Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Algemeen scheepsbouw

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 12 augustus 2005, 16:17   #1 (permalink)

jongman's schermafbeelding

Leeftijd: 61
Standaard Voortstuwing reddingboot Trent

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op het forum en wil gelijk met de deur de stuurhut binnen vallen met een vraag: namelijk, Ik ben de reddingboot Trent van Model Slipway aan het bouwen l. 91,5 cm, br 31.7 cm gewicht 8 kg diameter schroeven 45 cm. Gewicht nu 4 kg dus ik kan nog ongeveer 3 kg aan accu,s kwijt. Er staan nu 2 Graupner Speed 600, max stroomafname 7 Ah Bij het proefvaren draaiden zij op 1 accu 12 v. 5 Ah maar dat was geen succes, snel leeg omdat de boot bij volaan varen niet op rompsnelheid kwam. Wat moet ik doen: overgaan op 6 v met 2 accu,s 6 V, 10 Ah. Ik wil er lang mee varen (zeker 1 uur) met zo nu en dan ook vol vermogen.
Wie kan mij helpen. Jammer dat de Marx decaperm 6 v. zo duur zijn, leek mij een goed optie voor deze boot.

vr.gr. WillemJongman
jongman is offline   Met citaat reageren
Oud 12 augustus 2005, 18:15   #2 (permalink)

Standaard

2 stuks 6 volt 10Ah accu's wegen samen zo'n 4KG. Je houdt dan weinig over. Als je ook op vol vermogen wilt varen zou ik ervoor kiezen om op 12 volt te (blijven) varen. Elektrische verliezen zijn dan verhoudingsgewijs kleiner. Een andere optie is om met 6 volt motoren op 8 volt te gaan varen door bijvoorbeeld een 6 volt 10Ah en een 2 volt 10Ah in serie te zetten. Je compenseert dan elektrische verliezen over bijv. de regelaar.

Hans
Sikko 259 is offline   Met citaat reageren
Oud 12 augustus 2005, 20:20   #3 (permalink)

Adam's schermafbeelding

Leeftijd: 46
Standaard

Zo, das lekker, weer een Hoekenees op het forum, heeft Ronald er tenminste een carpool maatje bij voor de werkschependag
Maarre, welkom hier Willem.

Let wel dat deze engelse boten geen planerende schepen zijn, ze hangen een beetje in tussen de hollandse planerende schepen, ala de Hazewinkels, en de oude waterverplaatsende schepen.
Ze doen dan ook maar een mijltje of 25 als ik me niet vergis.

Nu kan ik het niet helemaal onderbouwen, maar ik denk dat de 600's voor een direct-drive op een 45 mm misschien wel een beetje aan de lichte kant is.
Heb je het verbruik kunnen meten bij een stil liggende boot?
Als ze idd aan de lichte kant zijn zullen ze aardig in de richting gaan van die 7 Amp, en dat met twee motoren, dan is een 5 Ah accu zeer gauw aan het eind van z'n latijn.

Er zijn een aantal opties:
1) Zwaardere motoren, dit betekend vaak meer gewicht, plus dat er al motoren aangeschaft zijn
2) Een vertraging toepassen op de huidige motoren. Hierdoor komen deze vaak "makkelijker rond" en dus een lager stroom verbruik.
De vertraging moet echter weer niet te groot worden omdat anders de schroeven weer te weinig toeren maken voor de gewenste snelheid.
3) Andere schroeven. Ik weet niet welke schroeven er bijgeleverd zijn (ik kan de mijne niet meer vinden) maar dit kan ook een wereld van verschil betekenen
4) Een kombinatie van de bovenstaande opties.
Met deze optie kan je het minst, maar vaak hangen dingen heel erg aan elkaar.

Verder sluit ik me bij Hans aan, blijf op een zo hoog mogelijke spanning, dat geeft de minste verliezen, en houdt het verbruik in toom.
Oud 13 augustus 2005, 10:51   #4 (permalink)

Standaard

Goede morgen,
Hartelijk dank voor de hulp, ik kom er over een week weer op terug, want ik ga deze week richting Noorwegen met een cruise. effe er tussen uit.

gr. Willem
Oud 14 augustus 2005, 10:35   #5 (permalink)
penneman
Guest

Standaard

ha , nog iemand die aan een model van model slipway bezig is!

zelf ben ik begonnen aan de tsekoa II, heb er 2 speed 600eco inzitten op 6 volt ( 2 x 3 ampere),boot is nog niet af maar weegt ongeveer een kilo of 4

die meegeleverde schroeven gooi je best zo snel mogelijk weg als dat van die wit metalen dingen zijn

heb nog wat geexperimenteerd met schroeven en amperemeter en net eerste proefvaart achter de rug:

met 3 bladige 40mm messing schroeven trekt 1 motor 7.5 ampere op 6volt dus ; zelfs met 1 motor verandert mijn boot dan in een speedboot wat niet echt de bedoeling is

met 3 bladige plastiek schroef van 40mm trekken beide motoren 7 ampere op 6 volt en is er eigenlijk nog te veel power, boot heft nog steeds boeg uit het water bij volledig open

nu denk ik toch dat je schroef van 45mm inderdaad wat groot is voor een 600 type en dat je een veel hoger rendement gaat halen met een 40mm exemplaar,
afgaande op eigen testjes kan ik me moeilijk inbeelden dat je die boot met 2x 600 types niet in plané krijgt!
  Met citaat reageren
Oud 14 augustus 2005, 11:58   #6 (permalink)

Adam's schermafbeelding

Leeftijd: 46
Standaard

Je kunt dan ook nog overwegen om je schroefbladen een tikje terug te zetten
Oud 21 augustus 2005, 12:57   #7 (permalink)

Standaard

Goede middag,

Weer terug van de cruise, nog 2 weken vakantie, dus tijd om het model onder handen te nemen. Model Slipway gebruikte op het prototype van de reddingboot Trent, 2 Mabuchi 545 of 550, 1 : 2.3 snaaraandrijving, 2 x 7.2.v 2200 maH NiCad, schroefdiameter 45 mm. Ik gebruik nu Graupner 600 9.6. v. met een vertraging van 1: 2.3 (alleen de verhouding ben ik niet zeker van, hoe kom je daar achter, tandjes tellen???) motor bestel nr 1786. Als ik nu ook over stap naar NiCad accus's zeg 9,6 v 3000maH kom ik dan wel aan de beoogde snelheid en vaartijd of peil ik het nu helemaal mis
Er staat op dat deze motoren 7 A gebruiken bij max vermogen.

Groetjes Willem.
Oud 21 augustus 2005, 13:41   #8 (permalink)

Cheeta's schermafbeelding

Leeftijd: 24
Standaard

een nicd is gemaakt voor hoge stroomen,, en gaan sneller leeg dan een lood accu,,

een lood accu is zwaarder maar heeft ook veel meer capiciteit,

wat je kan doen om langer te varen is zoals hierboven gemeld, kleinere props monteren,,

die 12V 5A moet het wel ruim 30 min tot 1 uur kunnen uithouden op die motors,, mits je niet steeds volgas vaart
Cheeta is offline   Met citaat reageren
Oud 21 augustus 2005, 14:15   #9 (permalink)
Richardvm
Guest

Standaard

voor de verhouding kun je tandjes tellen, maar je kunt ook ff met een meetlint de omtrek meten... gaat iets sneller en met al die kleine tandjes raak je de tel al snel kwijt!
  Met citaat reageren
Oud 21 augustus 2005, 16:49   #10 (permalink)

Standaard

Hallo,

Had nog even tijd om te kijken of er reactie's waren en jawel, bedankt hiervoor.
Even de motor uit het model gehaalt, het tandwiel van de motor is 0,6 mm in omtrek en 11 tanden, het tandwiel naar de uitgaande as, dus de schroefas, is 1,7 mm in omtrek en 33 tanden en op dit kunstof tandwiel stond
3,0 op gedrukt, misschien kan je me nu de verhouding aangeven?

gr. Willem
Oud 21 augustus 2005, 17:44   #11 (permalink)
Richardvm
Guest

Standaard

uit beide resultaten kun je afleiden dat de verhouding 1 op 3 staat...

1,7 / 0,6 = 2,8
en
33 / 11 = 3
  Met citaat reageren
Oud 21 augustus 2005, 20:54   #12 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Roel van Essen's schermafbeelding

Leeftijd: 54
Weblogartikelen: 1
Standaard

Welkom Willem!
Als je een paar weken eerder was geweest, had ik even bij je langs gegaan; Ben vorige week teruggekomen van 3 weken vakantie (werkvakantie voor m'n vrouw) op het recreatieoord. Zelfs nog de Hoekse avondvierdaagse meegelopen...
Maar goed, terug naar je aandrijvingsprobleem.
NC-cellen:
voordeel: lichter dan loodaccu's, dus minder diepgang voor je model = minder vaarweerstand. (Voordeel kan ook een nadeel zijn: Als je bij NC-accu's nog een kilo lood als ballast erbij moet zetten is het dus een nadeel...)
Voordeel: ze kunnen beter hoge stromen aan.
Voordeel: ze zijn sneller op te laden

Nadeel:
Ze zijn (zeker NC-cellen met een beetje Ah, dus 3500 mAh of meer) beduidend duurder dan lood.

Loodaccu's:
Voordeel: meer ampere's voor minder geld. Als gewicht en ruimte geen rol spelen en je geen hoge stromen uit je accu's wilt trekken: Ga voor lood.
Nadeel: het duurt langer voor ze geladen zijn, en je kan er geen extreem hoge stromen uithalen, tenzij dat je speciale loodaccu's koopt, zoals voor startmotoren. (maar ja, dan gaat het prijskaartje weer opspelen)

Qua motoren en schroeven:
Een (oude) vuistregel was:
De diameter van de motor en moet groter zijn dan de diameter van de schroef. Gaat niet helemaal meer op, maar een 45mm schroef op een Speed 600 is een beetje overdone.
Persoonlijk zou ik adviseren er een vertraging tussen te zetten.
Conrad verkoopt een mooie riemvertraging in de verhouding 2,3 : 1
Click the image to open in full size.
(Afbeelding: Conrad digitale catalogus)
Weinig lawaai, minder omwentelingen op je schroeven, bij meer kracht en minder stroomverbuik.
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten