Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Algemeen scheepsbouw

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 10 januari 2012, 17:11   #16 (permalink)
raf

raf's schermafbeelding

Leeftijd: 55
Standaard

hallo jan

gemaks halve heeft jos vergeten te melden dat er meer dan 1 club in Genk vaart
wij hebben 4 vaardagen in genk op de dieplaan 2 achter het stads huis
het voordeel is dat er op deze vijver haast niet gevist wordt
Belgium.Model Ship Association is de naam van de club
steeds welkom als gast op deze dagen
geen verplichtingen, geen vergaderingen en geen lidgeld
voor de vaardata kan je steeds terecht op de site en op het forum kan je vragen stellen dat werkt net zoals hier
Home
wil je op het forum dan eerst een mailtje naar bmsa@telenet.be
dan krijg je een inlog en kan je daarna alles zelf aan passen
niets moet veel mag als het vooral maar plezant blijft
wedstrijden zijn bij ons niet vantoepassing ,de enige boei die je bij ons in het water ziet liggen zijn kardinaals boeien om een gevaar onderwater aan te geven (er liggen pompen )
hulp om je model in het water te leggen word vanzelf sprekend aangeboden
groetjes raf
"I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best."
raf is offline   Met citaat reageren
Oud 10 januari 2012, 17:41   #17 (permalink)
tomos19
Guest

Standaard

ik ken de voyager of the seas.

heb hier een documentaire over ''superschepen'' waarin men daar een kijkje achter de schermen op dat schip neemt.

suc6 met de bouw

groet,
Tomos19
  Met citaat reageren
Oud 10 januari 2012, 18:29   #18 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Kreeft's schermafbeelding

Standaard

@Raf,
Beste Raf, in alle vriendschap, je kan een goed georganiseerde en gestructureerde club die meer dan vijf en twintig jaar bestaat met een vaarwater van 70 m x 330 m, niet vergelijken met BMSA, een club zonder regels en een vaarwater van 70m x 40 m.
Groetjes, Jos
Oud 10 januari 2012, 19:18   #19 (permalink)
raf

raf's schermafbeelding

Standaard

hallo jos

mij moet je niet vertellen hoe mycl werkt ik ben er mee een van de stichters van geweest
en heb tot 2009 mycl mee opgebouwd tot wat ze geworden is
mycl heeft trouwens jaren op de dieplaan gevaren
B.MSA vzw heeft zeker wel regels alleen bij u mischien niet bekend
jullie hebben geen regels maar wedstrijd reglementen en dat is helemaal iets anders

wij hebben geen probleem met MYCL jullie wel met B.MSA vzw
maar dit moet hier niet uitgevochten worden dit gaat over jan zijn bouw van zijn voyager of the seas
als hij bij jullie lid wordt dan sluit hij aan bij een van de betere wedstrijd clubs van belgië
wenst hij bij ons te komen varen op een van de dagen dan is hij vrijblijvend welkom
om een dagje relax te varen onder gelijk gezinden in welke club hij daarbij ook is

gr raf
"I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best."

Laatst gewijzigd door raf; 10 januari 2012 om 19:36
Oud 10 januari 2012, 19:48   #20 (permalink)

Kreeft's schermafbeelding

Standaard

Beste Raf, het is fijn dat je inziet dat we dit topic niet moeten vervuilen met een discussie die hier niet thuis hoort. Je zal ook wel weten dat ik helemaal geen probleem heb met BMSA. Eerlijkheidshalve, er zijn regels op de molenvijver opgelegd door de gemeente Genk. We varen immers in het mooie stadspark. Deze regels zijn echter wel in het voordeel van MYCL. In onze club worden inderdaad ook wedstrijden gevaren. s' Morgens wedstrijden en in de namiddag vrij varen. Dat weet je inderdaad heel goed. Dus geef Jan de vrijheid, zodat hij met de juiste informatie de keuze kan maken die het beste bij zijn wensen aansluit.
Groetjes, Jos

Laatst gewijzigd door Kreeft; 10 januari 2012 om 20:46
Kreeft is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2012, 13:10   #21 (permalink)

Standaard

Hallo allemaal,

Ik dacht dat er maar 1 club in genk was, dat is het eerstse wat ik er van lees. Zo weinig ben ik daar mee bezig. Kom zeker eens kijken bij jullie beide. Maar laten we het zeker amicaal houden

Wat de Voyager of the seas betreft; Ik lees iets wat ik wel meer hoor; "cruiseschepen zijn logge appartementsblokken, wat is daar nu leuk aan". Wel daar zie ik de gedachten wel, omdat ze te vaak verwisseld worden door ferry schepen. Inderdaad logge transportbakken. MAAR, een model bekijk je zelden op ooghoogte, maar meer van bovenaf. dwz, wat bovenop deze cruise schepen ligt is wel wel een "eyecatcher". De Voyager of the seas heeft op zijn bovenste dek zonnedekken, 3 zwembaden, 5 jaccuzzi's, een minigolf terrein, een klimmuur, bars, rollerscating,... allemaal dingen die heel tof om te maken zijn en compenseert heel goed aan het "saaiere" appartementsgevoel dat de zijkant weergeeft. Het zijn juist die kleine details die zo een model byzonder maken. Wel 2 nadelen, die hutten aan de zijkant is langdurig en saai werk. Altijd hetzelfde voor elk balkon. Het ding is groot en log, neemt veel plaats in. Maar het is uniek. Ik ga naar veel modelbouwbeurzen (vooral voor materiaal en technieken) en ik zie heeeel zelden een cruiseschip. ofwel gedemodeerd ofwel een plastiek queen mary die niet kan varen.
Dus om een idee te geven hier wat foto's van grote zus;
Click the image to open in full size.
De Voyager of the seas in Barcelona. de Brilliance of the seas er achter.
Allebei van de zelfde rederij

De Viking crowne lounge, alle schepen van Royal Caribbean hebben dit. Een bar, op 17 dekken boven de zee, spectaculair.

Een zwembad voor "adults only" Heel veel mooie sculpturen en details hier en daar.

De grote main pool deck, met 2 zwelbaden naast elkaar. (1 groot zwembad is nefast voor stabiliteit uiteraard.

Voila, zo ziet de grote zus er dus uit. Binnen is het al even idrukwekkend met een "royal promenade". Een soort straat van 8 meter breed over de hele lengte van het schip, 4 dekken hoog met winkels terrasjes,... Het lict wordt automatischa aangepast aan het buitenlicht. Het licht dimt uit en de "straat" verlichting gaat aan. Google dit schip maar foto's in overvloed.

Maar om u een idee te geven over de grootte;
Ik had ook de gelegenheid om de Enchantment of the Seas te bezoeken in het droogdok. Dit schip is 1/3 KLEINER dan de Voyager.
Ik was zelden zo onder de indruk toen ik daar stond. En dit schip is dus kleiner dan de Brilliance op de eerste foto hierboven.

Jan
jzdelorean is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2012, 14:52   #22 (permalink)

Leeftijd: 31
Standaard

Wat een enorme schepen zijn dit toch. Ik ben elke keer weer onder de indruk ervan, kan ook prima genieten van die "mighty schips" afleveringen over deze bakken.
Respect voor het maken hoor, ik heb daar echt het geduld (oh en de ruimte...) niet voor.
setsunakaede is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2012, 15:13   #23 (permalink)
raf

raf's schermafbeelding

Standaard

hallo

als je ziet wat een diepgang deze schepen maar hebben dan begrijp je niet dat ze niet omvallen bij een golfje
daar zel wel de nodige techniek voor zijn ingebouwd
ik geloof dat vroeger de "andreadora" enorme gyroscopen had die het schip stabiel hielden

mooi werk maar ach het is eigenlijk geen werk maar een hobby

gr raf
Oud 14 januari 2012, 11:04   #24 (permalink)

Leeftijd: 63
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door raf Bekijk bericht
hallo

als je ziet wat een diepgang deze schepen maar hebben dan begrijp je niet dat ze niet omvallen bij een golfje
daar zel wel de nodige techniek voor zijn ingebouwd
ik geloof dat vroeger de "andreadora" enorme gyroscopen had die het schip stabiel hielden

mooi werk maar ach het is eigenlijk geen werk maar een hobby

gr raf
Raf, zoek even op wat er in Italie is gebeurd, omkiepen.....
en die is ook echt groot.

Gr Theo.

Laatst gewijzigd door comtheo61; 14 januari 2012 om 11:47
comtheo61 is offline   Met citaat reageren
Oud 16 januari 2012, 10:53   #25 (permalink)

Standaard

ja, in Italië is echt wel ongelofelijk. Maar dit had vrij weinig te maken met de stabiliteit van het schip. Met een scheur van meer dan 50 meter krijgt ge alles onder.

Maar het is inderdaad ongelofelijk dat die reuzen met 17 dekken hoog maar een diepgang hebben van 9 meter. Als ge daar boven op staat, en dat echt HOOG.
Maar daarvoor gebruiken ze de nodige technieken natuurlijk. Alles wat zwaar is (machines, opslag brandstof, water,..) is op het onderste dek. De schepen zijn gemaakt van staal, maar vanaf een bepaald dek gaan ze over op aluminium.
De schepen zijn gecertificeerd om recht te komen van een hoek van 45°!! waar 5° al de limiet is voor passsagier comfort. Ik heb ooit op een schip van royal caribbean gezeten in een storm met golven van 8 meter. Dat was wel te voelen in het schip, maar duidelijk kon het schip dat meer dan makkelijk aan.
Ik heb meer schrik van kapiteins die graag een risico nemen en de passagiers dan achter laten als het dan misgaat. De rederij Costa is daar al meer dan eens in de fout gegaan.

Maar ook de cruiseschepen modellen zijn stabiliteits gevoelig. Alles is zo licht mogelijk gemaakt. Bij een scherpe bocht gaat hij dan ook goed hellen, maar de batterijen zitten stevig vast.
Ik heb ooit de test willen doen, en had met het model van de enchantment of the seas een bocht- test gedaan. Bij volle snelheid waarmee ik zeer zelden voer een scherpe bocht genomen in laag water. Ik stond met laarzen in het water om hem eventueel op te vangen. Hij ging echt vies overhellen, maar kwam keurig terug recht. Ik heb die test 5 keer gedaan, en niet het minste gevaar.

Jan
jzdelorean is offline   Met citaat reageren
Oud 16 januari 2012, 13:43   #26 (permalink)

Leeftijd: 63
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jzdelorean Bekijk bericht
ja, in Italië is echt wel ongelofelijk. Maar dit had vrij weinig te maken met de stabiliteit van het schip. Met een scheur van meer dan 50 meter krijgt ge alles onder.

Maar het is inderdaad ongelofelijk dat die reuzen met 17 dekken hoog maar een diepgang hebben van 9 meter. Als ge daar boven op staat, en dat echt HOOG.
Maar daarvoor gebruiken ze de nodige technieken natuurlijk. Alles wat zwaar is (machines, opslag brandstof, water,..) is op het onderste dek. De schepen zijn gemaakt van staal, maar vanaf een bepaald dek gaan ze over op aluminium.
De schepen zijn gecertificeerd om recht te komen van een hoek van 45°!! waar 5° al de limiet is voor passsagier comfort. Ik heb ooit op een schip van royal caribbean gezeten in een storm met golven van 8 meter. Dat was wel te voelen in het schip, maar duidelijk kon het schip dat meer dan makkelijk aan.
Ik heb meer schrik van kapiteins die graag een risico nemen en de passagiers dan achter laten als het dan misgaat. De rederij Costa is daar al meer dan eens in de fout gegaan.

Maar ook de cruiseschepen modellen zijn stabiliteits gevoelig. Alles is zo licht mogelijk gemaakt. Bij een scherpe bocht gaat hij dan ook goed hellen, maar de batterijen zitten stevig vast.
Ik heb ooit de test willen doen, en had met het model van de enchantment of the seas een bocht- test gedaan. Bij volle snelheid waarmee ik zeer zelden voer een scherpe bocht genomen in laag water. Ik stond met laarzen in het water om hem eventueel op te vangen. Hij ging echt vies overhellen, maar kwam keurig terug recht. Ik heb die test 5 keer gedaan, en niet het minste gevaar.

Jan

Jan, ik dacht dat zulke schepen ook een soort vakdeling hadden,(tussenschotten) dus dat het water niet overal binnen komt,dat zie je bij grote tankschepen wel.
Gr Theo.
comtheo61 is offline   Met citaat reageren
Oud 16 januari 2012, 14:11   #27 (permalink)

Leeftijd: 31
Standaard

Tsja, maar als de scheur maar over genoeg compartimenten loopt, gaat hij alsnog. Niets is compleet failsafe, het is zo veilig als de zwakste schakel.
In Italie was dat dus het petje achter het roer.
setsunakaede is offline   Met citaat reageren
Oud 17 januari 2012, 11:14   #28 (permalink)
OVL

Leeftijd: 46
Standaard

gewoonweg verbluffend!!!!!!!!!

Ik zou er zelf niet durven aan te beginnen!!!!!
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Algemeen scheepsbouw
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten