![]() |
| | #16 (permalink) |
| Lid sinds: 17 februari 2005 Locatie: Hoogkerk
|
Je gaat naar een boekenhandel en koop etalage karton en carbonpapier. Je koop een doosje staley mesjes. Je neemt een plaat spaanplaat of wat anders leg hier het etalage karton op en daar het carbon daarover de spantentekening. Leg het wel zo dat je de spant aan beide zijden van het etalage karton komt. Zet alles vast met punaizes en teken met de liniaal de rechte vertikale lijn en de ronding met de hand. Dan haal je alles los legt het karton weer op de plank en langs een liniaal snij je met een stanley mes een beetje in het karton langs de rechte vertikale lijn, dan vouw je het karton dubbel en knipt met een schaar de ronding uit als je hem daarna openvouwt dan heb je de hele spant met hartlijn die je weer op het hout langs het karton over kan tekenen. Dit doe je wel met een 0.5 mm potlood of een potlood met een scherpe punt. Zo doe je alle spanten het is wat werk maar wel zuiver. |
| | |
| | #19 (permalink) |
|
Ben het niet eens met dat een copieerapparaat afwijkt als je naar een coppy zaak gaat dan hebben ze daar copieer apparaten waar je de procenten kunt instellen. Stel je hebt een spantenplan schaal 1 : 100 en wilt 1 : 50 bouwen dan kan je door eerst de maat te berekenen van de grootste spant een liniaal meenemen naar de Copy zaak en dan ga je eerst even een paar proeven nemen door de procenten in te stellen en dan met de liniaal deze copien nameten tot je de juiste hebt. Je kan dit ook met de opbouw doen het dek enz. Je kan zoveel copieen maken als je wilt ghegheghe Werkt perfect. |
| | |
| | #20 (permalink) |
| Guest
|
Ik lees hier de beschrijving van Jan dat een copieëer apparaat niet afwijkt. Dat doen ze wel!! Ze wijken allemaal in de lengte of breedte af. Als je weet hoe zo iets werkt schreef je zoiets niet Jan! Ben het niet eens met dat een copieerapparaat afwijkt als je naar een coppy zaak gaat dan hebben ze daar copieer apparaten waar je de procenten kunt instellen. De methode die jij aangeeft komt in de richting, maar elk apparaat heeft een afwijking. Stel je hebt een spantenplan schaal 1 : 100 en wilt 1 : 50 bouwen dan kan je door eerst de maat te berekenen van de grootste spant een liniaal meenemen naar de Copy zaak en dan ga je eerst even een paar proeven nemen door de procenten in te stellen en dan met de liniaal deze copien nameten tot je de juiste hebt. Of de lengte of de breedte wijkt iets af en dat is innarent aan het systeem. Als je het echt goed wilt hebben moet je een Repro camera hebben. Dan heb je een copie op de 0,1 mm precies. En de gewone apparaten mogen afwijken volgens de standaard ISO normen van +2 tot -2 % Zelfs de apparaten van de architecten wijken af en daar om staat het er ook op dat maten bij benadering zijn. Wat weet een ex zeeman nu van reproduceren af? Anton |
|
| | #21 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl |
Een andere (heeeel ouderwetse!!) optie is: Teken de tekening nauwkeurig over met een uiterst scherp geslepen potlood op dun papier; Draai de door jouw gemaakte tekening dan om, en wrijf dit papier in met een klein beetje sla-olie. De lijnen komen er dan prima uit. Ik weet niet of dit exact de juiste manier is; misschien kan je de vraag ook eens bij de vliegers neerleggen, want die maken volgens mij zo de tekeningen voor hun vleugels.
__________________ "Degene die ver voor de muziek uitloopt, vindt het orkest waardeloos." |
| | |
| | #23 (permalink) |
|
Antonh53 Jij zal daar jou ervaring in hebben maar nu heb ik de orginele werf tekeningen die laat ik copieren op de tekenkamaer bij de werf op ware groote hoe zit het dan met de afwijking. Papier geeft altijd een afwijking rek en krimp. En welke modelbouwer werkt er op 1/10 nauwkeurig. Hoe zit het met jou modelbouw Anton smokkel jij nooit. Want wat krijg je bij vergrotingen dikkere lijnen moet je de buitenzijde of de binnnenzijde van die lijn nemen. Laat mij als oud Zeeman en Werktuigkundige dan maar zeggen ( Meten is weten ). |
| | |
| | #24 (permalink) |
| Guest
|
@Jan Vos je hebt helemaal voor 400% gelijk als je schrijft, Meten is weten. Maar als je een copie maakt, ook op de werf wijkt hij altijd af van het origineel, en dan is normaal. Jij zal daar jou ervaring in hebben maar nu heb ik de orginele werf tekeningen die laat ik copieren op de tekenkamaer bij de werf op ware groote hoe zit het dan met de afwijking. Papier geeft altijd een afwijking rek en krimp. En welke modelbouwer werkt er op 1/10 nauwkeurig. Hoe zit het met jou modelbouw Anton smokkel jij nooit. Want wat krijg je bij vergrotingen dikkere lijnen moet je de buitenzijde of de binnnenzijde van die lijn nemen. En dan praat ik niet over de relatieve luchtvochtigheid, (rek en krimp) De copiers kunnen dit niet aan omdat lengte en breedte ingegeven moeten worden. Door het systeem is er altijd een optiese afwijking, die men weet en accepteert. Er zijn apparaten die dit kunnen en die kosten we zo'n vermogen dat je ze niet tegen komt. En een werf tekening hoeft niet precies te zijn om een schip 1:1 te bouwen. Daarom hebben de werven die apparaten ook niet in huis. En hoeven ze ook niet omdat ze niet verkleinen of vergroten. Ik smokkel ook wel met de schaal hoor wie smokkelt niet ermee? Anders krijg je gewoon een schip niet nagebouwd. Anton |
|
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |