Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Algemeen scheepsbouw

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 3 juli 2005, 23:50   #1 (permalink)
kermitje
Guest

Standaard Jet aandrijving probleem

Ik heb me enkele jaren een jacht aangeschacht van Graupner met 3 Jet aandrijvingen. Door omstandigheden is die wat blijven staan in half afgewerkte staat. Ik zit namelijk met het probleem dat ik er niet in slaag die jet aandrijving werkende te krijgen. Die wilt dus maar geen water aanzuigen. Heeft iemand hier verstand van en mij misschien wat zou kunnen helpen wat ik snap het niet meer. Ik vind zonde om die boot daar zo te zien staan zonder dat hij wilt varen, dus zou ik hem graag eens in beweging krijgen. Het gaat hier om de Moonraker. Een model van maar liefst 1.50m, dus wel de moeite hé.

Click the image to open in full size.
  Met citaat reageren
Oud 4 juli 2005, 07:48   #2 (permalink)
Theo Coenen
Guest

Standaard

draaien de motoren de goede kant op, zijn alle openingen ook wel vrij?
  Met citaat reageren
Oud 4 juli 2005, 10:51   #3 (permalink)
kermitje
Guest

Standaard

alle openingen zijn volledig vrij (natuurlijk beschermd met tralies tegen vuil). Ik veronderstel dat de motoren in de goede richting draaien. Ik heb ze al eens omgepoold om te zien wat het effect was, maar het was hetzelfde resultaat.
  Met citaat reageren
Oud 4 juli 2005, 18:21   #4 (permalink)
bol

bol's schermafbeelding

Leeftijd: 32
Standaard

zitten de koppelingen tussen de motor en schroefas vast?
Oud 4 juli 2005, 20:08   #5 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Roel van Essen's schermafbeelding

Leeftijd: 54
Weblogartikelen: 1
Standaard

Kermit, welkom hiero...
Ik heb de Moonraker zelf ook gebouwd; ik heb er geen slechte ervaringen mee gehad. De jet-aandrijvingen zijn prima uitgedacht door de fabrikant, als je alles goed hebt gebouwd, kan dat het probleem niet zijn.
Ik neem aan dat je het model al eens in het water hebt gehad; als je dan je motoren aanzet, moeten er 3 dikke waterstralen aan de achterzijde uitkomen. Maar ook niet-in-het-water: als je de motoren aan hebt in de lucht, moet er een duidelijke luchtverplaatsing aan de achterzijde van het model voelbaar zijn.
Als de motoren verkeerd om draaien, komt er veel lucht onder de romp vandaan. Dat is dan teken dat je je motoren om moet polen.
Het je detailfoto's van de aandrijving? Dan kunnen we eens kijken...
Oud 5 juli 2005, 18:35   #6 (permalink)
kermitje
Guest

Standaard

Ik heb wat foto's gemaakt: http://users.skynet.be/2ttuning/moonraker.htm

Er komt daar totaal geen waterstroom uit bij mij. De schroeven draaien maar die zuigt geen water aan. die lucht stroom is er evenmin. Mijn vader had die schroeven wat afgevijld omdat die niet pasten, waardoor het natuurlijk niet werkte dachten we. Dus ik dacht dat het met nieuwe schroefjes ging opgelost zijn. Heb het zachtjes wat laten inslijten. Maar geen effect. Kan het eventueel iets te maken hebben met de possitie hoe de twee schroefjes op elkaar gekleefd zijn? Mijn motoren draaien tegen de klok in (langs achteraan de boot gezien).[/url]
  Met citaat reageren
Oud 5 juli 2005, 19:39   #7 (permalink)

Dr.Evil's schermafbeelding

Leeftijd: 38
Standaard

Geen wonder dat ze het niet doen, de koppelingen zijn niet gemonteerd ... Laten we er van uit gaan dat je die wel gemonteerd had tijdens het testen.

Gezien de spoed van de schroeven, draaien de motoren de goede kant op.

Hier een detail van een Moonraker die op de beurs in Goes stond begin dit jaar.
Oud 5 juli 2005, 20:01   #8 (permalink)

Standaard

Ik denk dat ik het al zie...
Je hebt het over 2 schroefjes; ik neem aan dat je daar de schroef, maar ook de stator mee bedoeld; (Zie foto)

Die stator moet VAST in de straalbuis verlijmd worden. dus niet vast aan de schroefas! Die dienst ervoor om alle kracht van de schroef naar achteren te concentreren, zodat je een puist druk alleen maar naar achteren hebt.
Vandaar dat de stator ook enigzins schuin begint (bij de schroef) en al snel de waterstroom recht naar achteren geleidt.
Dus: de stator lospeuteren van de schroefas, vast in de straalbuis lijmen (vlak achter de schroef en zodanig dat de schroef natuurlijk mooi vrijloopt ) en de schroef MET ZO MIN MOGELIJK SPELING!!! in de straalbuis laten draaien.
Je mag nog net een sigarettevloeitje tussen schroef en straalbuis door kunnen halen, maar meer ook niet. Elke millimeter extra speling is druk- en dus krachtverlies.

(Ik vrees dat je dus nieuwe stators moet aanschaffen...

Succes, en laat maar horen of het gelukt is!
Oud 6 juli 2005, 11:16   #9 (permalink)
kermitje
Guest

Standaard

Aha dat heb ik inderdaad niet gedaan. Ik zal het eens uitproberen. Maar je zegt van nieuwe stators te bestellen, maar het probleem is dat je die niet afzonderlijk kunt bestellen want daar staat geen apart onderdeelnummer van in de catalogus. Maar ik heb er nog eentje liggen. Ik ga eens proberen. ALvast héél bedankt want dit is al een grote stap vooruit.
  Met citaat reageren
Oud 6 juli 2005, 19:47   #10 (permalink)
kermitje
Guest

Standaard

ik heb het gedaan zoals je gezegd heb en inderdaad, het werkt perfect! Ik heb die ene stator gemonteerd op de middenste jet en daarnet even in mijn zwembad gezet. Amai maar dat heeft nogal wat power die aandrijving!! En dat was er dan nog maar 1. Je hebt me ontzettend geholpen en ik ben je héél dankbaar! Nu hoop ik nog aan 2 stators te geraken. Ik kan alvat verder beginnen bouwen. Wel nog even het probleempje oplossen dat hij nog ergens water maakt. Maar ik ben super content dat hij eindelijk vaart.
  Met citaat reageren
Oud 6 juli 2005, 22:07   #11 (permalink)

Standaard

:P
.... en hup... weer een tevreden forummer erbij....

Roel
(Die nu breed achter zijn beeldscherm zit te grijnzen...)
Roel van Essen is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Algemeen scheepsbouw
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten