![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 10 juli 2011 Locatie: IJlst Leeftijd: 24
|
Hallo Eerst wil ik iedereen een goed en gezond 2012 toewensen. Ik ben sinds een aantal weken met een rc sleepboot naar eigen inzicht de boot is ongeveer 1 meter bij 30 cm en er komen motoren in van Graupner speed 900 bb torque 12v. Heb het weekend 2 setjes schroef assen gehaald met m4 schroef draad. Alleen de schroeven heb ik nog niet en weet ook niet wat ik moet bestellen. Vandaar wat voor schroeven advieseren jullie mij? Groeten Dirk Jan |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 5 mei 2009 Locatie: Tijdelijk in Woubrugge Leeftijd: 31
|
ik adviseer eerst eens foto's te plaatsen van wat je ongeveer wilt bouwen en van wat je project daadwerkelijk is... Geef ook iets meer details over de sleper en wat je ervan verwacht. Daarna kunnen we een goed advies geven, want zonder een goede indruk van de boot blijft het alleen maar gis werk.. Des al niet te min blijft het zowieso bij een scrapboot die gewoon maar gebouwd word zonder enige referentie behoorlijk gissen wat de juiste schroef is. Probleem met dit soort dingen is namelijk: - wil je snelheid - trekkracht - beiden - welke relative snelheid wil je bereiken? (ivh met t originele schip) |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 4 januari 2011 Locatie: nijland Leeftijd: 20
|
Alsje er rond de 65 mm 4 blads onder hangt zit je goed maar die motors kunnen wel meer aan denk. Ik heb 2 buhlers op 24v die kunne schroeven van 10 cm hebben , maar misschien eerst paar plastic schroeven bestellen voor het testen , ik heb nu 2 3 blads 65mm schroeven, daar sta ik al versteld van
|
| | |
| | #4 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004 Leeftijd: 78
| [QUOTE=mark19;2421328]Alsje er rond de 65 mm 4 blads onder hangt zit je goed Hoe kan je nu zoiets zeggen Je weet helemaal niet wat voor boot . nou ja sleepboot maar dat is ook alles . Voor de rest weet je 0 komma 0 Wel of geen straalbuis onderwater model schip etc etc Er word duidelijk gevraagd om een foto En jij zal wel even vertellen wat er onder moet Zonder je eigen ergens van gewissen dus mvg Frederik
__________________ Het leven is kort 14 Jaar dus mvg Frederik |
| | |
| | #5 (permalink) | |
| Lid sinds: 27 juli 2010 Locatie: Belgie/Oost-Vlaanderen
| Citaat:
al wat je leert uit het testen met die plastiek schroeven is van geen tel voor je messing exemplaar,zijn niet te vergelijken mvg | |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004
|
Bij een waterverplaatsings romp zou je uit kunnen gaan van de rompsnelheid. Die snelheid haal je met de spoed en het schroeftoerental. Een bepaalde spoed leidt dan ook tot een schroeftoerental dat gehaald zal moeten worden in die aandrijving. Zeker 20% verlies zal mee gerekend moeten worden aan zogwerkingen, dus het toerental moet hoger komen te liggen. En dan moeten de motoren dat specifieke toerental kunnen halen en... het vermogen kunnen leveren. Om 25% sneller te willen varen (je bent de boot een berg aan het opduwen...) heb je een flink stuk extra vermogen nodig. Een echte sleepboot vaart normaalgesproken op maximum snelheid = rompsnelheid. Dan is het zaak te weten hoe diep het schip steekt. Een limiterende factor voor de grootte van de schroef. Deze mag geen aangezogen lucht gaan happen. Laatst gewijzigd door H.B.Busking; 3 januari 2012 om 15:09 |
| | |
| | #7 (permalink) | ||
|
[QUOTE=F.van.Gent;2421349] Citaat:
Heb dat nu ook onder mijn sleper van ongt zelfde formaat en kan nog wel een 75mm onder bij mij dus past een 65mm bij hem ook wel minimaal. En straal buis ect staat niets van bij dus zal er denk niet op zitten En zoals opa leest "advies" was de vraag en dit is mijn advies , maar is vaak een kwestie van experimenteren. Citaat:
Als ik wat teste wil heb ik minimaal 2 schroeve nodig en dat begint vanaf 25 euro p stk en de maximale maat m4 is 75mm 5 blads. Voor dat ik een 5 blads probeer zal ik de 4 blads nog wille proberen , maar om nu 150 euro uit tegeven voor schroeve die ik 1 x gebruik... | ||
| | |
| | #8 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004
|
Mark19... zou je het taalgebruik een beetje willen fatsoeneren? Niet te haastig je gedachten neertikken! Anders ben je ook nog eens niet duidelijk voor de meelezers. ![]() Advies om verder te experimenteren? Laatst gewijzigd door H.B.Busking; 3 januari 2012 om 17:26 |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Mijn exuse voor vorig bericht , opa levert cometaar meer niet. Ik begon met een 65mm 4 blads messing voor mijn duwbootje van 50 x20 Heb nu een sleepboot eige ontwerp 1m x30 cm zitten 65mm 3 blads van plastic onder dit vaart al leuk Maar! Mijn motor kunnen schroeve tot 10 cm (24v buhler)hebben dus max op m4 as is 75mm 5 blads dus ik weet wat ik hebben moet Als de motor niet handwarm of heet word kun je het formaat schroef nog wel vergroten. Zo bedoel ik het experimenteren. Hoe groter de schroef hoe warmer de motor. Correct me if im wrong. |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 3 mei 2010 Locatie: Flevoland
|
Frederik heeft wel gelijk als hij stelt dat er meer info nodig is om een beter advies te kunnen geven. Maar zelfs dan is het lastig om, zonder proberen, de beste combi te vinden. Gewicht van het schip, weerstand, soort schroef zijn allemaal variabelen. Vaak vallen we dan terug op combinaties die bij andere modellen goed werken, en meestal werkt dat wel vrij goed in een andere situatie. Zo zal iemand met ervaring op bijvoorbeeld een Speed 500E geen 55 mm 4 blads messing zetten, want dan "wurg" je de motor. Gezien het type motor (900 BB torque) mag er best een flinke schroef onder. Op 12V draait deze onbelast maar 6500 toeren. Als je met plastic schroeven gaat experimenteren, reken er dan op dat een messing schroef vaak een hoger rendement zal hebben, maar ook vaak meer spoed, waardoor de motor mogelijk sneller zal opwarmen.
__________________ ...en toch is buiten vliegen (of varen) eigenlijk veel leuker... |
| | |
| | #11 (permalink) | |
| Lid sinds: 8 januari 2006
| Citaat:
Het valt onder dislexie zullen we maar zeggen. Op zo'n smartphone is het ook moeilijk om punten, komma's etc. te schrijven, begrijpen we wel. Maar goed je uitleg is duidelijk, althans ik begrijp het. | |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004 Leeftijd: 78
|
[QUOTE=mark19;2421759]Mijn exuse voor vorig bericht , opa levert cometaar meer niet. He snotneus Als jij mijn leeftijd haal Dan zal je wel anders reageren hoor Er word niets geschreven alleen Sleepboot Over het onderwaterschip absoluut niets Hoe kan jij dan oordelen als wat er bij dat schip moet gebeuren Twee dikke wijven zijn dikke wijven hoor Alle beide het zelfde Maar het karakter is nooit eender als je mijn begrijp Ik gaf geen commentaar de feite daar had ik het over en anders niet Er werdt ABSOLUUT niets vermeld over het schip
__________________ Het leven is kort 14 Jaar dus mvg Frederik |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Het gaat natuurlijk om het vermogen van het motortje. Nauwelijks.
__________________ Liebherr hijskraan 1/8 | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |