![]() |
| | #1 (permalink) |
| Guest
|
ik heb de titanic deels gebouwd mijn opa en oma hebben aleen het abbo af gezechd... nu heb ik de spanten en de kiel wel in elkaar zitten en ik zat te denken dat ik er wel een romp omheen kon maken van poliyester maar hoe moet ik de motor erin bouwen zonder dat het gaat lekken en welke electronica moet ik gebruiken? mijn oom maakt zelf model schepen ik kan hem vragen om hulp maar eerst wou ik het hier proberen (aangezien het geen model rc schepen maakt)ik hoop veel reacties! grt, jasper |
|
| | #2 (permalink) |
| Guest
|
Is het misschien niet makkelijker om het abbo op eigen kosten voort te zetten? Verder: gebruik de zoekfunctie hier en op google, je kunt echt veel vinden. En verder kunnen de heren (ik beperk me tot zeilbootjes) hier je vast verder helpen met je specifieke vragen. Veel succes, Annemieke |
|
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 8 april 2005 Locatie: Almere Leeftijd: 29
|
eerst veel meer spanten maken, dan met papiermaché de romp indekken. (kranten stroken met behangplaksel) zorg voor een goede hechting aan de romp. maak eerst strookjes stussen 2 spanten voor de eerste laag. om en om: voorbeeld ||]]]|| ||]]]|| ||]]]|| || ||[[[|| ||[[[|| || ||]]]|| ||]]]|| ||]]]|| daarna met iets van minimaal 5 lagen volledig indekken met gewone waterbestendige alkydlak (praxis/hema/gamma) binnen en buiten dichtlakken. evt met een kleurtje. goedkope en mooie oplossing je kan ook balsa plankjes van 1mm kopen, de eerste laag met plankjes van max. 10mm dik helemaal indekken. iets duurdere oplossing, maar voor een mooie ronding heb je hier minder spanten nodig. evt voor een " anno 1912 dikke staalplaten met klinknagels" look: plaatjes karton als toplaag gebruiken (overnaads als staalplaten vastlijmen met houtlijm) en klinknagels met drupjes houtlijm maken. zorg dat je 100% waterdicht lakt. anders zinkt je titanic nog voor die de ijsberg raakt :P Groeten Rico |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Guest
|
en hoe moet ik plaatsjes maken voor de electronica? gewoon het papier mache op een paar plekken hol houden? ik heb een andere vraag.. kan ik in plaats van meer spanten (aangezien hij 110cm. lamg is en 23 spanten heeft ook papier mache "aanleggen" en dan met ijs stokjes om het papier mache heen maken tot ik een geheel heb (dan met lak/hars ofzo?) o ja ik heb een motor snelheidsregelaar en extra ontvanger nodig, kan iemand mij hier !!goedkoop!! aan verder helpen? omdat ik weinig geld heb (das weer leeftijds gebonden!) grt japer. pb me als je gechikte electronica hebt liggen voor mijn project: de titanic! |
|
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 24 maart 2003 Locatie: Hengelo (ov) Leeftijd: 50
|
Je kunt, voordat je het papier mache aanbrengt, eerst de vorm over de spanten trekken met bv kippengaas (een hele fijn-mazige variant). Over dit gaas kun je dan het papier mache leggen. Let op met het drogen van papier mache! Zorg ervoor dat dit gelijkmatig gaat. Ik heb in het verleden ook eens een experimentje met p.m. uitgevoerd, maar omdat dit rompje niet gelijkmatig was gedroogd, is de hele romp krom getrokken Na het (zorgvuldig, door en door Een alternatieve oplossing is het p.m. over te slaan en direct met hars en glas over de kippengaas te gaan. Scheelt je weer een bewerking. Succes, Wim
__________________ Deze plank op deze plank, en zo bouw ik naar boven (Vrij naar Ome Willem) Footy NED61 - Team Duff Beer - Team Puma - Team ??? - Jawel! Wim nu ook op Flickr! |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 8 april 2005 Locatie: Almere Leeftijd: 29
|
Helemaal mee eens. P.M. is absoluut niet ideaal, maar wel super goedkoop. voor 5€ aan lijm en wat gratis oude kranten kan je een romp indekken. en dan nog iets van 7 euro voor een potje lak bij de locale bouwmarkt. als je meer geld kan uitgeven? koop bij de modelbouwwinkel fijngeweven glasmat en bij de prutsis/gamma 2componenten polyester evt over fijn gaas gespannen gaat lekker stinken en is heel wat duurder, maar het resultaat.. ik heb ooit iemand een titanic zien bouwen met PVC plaatjes. a 1.20 per stuk. prachtig model. 2500€ :P hehehe. maar wel 3.5 meter als ik me niet vergis. mvg Rico |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Guest
|
dan denki ik dat ik tog beter papier mache kan gebruiken omdat ik nog nooit een rc boot heb gemaakt. maar moet ik heen papier mache tussen de spanten aan leggen? en kan ik ook doek i.p.v kippegaas gebruike? ik hoor het wel... ik haal vast wel ff kippengaas |
|
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 24 maart 2003 Locatie: Hengelo (ov) Leeftijd: 50
|
Turbo, wanneer je doek gebruikt, krijg je bij elke spant een "scherpe" lijn te zien. De ruimtes tussen de spanten worden dan vlakke delen. Je blijft zien waar de spanten lopen. Wanneer je kippengaas (oid) gebruikt, kun je dit vloeiend langs de spanten laten lopen. Het allermooiste zou zijn wanneer je de spanten zo afschuint dat het de rompvorm volgt. (Dit wordt "stroken" genoemd) Kippengaas heeft de voorkeur om een betere rompvorm te krijgen. Je legt overigens het p.m. niet tussen de spanten, maar op de spanten (over het kippengaas) Wim
__________________ Deze plank op deze plank, en zo bouw ik naar boven (Vrij naar Ome Willem) Footy NED61 - Team Duff Beer - Team Puma - Team ??? - Jawel! Wim nu ook op Flickr! |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Guest
|
ik ben er zelf oop achter gekome ja (over dat p.m.) het kippengaas moet los blijven zitten toch? zodat ik het papier mache er later af kan halen en op de romp lijmen? oke... lekkerland heeft kontakt op genomen met iglo (ola ijs komt uit die firma) en zij regelen michien ijs stokjes voor mij! en over de electronica he" ik ben van plan om aan bijde kanten van de kiel een motor te plaatsen en die aan te sluiten op een regelar en 1 ontvanger. kan dit? en moet ik dan rekening houden met de kapicitijt van de motoren of blijft (als ik de zelfde motoren neem) deze het zelfde als met 1 motor? (dus telt de kapi.... dubbel met 2 motoren of niet?) de kiel. omdat het schip zo lang is... moet ik daarom in het papier mache ondwerin lood verwerken? of is een uitstekende kiel (zoals bij zeilboten) het schip is namelijs 110 cm lang en 15/20 cm breed ik hoor het wel... en als je nog goedkoop electronica hebt liggen is het bij mij welkom vooor mijn project! |
|
| | #14 (permalink) |
| Guest
|
o ja ik ben nu dus bezig met het kippen gaas... maar hoe krijg je dat er goed omheen? het springt namelijk terug en blijft niet goed in model staan. iemand tips? en moet ik p.m.en als het kippengaas om de kiel en spanten zit of moet ik het er eerst vanaf halen? grt modelboot newby jasper |
|
| | #15 (permalink) |
| Guest
|
Hallo Turbo, Ik wil niet vervelend zijn maar als ik dit zo allemaal leesstel je best wel veel vragen en heb ik het idee dat je best een moeilijke weg kiest om een model te bouwen. Is het niet verstandiger om eens een wat makkelijker bouwpakketje van een (rc) bootje voor je verjaardag te vragen zodat je eerst kan oefenen met het bouwen? Je wordt dat stap voor stap geholpen doormiddel van tekeningen en bouw beschrijvingen. Gaanderweg leer je dan vanzelf te expirimenteren met andere materialen (want er gaat meestal wel een keer wat kapot). Ik bedoel het niet verkeerd maar spreek wel uit ervaring. Denk er maar eens over na. |
|
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |