![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 6 juli 2003 Locatie: Hardinxveld
|
Heeft er hier iemand ervaring met schroefassen van rivabo? Ik ben de USS Missouri aan het maken in schaal 1:144 en nu heb ik goede schroefassen nodig. Die van rivabo zijn mooi door de afdichting, maar zullen wel erg duur zijn. Heeft er iemand ervaring mee, of heeft er iemand advies over soorten schroefassen die geschikt zijn. |
| | |
| | #3 (permalink) |
|
Op assen moet je inderdaad niet bezuinigen maar 50 euro voor een as vind ik wel een beetje veel. Ik heb er 4 nodig, dus dat loopt aardig op. Het voordeel van de rivabo schroefassen is dat deze zijn afgedicht. Je hoeft hier niet met de vetspuit vet in te doen. Misschien heeft er hier nog iemand advies over het zelf maken van de kokers met assen, en dan het liefst met een o-ring afgesealde assen? De assen moeten ongeveer 50cm lang worden. |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl |
Kijk eens op de site van Raboesch. Zij hebben hele mooie schroeven en bijpassende assen in vrijwel alle soorten en maten. www.raboesch.nl Groet Roel
__________________ "Degene die ver voor de muziek uitloopt, vindt het orkest waardeloos." |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl |
Olivier, ik denk ook niet dat "Bol" bedoelde dat de schroefas brak, maar dat je met een slechte schroefas het kreng En dat bedoelde hij met 'breekwerk'. Roel
__________________ "Degene die ver voor de muziek uitloopt, vindt het orkest waardeloos." |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
Slechte schroefassen zijn er nog genoeg. Assen die na 2x varen beginnen te rammelen doordat ze te licht zijn uitgevoerd voor de lengte. Weet er misschien iemand wat de assen van Raboesch kosten? Er staat op de site namelijk geen prijslijst. |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Guest
| www.krikke.net Verkoopt assen en koppelingen van Raboesch. Ook Rivabo heeft mooie en goede schroefassen. |
|
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 30 april 2002 Locatie: poeldijk gem:_Westland Leeftijd: 32
|
inderdaad ik bedoelde die butget assen die weleens in een bouwdoos zitten b.v. billing boats geheel messing( koker, lager en as )
__________________ Een rommelige werkplaats is het kenmerk van een genie! |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Guest
|
Beste Goof Voor mijn nieuwe boot heb ik zelf assen gemaakt, de bijgeleverde assen waren zo slecht. Ik heb bij Conrad kogellagers gekocht met een flens eraan deze heb ik gemonteerd in een aluminium buis van 10 mm de binnenas komt uit een standaard schroefas . Flink was schroefassenvet erin en het draait perfect. Het is alleen even een precisie werkje om de buizen goed recht te krijgen maar als je dat geduld kunt opbrengen heb je voor weinig geld een goeie schroefas. groetjes piet kuiper |
|
| | #12 (permalink) |
|
Heb je dan ook nog smeernippels op de kokers gemaakt? Ik neem aan dat je later ook nog een keer wil smeren. Houden die kogellagers wel het vet tegen als je een poosje gevaren hebt? Misschien wel een idee om er keerringen in te zetten aan twee kanten. |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Guest
|
Ik heb er twee buisjes opgemaakt om te kunnen smeren, ik gebruik hiervoor uierzalf, dit is met een beetje grote injectiespuit goed in de as te spuiten. Maar zoals je al zegt een paar keerringen kan natuurlijk geen kwaad. Op bladzijde 202 van de Conrad modelbouwcatalogus staan de lagers, ik de radiaal groefkogellager met flens gebruik van 9 mm maar ze zijn er groter en kleiner. groetjes piet kuiper |
|
| | #15 (permalink) | |
| Guest
| Citaat:
Ook wordt tegenwoordig watersmering veel gebruikt. Hierbij wordt met hoge waterdruk gesmeerd en de ringen aangedrukt, waardoor er geen waterbinnenkomt en ook geen vet in het oppervlaktewater komt. Volzetten met olie lijkt me geen succes. | |
|
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |