![]() |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 18 februari 2005 Locatie: Rijen, NL Leeftijd: 21
|
zoniet, dan een een kopietje van je tekening maken en die dan omkeren en opplakken naast d ander
__________________ Bovenstaande post is uitgebracht onder de by-nc-nd 3.0 NL licentie. |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 2 september 2002 Locatie: Hoek van Holland Leeftijd: 50
|
Damian, Kopieer het spantenplan 2 keer het aantal spanten wat je nodig hebt, knip uit en plak tegen elkaar...... of gebruik carbon papier en druk rechtstreeks door op het hout..... of houdt het kopietje tegen het raam en dan trek je de spant over...... of en zo zijn er nog wel meer opties........ maar misschien kom je zo een stapje verder ciao Ronald |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 14 augustus 2003 Locatie: raamsdonksveer Leeftijd: 46
|
Goede avond Damian.Je kunt ze over tekenen op millimeterpapier,en spant voor spant uit tekenen.Of je gaat naar een copie winkel en je vraagt of je op schaal kunnen copieeren.Maar dan in spiegelschrift.Als dat gebeurt is knip je de randen af en leg je tegen elkaar en dan pak kalkpapier en teken ze over.Maar als je gaat kopieeren kijk dan wel goed dat de maten nog overeen komen.Tip zorg dat je liniaal bij je hebt,dat je goed na kan meten en maak gelijk een paar kopieen erbij voodat het mis gaat |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 27 augustus 2003 Locatie: As,België Leeftijd: 55
|
hallo ik heb slechte ervaringen met kalk papier gehad de spanten van een duikboot op kalk over getekend en toen alles op triplex geplakt met hout lijm resultaat de dag er na was al het kalk papier opgekrold en vervormd ik zou een copy in spiegelbeeld laten maken dan thuis alles mooi aan elkaar plakken en dan van de samengestelde spanten zoveel copie's laten maken als je spanten hebt dan alles uitknippen met een extra randje er aan en met behangers lijm op je hout lijmen er vervormd niets en alles blijft stevig vast op je hout zitten tijdens het uitzagen groeten raf
__________________ "I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best." |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 26 mei 2005 Leeftijd: 34
|
Je kan ook de tekeningen inscannen vectoriseren en met een cad programma de tekeningen verder bewerken. Hiervoor moet je natuurlijk wel enige kennis hebben van tekenprogramma's. Maar het werkt wel veel nauwkeuriger dan knippen en plakken.
|
| | |
| | #11 (permalink) |
| Lid sinds: 8 februari 2005 Locatie: Antwerpen Leeftijd: 60
|
Zelf werk ik altijd volgens het bouwsysteem zoals Billing Boats het gebruikt. Een volle kiel, en twee halve spanten aan weerskanten ertegen. Dan maakt het niet uit of het spiegelbeeld is of niet, gewoon de ene halve spant omdraaien. Voordeel: de spanten staan altijd haaks op de kiel. Als de beplanking af is, tussen de spanten gebogen latjes langs binnen op de beplanking kleven. Daarna de romp opschuren, een mal maken, of bekleden met polyester, en dan de spanten uitzagen/breken.
__________________ De Liberation: motoren ingebouwd: schaal 1/65 gewicht 140gram Tijdelijk geen webstek Groeten Gilbert |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 1 oktober 2004 Locatie: Nieuwegein Leeftijd: 49
|
Beste bouwers, Wat een tips, daar kan je wat mee... ik wil nog wel een kanttekening plaatsen met betrekking tot kopieëren, dit geeft vaak een vervorming, kopieëren gaat namelijk via een percentage groter of kleiner ten opzichte van het origineel, het resultaat is dan vaak iets afwijkend ten opzichte van wat je verwacht. Er zal een verschil zijn tussen jouw berekening wat de procentuele vergroting / verkleining moet zijn, en wat het kopieërapparaat er uiteindelijk van maakt. Dit is dan de "afwijking" van het apparaat. Tom Boere
__________________ lid van raad van bestuur Vaarteam MailLine A member of IOS - Intern. OSV Society |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Lid sinds: 8 februari 2005 Locatie: Antwerpen Leeftijd: 60
|
Tom, je hebt gelijk, wat me tot hiertoe opvalt is dat bij het "verspringen" van de linkse naar de rechtse helft van de spantentekening, er een afwijking opzit. Dit is eventueel vast te stellen door tegen de op de kiel gemonteerde spanten, een latje te drukken. Het is te corrigeren door op de spant een dun modelbouwlatje te plakken, of de spant af te schuren.
__________________ De Liberation: motoren ingebouwd: schaal 1/65 gewicht 140gram Tijdelijk geen webstek Groeten Gilbert |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Lid sinds: 27 augustus 2003 Locatie: As,België Leeftijd: 55
|
hallo als je de originele spanten plan kopiert op een en de zelfde copy mashine dan hebben alle spanten dezelfde fout en zal de afwijking minimaal tezien zijn in de volledig klare romp tijdens het uitzagen van de spanten gaat er nog eens een foutmarge in zitten we hebben niet allemaal een cnc gestuurde zaagmachine tot op een 100 ste juist dan de volgende afwijking is het beplanken van de spanten de dikte van de aangebrachte lijm zal ook niet overal even gelijkmatig worden aan gebracht wat er dan nog aan juistheid van de spanten (romp)overblijft krijgt dan nog eens een klap door het schuren van het hout en het aan brengen van polyester doek en het plamuren dus ik denk dat als je de spanten op een copier machine kopiert het voor 99 % van de nog zelf bouwende modelbouwers wel goed genoeg zal zijn zekers groetjes raf |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |