis als roergang. greetings |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 27 augustus 2003 Locatie: As,België Leeftijd: 55
|
hallo zelfde probleem hier met de neptune van robbe samen met carlo alles wat we toen konden doe uitgeprobeert het wil niet lukken hij vaart niet achteruit de neptune trekt naar eenkant ook met een straalbuis wat nu het gekke is dat is dat joris zijn neptune WEL achteruitvaart zelfde aandrijving zelfde schroef zoek daar nu maar eens een antwoord op mijn eerste vaarde ook perfect achteruit maar die is plots verdwenen uit mijn garage (gestolen) de maasdijk (neptune omgebouwd naar belgische sleper)met twee motoren en twee schroeven uitgerust vaart goed achteruit en de laatste doet het dus zoals carlo zijn boot dus niet en voor carlo het antje 2 dat ik heb heeft GEEN straalbuis maar toch breng ik hem mee groeten raf
__________________ "I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best." |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 6 april 2005 Locatie: Sint- Amandsberg (Gent)
|
Hey Carlo, T' is misschien een rare tip, maar kijk eens of je schroefas goed uitgelijnd staat ten opzichte van de aslijn van je schip. groeten lucky,
__________________ "Al doende leerde al draaiende keerde" |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Guest
|
Dit heeft inderdaad denk ik vooral te maken met de indirecte schroefwerking ofwel het wieleffect zoals roel heeft uitgelegd.. Een schip met een linksdraaiende schroef zal bij het achteruitvaren afwijken naar stuurboord(voor Carlo, stuurboord is rechts bakboord is links (zijn die lessen navigatie toch nog ergens goed voor ^_^ ) |
|
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 3 april 2005 Locatie: Goedereede Leeftijd: 31
|
hallo, kan men dan de afwijking opheffen door het gebruik van een boegschroef? indien deze natuurlijk in te bouwen is in een model. zelf wil ik bij het opknappen van een scheepsromp, deze optie gaan gebruiken. groet Marco
__________________ er is geen betere rust dan modelbouw |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Lid sinds: 18 februari 2005 Locatie: Rijen, NL Leeftijd: 21
|
Ik heb een enkele schroef en geen boegschroef in mijn sleper, en toch vaar ik recht achteruit! Wat doe ik: ik geef hele kleine en lichte tikjes tegen mijn roer zodat deze heel weinig draait, en dat terwijl het achteruit vaar tempo op stapsgewijs staat, zo ongeveer het laagste standje. In noodgevallen of ik moet heel snel achteruit klap ik zijn roer plat en geef ik heel even vol gas, om daarna meteen het roer de andere kant op te draaien en halfgas vooruit te geven. zo maak ik een mooi rondje
__________________ Bovenstaande post is uitgebracht onder de by-nc-nd 3.0 NL licentie. |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Guest
|
@marcobreen Tijdens mijn stage aan boord van de Fast Jef (coaster van 90m 1360 kW enkelschroever met een beckerroer erachter en 220 kW boegschroef 3100 ton laadvermogen) moesten we een haven binnen bij Engeland, ik geloof dat het Northfleet was. Dit was een haven van 100 jaar oud en toendertijd vooral gebruikt door schepen van zo'n 50 à 60m.. Om bij de ligplaats te komen moesten we achteruitvarend langs een omhoogstaande brug. Hierbij was er aan beide zijdes 1 meter over.. Dus ik stond daar met een radiootje aan dek de afstanden door te geven aan de kapitein want die kon het niet zien vanaf de brug en daarmee wist hij dan met de boegschroef achteruit te varen. Echt fantastisch om mee te maken! Maar met een lage snelheid en een boegschroef kan je blijkbaar achteruitvarend dus best goed manoeuvreren. |
|
| | #15 (permalink) |
| Lid sinds: 18 februari 2005 Locatie: Rijen, NL Leeftijd: 21
|
Oja, en voor ik het vergeet: dit topic heet "Tips voor problemen" Ik zou het eigenlijk liever "Tips tegen problemen" noemen
__________________ Bovenstaande post is uitgebracht onder de by-nc-nd 3.0 NL licentie. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |