Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Algemeen scheepsbouw

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 25 januari 2012, 14:24   #16 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Roel van Essen's schermafbeelding

Leeftijd: 54
Weblogartikelen: 1
Standaard

Ik hoop dat je de achterzijde van de motor ook hebt ondersteund, anders gaat de motor na verloop van tijd toch naar achteren toe "doorzakken" . Je motor "hangt" nu zo ongeveer aan de schroefas/koppeling.
Het motorspantje is, als ik het goed zie, niet erg breed, dus het lijmvlak met de bodem klein. Ook is het niet zo dik.

Daar komt nog bij dat, indien de motor op een zomerdag lang achter elkaar aan het draaien is (of zwaar belast wordt) de motor warm, zo niet heet wordt. Die warmte wordt deels door je steun opgenomen die vervolgens een stuk structurele sterkte verliest.

Kortom: allemaal factoren die op den duur de uitlijning van motor naar schroefas gaan verzieken.

Adviezen:
- motor aan de achterzijde ondersteunen tegen het "doorzakken"
- motorspant uit dikker materiaal maken
- motorspant breder maken (voor meer lijmvlak aan de bodem)
- motorspant uit aluminium zagen (betere warmte-afgifte en geen doorzakken door opwarming van ABS)
- motorspant voorzien van twee steunvlakken, evenwijdig aan de motoras. Deze steunvlakken dienen om "doorzakken" van het motorspant te voorkomen.

Succes ermee...
Oud 25 januari 2012, 15:01   #17 (permalink)
raf

raf's schermafbeelding

Leeftijd: 55
Standaard

hallo

siliconen kit niet vergelijken met TEC7
TEC 7 is een lijm op basis van siliconen en dat is iets heel anders dan siliconen kit
als je iets vast zet met tec 7 dan kan je alleen om het los te krijgen de tec7 doorsnijden met een mesje
anders bij los wrikken gaat ofwel een deel van de motorspant blijven staan of je trekt een stuk uit de romp
stabilit zoals je de spant hebt vast gezet zou ik nog twee steunen naar de motor kant bij zetten om de kracht van de motor een beetje meer over de rop te verdelen

gr raf
"I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best."
raf is offline   Met citaat reageren
Oud 25 januari 2012, 15:12   #18 (permalink)

Indoorvlieger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door raf Bekijk bericht
hallo

siliconen kit niet vergelijken met TEC7
TEC 7 is een lijm op basis van siliconen en dat is iets heel anders dan siliconen kit
als je iets vast zet met tec 7 dan kan je alleen om het los te krijgen de tec7 doorsnijden met een mesje
anders bij los wrikken gaat ofwel een deel van de motorspant blijven staan of je trekt een stuk uit de romp
stabilit zoals je de spant hebt vast gezet zou ik nog twee steunen naar de motor kant bij zetten om de kracht van de motor een beetje meer over de rop te verdelen

gr raf

Die steunen horen er ook in te zitten, je kan zelfs op de bodem zien dat ze er ooit hebben gezeten. Met die extra "driehoekjes" is een stabiele steun te maken. Zit ook met die extra steun in de Paula III van onze dochter (ja, dat roze bootje) en dat werkt prima. Wel goed alles ontvetten voor het lijmen, anders trilt het zo weer los. En niet te spaarzaam met de lijm, ik moest bij aankoop van het bootje die dan ook op diverse plekken na-lijmen, anders had de motorsteun waarschijnlijk de eerste proefvaart niet overleefd...
Oud 25 januari 2012, 15:18   #19 (permalink)

glaerox's schermafbeelding

Leeftijd: 26
Standaard

Beste Roel,

Standaard wordt de Paula geleverd met deze steun en zonder een steun achter de motor. Echter ben ik nog wel van plan hier een steun te maken. De foto is trouwens geschoten voor het lijmen. Haaks op de steun staan nog twee kleine schotten om de steun op te vangen.

Mijn Graupner cardan koppeling lijkt me trouwens niet helemaal goed. Hij heeft 4 plaatsen waar hij kan buigen. Echter gaat dit op een van deze plaatsen erg zwaar.
Oud 25 januari 2012, 15:41   #20 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

F.van.Gent's schermafbeelding

Leeftijd: 78
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glaerox Bekijk bericht
Beste Roel,

Standaard wordt de Paula geleverd met deze steun en zonder een steun achter de motor. Echter ben ik nog wel van plan hier een steun te maken. De foto is trouwens geschoten voor het lijmen. Haaks op de steun staan nog twee kleine schotten om de steun op te vangen.

Mijn Graupner cardan koppeling lijkt me trouwens niet helemaal goed. Hij heeft 4 plaatsen waar hij kan buigen. Echter gaat dit op een van deze plaatsen erg zwaar.
Click the image to open in full size.

Waarom zet je daar geen twee schotjes ben je bere sterk
Frederik
F.van.Gent is nu online   Met citaat reageren
Oud 25 januari 2012, 15:45   #21 (permalink)

Indoorvlieger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glaerox Bekijk bericht
Beste Roel,

Dat zwaar gaan herken ik. Je kan de gaten iets opruimen, maar dan ook echt minimaal, want anders krijg je extra speling. Of gewoon laten draaien, slijt vanzelf wel in.
Oud 25 januari 2012, 16:08   #22 (permalink)

Standaard

2 Schotjes daar zetten kan inderdaad ook! Ik kan nog even puzelen wat de beste oplossing is.

Ik kreeg de koppeling al met geen mogelijkheid (heel) uit elkaar, laat het wel inslijten. De As staat nu zo recht dat de koppeling nog maar minimaal hoeft te buigen.

Bedankt voor alle tips bouwers!
Oud 25 januari 2012, 18:49   #23 (permalink)

Standaard

Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten