![]() |
| | #31 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004
|
De vuistregel van Roel werken prima onder de aangeven voorwaarden. Grappig dat je er voor kiest de schroef aan te passen aan de motor, terwijl dat andersom wellicht beter zou zijn? Je wilt immers je maximum snelheid hebben... je wilt wat vermogen op de schroef hebben... daarbij draaien de schroefassen rond. Hoe sneller die draaien des te meer watt's dat kost aan wrijvingsweerstand? Cotjuh gaf al een hint. De 900 draait stukken beter op 12v het is al aangegeven. 1 motor levert zelfs op 12v al voldoende vermogen voor twee schroeven. De romp is naar eigen bouw? Je kan de boot aan een vishengel knopen... hem slepen... Met een Iphone meet je je eigen wandelsnelheid. Met een viswaag meet je de benodigde kracht... om en nabij... Die viswaag hang je bij je hengel vlak bij de molen, dat hem kan aflezen. Aan het uiteinde doe je een blok... waarover je lijn loopt... Zal je merken dat als je harder gaat trekken, dat het model op een punt komt dat het nauwelijks nog harder wil gaan varen (rompsnelheid). Dat de kracht die je nodig hebt, exponentieel toeneemt... enzovoort... trek je nog harder... verdwijnt het achterschip onder water... ipv plané. Ik laat het hier maar bij... Succes! Laatst gewijzigd door H.B.Busking; 4 januari 2012 om 13:05 |
| | |
| | #32 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl | Citaat:
Een crawlermotor, een Decaperm, een Neodyme: niet bepaald motoren die in hetzelfde segment liggen en niet bepaald motoren die een beginnende modelbouwer meteen in z'n model zal plaatsen. Zeker als het gaat om prijs. Maar goed, ieder zijn mening; doe de topicstarter een plezier en geef ZELF eens een goed advies in plaats van het advies van anderen de grond in te boren... Want een gedegen advies van jouw kant mis ik... Of heb ik er overheen gelezen?
__________________ "Degene die ver voor de muziek uitloopt, vindt het orkest waardeloos." | |
| | |
| | #33 (permalink) |
| Lid sinds: 27 juli 2010 Locatie: Belgie/Oost-Vlaanderen
|
waar roep ik ? en wat moet ik eerst lezen voor ik roep? als u dit topic naleest zal u terugvinden dat in de allereerste posting van Baggeraar omtrend de vuistregel waar ik op reageerde met geen woord gerept werd over welk type/merk/serie deze regel van toepassing is zoals hier in dit topic en in het verleden al in den treure is herhaald ; men moet meer gegevens geven over de boot wil men zinnig advies kunnen geven , als anderen dat in dit topic al correct gesteld hebben wat is mijn bijdrage dan om dit dan nog eens te herhalen Roel ? kijk maar na in andere topics, ik heb al verschillende malen ZELF advies gegeven omtrend motor en schroef ,dit echter op een moment dat ik dacht dat ik een gefundeerd advies kon geven ivm de prijzen na van brushed crawler motoren : u zal zien dat deze slechts een fractie kosten van een decaperm en meer in de buurt van een 755/40 welke nu niet echt een arm en een been kost mvg |
| | |
| | #34 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004
|
Heren! Geen wapengekletter. Het sop is de kool niet waard! Niet nodig. Ware het niet dat een Decaperm 12v met Getriebe 2,75 op een Graupner 60mm 0,5 prima draait. Geeft dan iets van 20 Watt af. Draait keurig in een optimum... trekt 2,6Ah. Neem je de 6v versie... stuk minder gunstig... 4Ah... rond de 18 Watt... los uit de pols... en dat kan 5Ah worden als een grotere spoed wordt aangenomen. Die standaardschroeven zijn prima, maar je moet ze niet overtoeren. En dan doet de reductie op die motor wonderen. De Decapemrpjes zijn met een beetje geluk ook tweede hands te vinden. Er zitten forse koolborstels in. Je trekt ze eenvoudig uit elkaar voor een onderhoudsbeurt. Je kan natuurlijk niet altijd in de portemonnee van een ander kijken. Maar als je nou een schip bouwt waar je wel een tijdje plezier van zou willen hebben... Gut je moest een weten wat ik aan een Kontronik motor heb uitgegeven voor een zwever! Maar ik vraag me in dit draadje af of er überhaupt al een romp klaar staat... of iets gebouwd is... dat desnoods in een plastic zak het diepe in kan. En een eigen verzinsel boot... fraai model van tekening is altijd beter... ook al neem je een eenvoudig bouwplan. |
| | |
| | #35 (permalink) | |
| Lid sinds: 3 mei 2010 Locatie: Flevoland
| Citaat:
Dat is een goede opmerking. Vaak is de maat van de schroef fysiek beperkt door de afstand tussen de schroefas en onderkant van de romp, of de diameter van een eventuele straalbuis. Het is dus zeker aan te raden te kijken wat je maximaal kwijt zou kunnen, maar in dit geval zijn de motoren er al, dus ligt het toerental al vast. Een crawler motor zou het misschien goed kunnen doen, maar zijn die net zo algemeen verkrijgbaar als de Speed motoren? En wat is het toerental bij bijv 6V? Worden ze vaker in boten gebruikt? Het klinkt als een interessant alternatief.
__________________ ...en toch is buiten vliegen (of varen) eigenlijk veel leuker... | |
| | |
| | #37 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 21 januari 2009 Locatie: Julianadorp (NH) Leeftijd: 27
|
Dirk Jan antwoord niet meer? Hebben we al enig idee wat hij aan het bouwen is dan? Want 3 pagina's lang zie ik alleen maar modelbouwers die met elkaar op de vuist gaan. Waar is het respect voor elkaar en het in normaal beschaafd Nederlands reageren gebleven? We hebben toch allemaal een leuke hobby..
__________________ 1/75 PSV Stril Odin (in aanbouw) 1/50 AHTS Ievoli Black (in de planning) |
| | |
| | #38 (permalink) |
| Lid sinds: 5 mei 2009 Locatie: Tijdelijk in Woubrugge Leeftijd: 31
|
@ topic starter: Zou je iig aub een foto en iets meer info over de sleper kunnen plaatsen zodat de "ruzies" onderling kunnen uitblijven en we dus gewoon zo nuttig mogelijke info kunnen verschaffen waarmee je dus gewoon goed geholpen kan zijn.. Dat zou een hele hoop frustratie schelen bij velen geloof ik haha |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |