![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 8 februari 2005 Locatie: Antwerpen Leeftijd: 60
|
Een van mijn toekomst projecten is een MSI-mijnenveger op 1/65. Het bootje wordt gebouwd vanaf plan, wordt 52 cm lang, en zal maar 800gr mogen wegen. Het heeft 2 schroeven, en om gewicht te besparen, zou ik ze graag aandrijven met 1 motor (graupner multispeed 140 bv). Heeft er al iemand ervaring in het bouwen van zo een klein tandwielkastje?
__________________ De Liberation: motoren ingebouwd: schaal 1/65 gewicht 140gram Tijdelijk geen webstek Groeten Gilbert |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 2 oktober 2003 Locatie: Den Haag Leeftijd: 74
|
Het hoeft niet persé met tandwielen gedaan te worden, ook behoort het gebruik van een tandriempje tot de mogelijkheden. Het grote probleem is dat beide schroeven tegengesteld draaien en er altijd een extra tussenwiel nodig is. Tandwielen maken een hels kabaal en daarom heb ik oliebad kasten gemaakt. Maar omdat het een klein model is en het moeilijk wordt om tegengesteld draaien de schroeven te realiseren, zou ik gaan voor een tandriem aandrijving. Groetjes Hans.
__________________ een dag zonder hobby is een dag niet geleefd! Een half ons geluk doet meer dan een kilo wijsheid! |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 27 augustus 2003 Locatie: As,België Leeftijd: 55
|
hallo gilbert twee grote servo's kopen en die slopen heb je meteen twee regelaars met bijbehorende motoren aks je die zelfde neemt als die pa in de braakman heeft zitten als roer servo kom je ruimschoots toe groeten raf
__________________ "I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best." |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
@ van Gent, ja ik heb een draaibank @ Zoef, de Graupner multispeed maakt zelf al een hels lawaai, als ik maar diep genoeg in mijn portemonee tast kan ik de tandwielen vervangen door tandriempjes. Maar zoals je zegt, voor tegengesteld draaiende assen zijn tussentandwielen nodig. Die tegengesteld draaiende assen vind ik verplicht, anders zal het bootje slecht te besturen worden. @raf, misschien geen slecht idee, ze mogen ook niet te groot zijn vanwege het gewicht. En hoe zit het met het toerental? Zo'n servo draait toch langzaam, het verbouwen van de tandwielen lijkt me ook niet simpel.
__________________ De Liberation: motoren ingebouwd: schaal 1/65 gewicht 140gram Tijdelijk geen webstek Groeten Gilbert |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 8 juli 2003 Locatie: Mijdrecht Leeftijd: 24
|
een servo zit vol met tandwielen die toerental naar beneden brengen,, en hier uit weer meer torque halen (kracht) zoiezo begrijp ik dat het geen race monster hoeft te worden?? dus ik denk dat wat raf zegt (big scale servo's) best goed zal kunnen werken bij jouw
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
hallo gilbert die kan je direct drive maken ik hou me altijd aan de regel als de schroeven (3blads) niet groter zijn dan de diameter van de motor dan kan hij die zonder problemen trekken in die bigscale zitten enorme motoren die best een 25 a 30 mm prop gaan rond krijgen je zit met 800 gr boot dus dat moet lukken gewoon micro ontvanger de regelaars heb je dan al want die zitten in de servo en als je een programeer bare zender hebt (mc10 of12) dan kan je ook traag varen doordat je de logarit funktie kunt inschakelen dan stuur je veel maar je pulsen worden maar langzaam groter (kleiner) dan dat de zender op lin staat dus dan kom je voor een volledige besturing op minder dan 100 gr doe daar nog 400gr aan lipo cellen bij dan heb je nog 400 gr over voor je boot moet dus lukken als je een polyester rompje maakt uit een malletje groeten raf
__________________ "I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best." |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 17 februari 2005 Locatie: Hoogkerk
|
Hallo een servo gebruiken als aandrijfmotor is al jaren in gebruik. Je hebt van de Servo de motor en het printje nodig en zal een andere Potmeter moeten plaatsen zodat je een Nulstand krijgt En Voor en Achteruit net als met een Vaarregelaar. Of loop ik nu achter op Servogebied. |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Hallo, Jan en Raf. Neen op servogebied is er niks veranderd. Ik heb onlangs nog een servo omgebouwd naar een winch. Dat ze rechtstreeks een schroef konden aandrijven wist ik nog niet. Daar leek me het toerental nogal hoog voor, ik ga het zeker proberen.
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 17 februari 2005 Locatie: Hoogkerk
|
Zinnia Ik heb het zelf nooit gedaan maar bij kleine scheepjes een Duwboot 1 : 100 en een Binnenschip heb ik het wel gezien. Je moet de goede Potmeter hebben nu draait de servo motor toch ook links en rechts om. |
| | |
| | #11 (permalink) |
|
hallo een langwerpige of een smd potmeter van 5 k is ruim voldoende geschikt voor de taak alleen kijken dat je hem juist aan sluit de draai richting heeft met de potmeter niets te maken die dient alleen maar om het nul punt in te stellen voor achteruit doe je op je zender om de andere motor anders om te laten draaien verwissel je gewoon de draden AAN DE MOTOR om niet de plus en min van de servo print ompolen want dan ben je aan een nieuwe servo toe in model werft staat er nu om van een servo printje een tweekanaals schakelaar te maken gewoon twee diodes en 2 tantaal elko's en klaar het principe is makkelijk te begrijpen de twee relais worden mat een poot gezamenlijk op een draad die normaal naar de motor gaat aangesloten de andere krijgt er een diode in sper richting tussen de tweede een in doorlaat richting en worden aan de andere draad gesoldeerd van de motor dus midden stand is geen relais bediend BV stick naar boven relais 1 stick naar onder relais 2 klein licht en goed koop want wie heeft er nu niet ergens een defecte servo liggen ook hier weer een 5k potmeter aan de draden die naar de servo potmeter liepen solderen en klaar groetjes Raf |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |