Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Algemeen scheepsbouw

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 13 december 2011, 23:52   #1 (permalink)

Indoorvlieger's schermafbeelding

Standaard Zeer zeewaardige (en ook vlotte) bootjes van minder dan een meter lengte?

De titel zegt het al, zijn er zeer zeewaardige bootjes van minder dan een meter lengte? Omdat ik recent heb ondervonden hoe leuk het is om met mijn Paul Denker wat "golfjes te pakken" vroeg ik me dit af. De Paul Denker voldoet op dit punt vrij goed, maar heeft 2 nadelen. Hij heeft een redelijk gedetailleerde mast, dus het is altijd een beetje opletten met het uit het water pakken en er weer in zetten, alsook transport naar het vaarwater. En de opbouw is relatief hoog (je wilt op een reddingsboot natuurlijk "hoog en droog" goed om je heen kunnen kijken) waardoor hij wat zijwindgevoelig is.

Click the image to open in full size.

Nu denk ik erover om, voor nog wat ruwere omstandigheden, een minstens zo zeewaardig bootje erbij te nemen, maar dan met een wat lagere opbouw, en minder kwetsbare delen bovendeks. Nu is zeewaardig een ruim begrip, neem een kist, tape hem dicht, en er zal ook niet snel water in komen, maar het vaart natuurlijk voor geen meter. Ik wil wel bij een boot uitkomen die goed door de golven gaat, graag ook nog een beetje vlot. Ik heb al zitten denken over de Graupner Multiboat, die gebaseerd is op een loodsboot-ontwerp. Maar misschien hebben jullie wel betere schepen in gedachten.

Om het handzaam te houden is een meter echt de maximale lengte, 50 tot 60 cm lijkt me ideaal. Kleiner en je schip wordt waarschijnlijk al snel een speelbal van de golven.

Laatst gewijzigd door Indoorvlieger; 19 december 2011 om 00:07 Reden: Foto's geplaatst die laten zien welke vaareigenschappen worden bedoeld
Indoorvlieger is nu online   Met citaat reageren
Oud 14 december 2011, 09:03   #2 (permalink)

Leeftijd: 46
Standaard

De vac-u-tug VacUTugVideos (Ik heb ze eigenlijk nog nooit in NL gezien)

Wat het ook goed doet in golven zijn de rnli boten maar een bouwpakket van de jouw aangegeven maat ken ik niet.

Bekend robbe kormoran filmpje Sturmfahrt der Kormoran - YouTube

Kentertest graupner Kentertest DGzRS - YouTube
(Is volgens mij deze Graupner WP SEENOTRETTUNGSBOOT)
NielsdB is nu online   Met citaat reageren
Oud 14 december 2011, 12:01   #3 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Roel van Essen's schermafbeelding

Leeftijd: 54
Weblogartikelen: 1
Standaard

Citaat:
... De Paul Denker voldoet op dit punt vrij goed, maar heeft 2 nadelen. Hij heeft een redelijk gedetailleerde mast, dus het is altijd een beetje opletten met het uit het water pakken en er weer in zetten...
Dat is met vrijwel elk schip het geval. Oplossing kan zijn: de mast "strijkbaar" te maken. Ook makkelijk met transport in je auto.

De loodsboot van Graupner (en haar politie en brandweer-zusje) is inderdaad een zeer "zeewaardig" (en indien nodig snel) scheepje, wat er ook nog eens leuk uitziet:

Gevaren in windkracht 4: hobbel-de-hobbel, slinger-slinger, maar geen druppel binnen.

Politieboot van Corolikits: idem, mits je d'r behoorlijk modificeert (lees het bouwdraadje hiervan)

Edit:
Deze is ook best zeewaardig. Als het te hard waaitt: "Dive-dive-dive" en je vaart onder de golven. Als het goed is: geen druppel water binnen. En ja, die heeft ook bij mij gevaren. Past binnen de specificaties m.b.t. afmetingen, is alleen een beetje zwaar: 7 kilo. En duur, maar dat bepaal je natuurlijk zelf...

Laatst gewijzigd door Roel van Essen; 14 december 2011 om 12:14
Roel van Essen is offline   Met citaat reageren
Oud 14 december 2011, 12:38   #4 (permalink)

Standaard

Bedankt voor de suggesties tot nu toe.

@Roel: Tot nu toe neig ik ook richting een loodsboot, als er geen golven zijn ook nog een leuk vaarbeeld, en ze zitten qua afmetingen en gewicht in de "makkelijk hanteerbare klasse" wat ook wel een vereiste is. Wat dat betreft zijn de Corolikits politieboten weer een tikkie aan de grote kant. De Maris II is trouwens toch van Robbe i.p.v. Graupner?

Ik dacht dat de meesten een duikboot niet onder een "bootje" verstaan, maar laat ik het dan wat explicieter zeggen, het moet wel een vaartuig zijn dat bedoeld is om boven water te blijven, dus niet afzinkbaar, hetzij statisch of dynamisch duikend.

@NielsDb: Ik ga die video's thuis (met snelle verbinding) eens bekijken. De RNLI boten had ik al eens bekeken, ik vind ze alleen wat gedrongen qua vorm.

Laatst gewijzigd door Indoorvlieger; 14 december 2011 om 12:51
Indoorvlieger is nu online   Met citaat reageren
Oud 14 december 2011, 12:39   #5 (permalink)

Leeftijd: 63
Standaard

Of...... er zelf een bouwen, dan kun je de voor..... en...... nadelen zelf er op........of......... er af laten.

Kijken wij wel hoe hij er uit ziet, en reageren wel.

Groet Theo.
comtheo61 is offline   Met citaat reageren
Oud 14 december 2011, 13:15   #6 (permalink)

Leeftijd: 62
Standaard

En deze dan? Ik heb er twee.
Vaart geweldig. Afneembare mast. Handzaam formaat.
Kan, mits goed gebouwd, behoorlijke golven aan. Ik heb er mee op het Haringvliet gevaren. Prachtig vaarbeeld.
Groetjes...........Bertus.

BertusvB is offline   Met citaat reageren
Oud 14 december 2011, 13:21   #7 (permalink)

Standaard

Dan zal ik eerst een werkruimte moeten huren, op de eetkamertafel een romp gaan beplanken en in de G4 zetten zal "moeder de vrouw" niet kunnen waarderen.

Als ik aan het knutselen ben, moet de tafel eind van de dag weer vrij zijn, wat ook wel logisch is, met een kind van 5 die er ook zo bij kan, en we hebben geen echt groot huis.

Dus als ik wat besluit te kopen zal het toch een snelbouwkit worden, of (A)RTR, of een 2e handsje.
Oud 14 december 2011, 14:42   #8 (permalink)

Standaard

Dat coastguard/reddingsbootmodelletje heb je ook in artr... http://www.mhd.eu/articles/Z82059/presse.pdf
http://www.mhd.eu/maquettes/details/.../F/details.htm

En als ik mij niet vergis heeft BB zoiets dergelijks als bouwpakket. (die foto van Bertus of is dat een andere fabrikant?)
Oud 14 december 2011, 15:00   #9 (permalink)

Leeftijd: 62
Standaard

Die op de foto heb ik tweedehands gekocht. Is wel BB met kunststof romp.
Dezelfde gaat mijn zoon deze winter bouwen.
De andere is ook BB, maar dan geheel in houtbouw. Heb ik zelf gebouwd op mijn tekenplank op de huiskamertafel in ons "start"flatje. Is dus ook te doen.
Beide bouwdozen worden nog wel eens aangeboden.
Succes met zoeken, ben benieuwd wat het gaat worden. Bertus.
BertusvB is offline   Met citaat reageren
Oud 14 december 2011, 15:03   #10 (permalink)

Standaard

Billing Boats heeft inderdaad ook de Coast Guard. Ik vind dit type wel iets minder mooi dan zo'n snel ogende loodsboot, maar die ARTR versie ziet er wel erg strak uit. Dat afwerkingsniveau ga ik nooit zelf halen, zeker niet als het neerkomt op buiten werken met een spuitbusje, en dan hopen dat er geen stof en vliegen in de verf komen...

De dekopeningen zijn wel wat aan de kleine kant voor onderhoudswerkzaamheden. Keuze wordt steeds lastiger, maar dat is alleen maar goed.
Oud 14 december 2011, 15:19   #11 (permalink)

Leeftijd: 59
Standaard

'Gooi en smijt bestendig' is ook een aantal boten van Sievers, o.a. deze loodsboot, waarvan deze maand een bouwverslag in de "Modellwerft" staat:
Opduwer "Klorus"
Geheel kunststof met een polyester romp.

Groeten, Jan.
Oud 14 december 2011, 19:49   #12 (permalink)

Standaard

Bedankt voor de aanvulling, Pompebled. Het scheepje van die link zal misschien goed varen, maar is wel erg gedrongen. Dan zien de RNLI boten van de Severn class er nog beter uit.

Tot op heden vind ik de loodsboten die voorbij komen het mooist, en die hebben ook een vlot vaarbeeld op glad water, als ze in plané komen. Maar alleen niet (A)RTR te krijgen, of ik moet niet goed hebben gekeken.
Oud 14 december 2011, 22:35   #13 (permalink)

Standaard

net geen loodsboot artr en geen flauw idee hoe die er in het echt uitziet Survey -Fertigmodell- - GB-Modellbau
Oud 14 december 2011, 23:02   #14 (permalink)

Leeftijd: 59
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NielsdB Bekijk bericht
net geen loodsboot artr en geen flauw idee hoe die er in het echt uitziet Survey -Fertigmodell- - GB-Modellbau
Ook als bouwpakket te krijgen:
Survey - GB-Modellbau

De Elbe 2 is inderdaad wat gedrongen met een lengte van 62 cm en een breedte van 21,5 cm.
Dat komt deels, omdat de boot oorspronkelijk met een openstuurstand was uitgerust, wat voor de stuurman bij ruw water geen pretje was, de dichte stuurstand maakt de boot inderdaad niet mooier, maar wel een stuk comfortabeler...
De bouwer in het bewuste artikel heeft de boot aangedreven met een Roxxy 3542.07 buitenloper, aan vermogen geen gebrek.

Groeten, Jan.
Oud 15 december 2011, 00:05   #15 (permalink)

Standaard

Die "Survey" ziet er wel aardig uit. Wel lijkt de opbouw wat hoog vergeleken met het onderwaterschip. Maar spreekt me meer aan dan die Elbe 2, hoe comfortabel het ook voor de kapitein mag zijn.

Ik heb GB eens een mail gestuurd om te vragen of ze ook een video hebben, zodat ik kan zien hoe het vaarbeeld is.
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten