![]() |
| | #16 (permalink) |
| Lid sinds: 6 juli 2003 Locatie: Hardinxveld
|
Op echte schepen worden de schroefassen meestal voor een gedeelte gevuld met olie en niet met vet. Als wij schroefassen installeren worden deze naderhand gevuld met olie en in de machinekamer hang een gravity tank die de koker vol houd. Aan het einde van de assen zit dan een afdichting, of beter gezegd een aantal afdichtingen. Je praat dan wel over schepen met een asdiameter van meer als 50cm en schroeven met een diameter van 4meter of meer. De lagering gebeurd met schroefasbussen of schaaldelen van lagermateriaal zodat dit later makkelijk vervangen kan worden. Dit lagermateriaal moet gesmeerd worden met olie anders blijft er niets van het geheel over. Bij kleinere schepen zal het best met vet gebeuren maar bij schepen van 12000 ton wordt het toch een ander verhaal. |
| | |
| | #17 (permalink) | |
| Guest
| Citaat:
Mijn model van de volharding ( 1,60m.) bevat een schroefaskoker, met in de midden een 3 keer zo grote diameter om deze, net als in de binnenvaart vol met vet te zetten. Daarvoor loopt er een buisje met vetnippel naar boven. Ik weet niet of je hier ook het originele schroefasvet voor kunt gebruiken, of dat er een speciaal vet in moet. | |
|
| | #18 (permalink) |
| Lid sinds: 6 juli 2003 Locatie: Hardinxveld
|
Ik wil de binnenaartschipper absoluut niet beledigen, maar ik ben opgegroeid met een scheepswerf waar grote baggerschepen werden gebouwd, en nog steeds worden gebouwd. Ik heb toen ik klein was altijd met grote ogen naar deze schepen gekeken en nu bouw ik ze zelf. Als er bij ons een rivierschip gebouwd moet worden noemen wij het altijd kano's. Ik denk dat dit er een beetje is ingegroeid. Ik vind het idee van Pak wel aardig met dielagers maar het is alleen jammer dat de lagers niet van rvs zijn. Ze worden dan wel gesmeerd met vet maar ik denk toch dat er roest zal komen. Ik zou dan voor een rvs uitvoering kiezen of misschien naaldlagers. |
| | |
| | #20 (permalink) |
| Lid sinds: 17 november 2003 Locatie: Luik , Belgie Leeftijd: 47
|
Zoals Frans , maak ik mijn schroefassen en kokers zelf , met koperen buizen van 8/10 mm diameter , de schroefas bestaat uit een 4mm RVS staaf , op lengte gesneden , met een M4 draad aan een uiteinde... de lagers zijn op een draaibank gemaakt , uit brons , de lengte is tussen 15 à 20 millimeters een zelfgemaakte smeernippel wordt erop geplakt/gesoldeerd , hierbij enkele photos : http://www.titanic-model.com/article...rent_pt2.shtml de groetjes Laurent |
| | |
| | #21 (permalink) |
| Guest
|
Voor diverse schepen, o.a. duikboten, heb ik schroefaskokers gebouwd. En hier heb je geen draaibank nodig. Alles wat je nodig hebt voor een as van 4 mm is het volgende: een rechte as van rvs, een rechte messingpijp van 8 mm binnendiameter, minimaal twee naaldhulzen 4x8 mm (INA) en minimaal twee lipringen 4x8 mm (INA). Deze koker kun je vullen met dunne motorolie, deze kokers zijn waterdicht en als ze gaan lekken, we hebben met duikbootassen ervaring opgdaan, deze lekken na 10 jaar nog steeds niet en lopen nog even licht als nieuw! |
|
| | #22 (permalink) |
| Lid sinds: 27 augustus 2003 Locatie: As,België Leeftijd: 55
|
hallo volledig eens met pksubmar ik hoef wel mijn assen niet uit mijn boten te breken ik zet mijn assen in een tweede buis vast (als ik er de plaats voor heb) de eerste buis die lamineer ik in mijn romp en die is ruim groot van binnen diameter de schroef as die zet ik met siliconen of tec 7 in die buis vast zo worden de trillingen gedempt en als je toch je as moet vervangen krijg je hem er mooi uit zonder veel schade aan je model te veroorzaken groeten raf |
| | |
| | #23 (permalink) |
| Beheerder van dit forum Lid sinds: 28 maart 2002 Locatie: Eibergen, Gelderland Leeftijd: 38
Weblogartikelen: 13 |
Ik vindt het juist heel slim van Raf, als je inderdaad de boel wilt vervangen, dan hoef je niet je halve romp opnieuw te spuiten!
__________________ |
| | |
| | #24 (permalink) |
| Lid sinds: 17 februari 2005 Locatie: Hoogkerk
|
Na alle discusies van hoe en wat, ik maak mijn schroefassen zelf de afgeschuinde bus bij de schroef krijgt de diameter van de naaf van de schroef. Hier komt een Sinterbrons lager in. Bij de motor komt een kogelager en de koker is gewoon messing buis uit de modelbouw en de assen zijn van hardstaal ook uit de modelbouw. Aan het eind even warmstoken om het te ontharden anders kan je er geen draad op snijden. Ik gebruik schroefasvet van 3000 rmp dat op een orgineel schip gebruikt wordt. Gr Jan |
| | |
| | #25 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004 Leeftijd: 78
|
kan u daar een schetsje van maken. endan hierop zetten want dat van die koniche bus begrijp ik niet helemaal goed Ik ga er van uit dat u daarmede de schroefbedoeld; he dus waar de schroef op de as zit Het is wel origineel zo
__________________ Het leven is kort 14 Jaar dus mvg Frederik |
| | |
| | #26 (permalink) |
| Lid sinds: 17 februari 2005 Locatie: Hoogkerk
| F. Van Gent ![]() Links ziet U de bus die bij de scheepsschroef komt het uitstekende deel is een sinterbronslager ziet U dat hij halverwege taps toeloopt. Rechts ziet U de kogellagerhouder die bij de motor komt in de verdikking zit een kogellager. Wat naar mekaar toewijst heeft de diameter van de schroefaskoker die wordt via een opgesoldeerd buisje met vet gevuld dit vet is orginele schroefasvet van een motor die 3000 rpm draait. Hoop dat U het nu allemaal begrijpt. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |