Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Algemeen scheepsbouw

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 21 juli 2005, 19:45   #16 (permalink)
No1Uno
Guest

Standaard

Ernst,

Erg bedankt dat je de tijd hebt willen nemen om deze vreselijke lap tekst neer te zetten.

Zeer duidelijk en vooral leerzaam. Dat van die FET's is nu zelfs voor mij duidelijk

1 kleinigheidje.
Ik bedoelde met de "weerstand verlagen" niet iets met een weerstandje, maar meer de weerstand van het propje, dus kleiner proppen.

Verder echt super.

Marco.
  Met citaat reageren
Oud 21 juli 2005, 19:48   #17 (permalink)

Leeftijd: 34
Standaard

Dank Grundman.
Ben voor een stukje wijzer geworden hoe die regelaars werken.

Dat stroomverbruik met verlaagde spanning haal ik uit de wisselstroom.
Had ik eigenlijk moeten bij vermelden, mijn excuses daarvoor.

Maar heeft een gelijkstroommotor ik zeg nu 12V (ipv 7,2V) en sluit die aan op 6V. En sturen die aan op vol vermogen. Gaat diezelfde motor dan niet proberen zijn toerental aan te houden op 6V gelijk die van 12V en trekt die daardoor niet meer stroom dan?

Greetings
Carlo aka Rambo is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juli 2005, 20:07   #18 (permalink)

zinnia's schermafbeelding

Leeftijd: 60
Standaard

Er al over gedacht om de motoren te vervangen, door een 12V model? Is misschien niet de goedkoopste oplossing, maar wel de eenvoudigste.
Oud 21 juli 2005, 21:04   #19 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 56
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No1Uno
Ik bedoelde met de "weerstand verlagen" niet iets met een weerstandje, maar meer de weerstand van het propje, dus kleiner proppen.
Dat is natuurlijk volledig juist! Door DIE weerstand te verlagen verlaag je inderdaad ook het opgenomen vermogen dus de stroom.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Carlo aka Rambo
Maar heeft een gelijkstroommotor ik zeg nu 12V (ipv 7,2V) en sluit die aan op 6V. En sturen die aan op vol vermogen. Gaat diezelfde motor dan niet proberen zijn toerental aan te houden op 6V gelijk die van 12V en trekt die daardoor niet meer stroom dan?
Nee dat is niet zo. Stel de door jou voorgestelde motor heeft een weerstand van 6 Ohm. De stroom die er dan door de motor maximaal kan lopen is 12V delen door 6 Ohm = 2Amp.
Sluit je dezelfde motor nu aan op 6V dan zal de maximale stroom die er kan gaan lopen 6V delen door 6 Ohm = 1Amp zijn. Dit is gewoon de wet van Ohm.
Nu zal een motor met een weerstand van 6 Ohm geen 2 Amp trekken uit een voeding van 12V. De motor gaat draaien en daardoor wordt de, ik noem het maar, "dynamische weerstand" hoger. Hoe sneller de motor draait hoe hoger die weerstand wordt. De stroom die er dus gaat lopen wordt steeds minder. Op een bepaald moment ontstaat er een evenwicht tussen de kracht die de motor opwekt en de mechanische weerstand (de wrijving). De motor zal niet sneller meer gaan draaien en de stroom niet lager meer worden. De motor gebruikt dan bijvoorbeeld nog maar 0,5Amp. Het opgenomen vermogen uit de accu is dan 0,5Amp x 12V = 6Watt.
Nu ga je de motor belasten met een prop. Het toerental zal lager worden en de dynamische weerstand zal zakken. Hierdoor zal de motor meer stroom gaan gebruiken. Wanneer je de motor uiteindelijk zo zwaar belast dat je hem stil houdt dan is de dynamische weerstand 0 Ohm. Alleen de weerstand van de motor bepaald nu de stroom dus kan er maximaal 12V / 6 Ohm = 2Amp lopen en geen milliAmpere meer.
Sluit je de motor nu aan op 6V dan zal de motor net als bij 12V gaan draaien en neemt de dynamische weerstand toe. Uit de meting bij 12V weten we dat er een evenwicht tussen de energie en de wrijving ontstaat bij een stroom van ongeveer 0,5Amp. De motor zal dus sneller gaan draaien en de stroom afnemen TOT de stroom ongeveer 0,5Amp is. Het opgenomen vermogen is nu nog maar 0,5Amp x 6V = 3Watt. Bij 6V draait de motor duidelijk langzamer en gebruikt de helft van het vermogen ten opzichte van 12V als voeding.
Als je de motor nu ook weer gaat belasten zal de stroom om de reeds genoemde redenen ook weer oplopen. Houd je de motor nu stil dan zal de dynamische weerstand ook weer 0 Ohm worden en bepaalt alleen de weerstand van de motor de stroom. Die stroom kan dan dus maximaal 6V / 6 Ohm = 1Amp worden en geen milliAmpere meer.

De stroom die een elektromotor uit de voeding trekt is dus afhangkelijk van de voedingsspanning, het toerental en de belasting. Je zult het misschien niet geloven maar uit het bovenstaande blijkt dat het nauwelijks uitmaakt hoe hoog de spanning is die je op de motor zet. De stroom die de motor onbelast trekt zal vrijwel hetzelfde blijven. Meet het maar eens na. Neem een motortje en zet er 1V op. Laat de motor onbelast draaien en meet de stroom. Die zal bijvoorbeeld 0,1Amp zijn. Zet er dan 2V op. De motor gaat sneller draaien en als je dan de stroom meet zal je zien dat die nog steeds ongeveer 0,1Amp is. Zet je er dan 5V op dan zal het toerental nog veel hoger worden. De stroom wordt wel iets hoger maar niet 5 keer zo hoog net als de spanning. Het zal misschien 0,12Amp worden. Dat komt doordat de wrijving van de lagers en de luchtweerstand van het draaiende anker met het kwadraad van het toerental hoger wordt naarmate de motor harder gaat draaien. Als de motor 2x zo snel draait dan is die weerstand 4x zo hoog geworden. Zouden die weerstanden niet bestaan dan zou de stroom steeds op de 0,1Amp uitkomen. Maar let wel op, het toerental van de motor wordt wel steeds hoger naarmate je een hogere spanning op de motor zet.
Op een gegeven moment worden de luchtweerstand en de wrijving zo hoog dat het toerental niet meer toe kan nemen. Als je dan de spanning nog hoger maakt zal de stroom wel flink oplopen en zal de motor heet worden. Op dat moment ben je de motor aan het overbelasten zonder dat er een belasting zoals een prop aan hangt. Het toerental is dan echter wel vreselijk hoog. Het zal duidelijk zijn dat je een motor zo niet gebruiken kan en moet, het kost je een motor en je hebt er niets aan.
Oud 22 juli 2005, 07:17   #20 (permalink)

Leeftijd: 34
Standaard

Thx man.

Mijn kennis over gelijkstroommotortjes is voor een stuk opgekrikt.
En meschien voor anderen, you never know.
Bedankt

greetings
Carlo aka Rambo is offline   Met citaat reageren
Oud 22 juli 2005, 08:11   #21 (permalink)

wimg's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Ernst,

Dank voor de super uitleg!

Wim
Oud 22 juli 2005, 08:23   #22 (permalink)
No1Uno
Guest

Standaard

Zeer duidelijk.

Marco.
  Met citaat reageren
Oud 22 juli 2005, 18:02   #23 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Roel van Essen's schermafbeelding

Leeftijd: 54
Weblogartikelen: 1
Standaard

Ernst, pas je op voor RSI tijdens het schrijven van deze verhalenbundels?
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten