Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Algemeen scheepsbouw

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 27 november 2011, 18:52   #1 (permalink)

Leeftijd: 40
Standaard mabischi motor

Beste medebouwers,

Ik zal me als newbie eerst even voorstellen "hoi ik ben Arjan" zo hebben we ook weer gehad

Nu ff serieus. Ik ben al tijden van plan om een "echt" modelbouwproject te beginnen. Vroeger wel vrachtwagentjes en zo geknutseld, maar dat was 1 hooguit 2 dagen werk Aantal jaar daarna kreeg ik een bootje van oma de Buchhorn. Deze heb ik letterlijk en figuurlijk in elkaar geplakt, mij niet bewust van het feit dat niet alles even goed past als bij de vrachtautootjes en er dus de nodige arbeid zelf gedaan moest worden. Dit knutselwerkje is in de loop der jaren een aantal keer mee verhuisd en ik heb hem ook al een aantal keer bij de vuilnis willen zetten.

Nu komt het gedeelte waarom jullie met me opscheept zitten. Ik ben 5 weken geleden gestopt met roken en hou dus tijd en geld over (denk ik, laat me in die waan)
Sinds 5 weken zit ik hier het forum dus al af te struinen op zoek naar ideeen. Liefste wil ik de Happy Hunter of de Smit Rotterdam bouwen vanuit scrap en dit zal ook ooit gaan gebeuren. Maar om te oefenen, gereedschap te verzamelen en een werkplaatsje in te richten was ik op zoek naar iets simpelers.
Tot ik het draadje van Nitromethane tegen kwam. Mark is bezig met het renoveren van het bootje wat ik van oma kreeg

Ik ben dus net als Nitromethane begonnen om de "Buchhorn" te renoveren/restaureren/upgraden etc. Hieronder een reeds gestripte Buchhorn.

[img]Click the image to open in full size.

Nu heb ik 1 vraag: Er zit een motor in, merk mabischi. Maar er is op de hele motor geen kenplaat aanwezig. Ik heb dus geen idee welk voltage deze motor heeft, wat hij trekt, toeren etc? Voor ik er een keer 12V op zet wil ik toch wel weten of het niet per ongeluk een 6V motortje is. Ga ik proefondervindelijk uitvinden wat het voltage is? Iemand ervaring met dit merk? Is het wat, of bestel ik gewoon een nieuwe?

tnx, Arjan

Click the image to open in full size.
so what is offline   Met citaat reageren
Oud 27 november 2011, 19:15   #2 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Manus's schermafbeelding

Leeftijd: 71
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door so what Bekijk bericht
Beste medebouwers,

Nu heb ik 1 vraag: Er zit een motor in, merk mabischi. Maar er is op de hele motor geen kenplaat aanwezig. Ik heb dus geen idee welk voltage deze motor heeft, wat hij trekt, toeren etc? Voor ik er een keer 12V op zet wil ik toch wel weten of het niet per ongeluk een 6V motortje is. Ga ik proefondervindelijk uitvinden wat het voltage is? Iemand ervaring met dit merk? Is het wat, of bestel ik gewoon een nieuwe?

tnx, Arjan
Arjan , kijk eens of je hier iets wijzer wordt ?

http://www.mabuchi-motor.co.jp/

Begin anders de motor te testen met een variabele voeding, begin bij 6V en meet gelijktijdig de stroom, voer de spanning geleidelijk op en houdt de stroom/toeren in de gaten, dat moet toch een redelijk beeld opleveren denk ik ?
De meeste Mabuchi's zijn12V en onbelast 0,4 A.

groet : Manus

Laatst gewijzigd door Manus; 27 november 2011 om 19:29
Manus is nu online   Met citaat reageren
Oud 27 november 2011, 20:03   #3 (permalink)

Standaard

Bedankt Manus,

Alles ligt klaar, amperetang, toerenteller, ik heb zelfs een oscilloscoop en een toongenerator maar een regelbare voeding heb ik dus niet

Zie je wel, had ik m'n treintjes van vroeger ook moeten bewaren, daar zat een regelbare voeding bij
Als de meeste mabuchi motors 12 volt zijn, is dat mijn uitgangspunt. Fikt ie uit, dan fikt ie uit.
Oud 27 november 2011, 20:27   #4 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Manus's schermafbeelding

Leeftijd: 71
Standaard

Gggrrr...amperetang...neem een goede multimeter...???
Manus is nu online   Met citaat reageren
Oud 27 november 2011, 21:45   #5 (permalink)

Indoorvlieger's schermafbeelding

Standaard

Welkom. En gezien je opmerking dat je het bootje "in elkaar geplakt" hebt, zou ik je aanraden ook te kijken of motor en schroefas goed in lijn staan. Dat kan anders al snel wat extra stroom trekken, en je motor zal sneller warm lopen.
Oud 27 november 2011, 22:19   #6 (permalink)

Leeftijd: 43
Standaard

Volgens mij zat er een Navy compact in van Robbe?
Met vertragings kast 3,3-1
Voedingsspanning 6 - 9,6 V (5 - 8 cellen)
Schroef-Ø 45 mm
Groetjes,
Frankwin
frankwin is offline   Met citaat reageren
Oud 27 november 2011, 22:30   #7 (permalink)

Leeftijd: 46
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door so what Bekijk bericht
Zie je wel, had ik m'n treintjes van vroeger ook moeten bewaren, daar zat een regelbare voeding bij
Een treinvoeding trekt dat geweld niet
NielsdB is nu online   Met citaat reageren
Oud 28 november 2011, 00:54   #8 (permalink)
Moderatorteam

brutus's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard

Is toch simpel op te lossen?
1-Bouw/restaureer je bootje naar hartelust
2-Koop twee eenvoudige 6V loodaccu's.
3-koop een regelaar die zowel 6 als 12 volt aan kan
4-sluit accu's parallel aan
5-kijk hoe het vaart
6-is er overduidelijk geen gang in te branden, sluit de accu's in serie aan
7-geniet van het varen

In beide gevallen kun je mits je een beetje bedachtzaam laad, beide accu's als één accu behandelen, ofwel tegelijk laden, tegelijk ontladen, zolang je de allereerste keer maar zorgt dat beide accu's volledig geladen zijn.

Bovenstaand wil ook prima met 2 5-cels NiMH of NiCd paketten.....

Groet, Bert
brutus is nu online   Met citaat reageren
Oud 28 november 2011, 19:49   #9 (permalink)

Standaard

@manus: Ik heb een amp.tang die elk jaar gekeurd wordt maar niet gecalibreerd. de multi waar de tang op aangesloten is wordt daarentegen ieder jaar keurig gekalibreerd. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Een goede tang is ook heel nauwkeurig.

@indoorvlieger: Ik heb al een hele lege romp met een paar gaten erin, ff uitzoeken hoe de roeras koker erin moet een rubberen ringetje zoeken en dan opnieuw de schroefaskoker aanbrengen. 1 ding scheelt ik heb een "starre" verbinding tussen motor en as dus er valt weinig aan te richten denk ik

@frankwin: Volgens mij heb ik toen een schroefas en motor gekocht op aanbevelen van de verkoper (was een kennis) en zat er standaard niks bij.

@brutus: Dat was ongeveer mijn plan maar hoe proefondervindelijk ik normaal ook ben, iedere wetenschapper heeft een constante nodig. mijn constante is de accu, waarom: dingetjes die ik eventueel nog wil gaan inbouwen, wel zo handig als je dan weet wat voor spanning je gebruikt aan boord.

cheers, Arjan
Oud 28 november 2011, 20:37   #10 (permalink)

Standaard

kan me nooit inbeelden dat een boot met deze omvang en rompvorm op snelheid kon/kan gekregen worden op 6 volt

trouwens ,ik zou er gewoon een NiMh pack van 9.6 volt opzetten ,houdt de motor het, ok
als hij doorbrandt dan ben je 15 euro kwijt voor een nieuwe die wel geschikt is voor 9.6 volt
op 6 volt of met loodbatterijen ga je hem nooit op snelheid krijgen

mvg
Ben44 is offline   Met citaat reageren
Oud 28 november 2011, 21:06   #11 (permalink)
raf

raf's schermafbeelding

Leeftijd: 55
Standaard

hallo

en als hij door brand dan is er niet het probleem van de motor maar wel die van het tandwieltje dat er op zit
in al die jaren heb ik van deze motoren met een trekker nooit 1 tandwieltje er ongeschonden kunnen afhalen
wat resulteerde dat als ik het terug op een nieuwe motor zette het nylon tandwiel razend snel versleten was

de boot voer vroeger met deze motor op 7 cellen van 1.2 nicad's

gr raf
"I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best."
raf is offline   Met citaat reageren
Oud 28 november 2011, 21:25   #12 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben44 Bekijk bericht
kan me nooit inbeelden dat een boot met deze omvang en rompvorm op snelheid kon/kan gekregen worden op 6 volt

trouwens ,ik zou er gewoon een NiMh pack van 9.6 volt opzetten ,houdt de motor het, ok
als hij doorbrandt dan ben je 15 euro kwijt voor een nieuwe die wel geschikt is voor 9.6 volt
op 6 volt of met loodbatterijen ga je hem nooit op snelheid krijgen

mvg
Is een Paula III niet redelijk vergelijkbaar met deze qua romp? Die krijg ik op 6V loodaccu nog wel in plané namelijk...
Oud 29 november 2011, 09:11   #13 (permalink)

Standaard

vergelijkbaar?

de éne is een boeienlegger de andere een patrouillevaartuig

maar voor mij geen probleem hoor , als de topicstarter vindt dat hier loodaccu's en een single mabuchi de ideale combinatie zijn in deze boot ....dan hoor ik binnenkort graag zijn eerlijke ervaringen

mvg
Ben44 is offline   Met citaat reageren
Oud 29 november 2011, 10:28   #14 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben44 Bekijk bericht
vergelijkbaar?

de éne is een boeienlegger de andere een patrouillevaartuig

maar voor mij geen probleem hoor , als de topicstarter vindt dat hier loodaccu's en een single mabuchi de ideale combinatie zijn in deze boot ....dan hoor ik binnenkort graag zijn eerlijke ervaringen

mvg

Qua gewicht en afmetingen dacht ik dat ze bij elkaar in de buurt kwamen, maar dat weet ik niet zeker. Verkijk je echter niet op dat de Paula III een boeienlegger is, kijk maar eens op Youtube hoe snel ze varen. Zoals gezegd, de roze Paula III die ik voor onze dochter heb gehaald planeert vrolijk over het water met een loodaccu en motor uit de 500/600 klasse. Misschien niet ideaal, maar het werkt wel, en het vaarbeeld is echt goed. Ik zal vanavond wel een filmpje uploaden naar Vimeo.

Edit: hier een filmpje van de Paula III van onze dochter: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-QCKOZYU3QPJ7.mpg

6V 3000 mAh loodaccu zorgt voor de energie.

Laatst gewijzigd door Indoorvlieger; 29 november 2011 om 11:33
Indoorvlieger is nu online   Met citaat reageren
Oud 29 november 2011, 18:02   #15 (permalink)

Standaard

@raf: tandwieltje? LOL, geen tandwieltje gezien. Ik denk dat we hiermee gelijk op mijn volgende vraag komen want ik ga ervan uit dat dat tandwieltje voor een vertraging is.
Ik heb dus geen vertraging maar een starre verbinding met de schroefas en een 2 blads, plastic schroefje. Tips, op of aanmerkingen iemand? Andere schroef?

Click the image to open in full size.

@ben:kan nog even duren hoor voor ze vaart, ik heb de tijd.

Tnx alvast, Arjan

PS. het geeft de (her)beginnende bouwer moed om een back-up als dit forum te hebben
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Algemeen scheepsbouw
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten