Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Algemeen scheepsbouw

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 2 september 2005, 12:30   #1 (permalink)
jon hummel
Guest

Standaard Wat heb ik nodig om te varen

Beste,

Ik ga beginnen met modelbouw, (Ik zoek nog tekeningen van Watergeus van Wagenborg, dus het duurt denk ik nog even)

Nu wil ik alvast prijs een beetje globaal inschatten.
Maar wat heb ik nodig, om de varen en te sturen.

Ja een servo voor het roer, oke. Wat voor servo!
Een snelheidsregelaar, oke. Wat voor een!
Ik weet dus wel een beetje wat ik nodig heb, maar welke types, en wat is het handigst.

Ik weet dus een beetje welke aperaten ik nodig heb, als ik het goed heb:
- Motor (Wel handig ),
- Accu
- Ontvanger
- Servo voor roer
- Snelheidsregelaar voor motoren
Als ik iets vergeet, meld het dan even

Misschien handig om te weten:
Het schip wordt op een schaal van 1:30 gebouwt.
Het schip wordt als model, 75 cm lang
Het schip wordt als model, 24,1 cm breedt
Het schip krijgt als model, 9,7 cm diepgang.

Alvast bedankt, voor jullie antwoorden.
  Met citaat reageren
Oud 2 september 2005, 12:54   #2 (permalink)
Rob
Moderatorteam

Rob's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard

Ik denk dat deze vraag in dit deel van het forum meer aandacht krijgt...

FF9Super Assan 2.4GHz, 450 Sport DS410-GY401/S9257/CC35, KingV2 HS65HB, Parkmaster, Formosa, Holiday
Benieuwd naar de regels op ons mooie forum? Modelbouwforum.nl - >> Regels & voorwaarden <<
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 2 september 2005, 13:03   #3 (permalink)
jon hummel
Guest

Standaard

Dankje wel Rob,
Maar ik dacht in eerste instantie dat het met elektrische onderdelen enzo te maken had
  Met citaat reageren
Oud 2 september 2005, 13:47   #4 (permalink)
No1Uno
Guest

Standaard

Even gemakshalve er van uitgaand dat je nog niets hebt verder, kom ik ongeveer op het volgende lijstje.

Zenderset.
Afhankelijk van wat je precies wilt gaan doen met je scheepje kan je er voor kiezen om een zo simpel mogelijke basisset te kopen. Je krijgt dan een zender, ontvanger en 2 servo's. Das al een begin. Deze kost van 50 tot zo'n 100 euro.

Echter als je er NU al over denkt om de boot te voorzien van bijvoorbeeld verlichting welke je op afstand schakelen kan, of geluidsmodules of een boegschroef bijvoorbeeld, zou ik er persoonlijk voor kiezen om iets meer geld uit te geven aan je zender. Koop dan een zender die in ieder geval meer als 2 kanalen heeft, of is uit te bouwen daarnaar.
Als voorbeeld heb ik de Futaba FX18 genomen. (Let wel even op dat je de 40 Mhz versie hebt!!!!). Deze kost zender kaal, zonder wat dan ook 150 euro, en met ontvanger, servo's en accu ergens over de 300 euro. Dan heb je er wel gelijk een 7 of 8 kanaals ontvanger bij. Die kosten redelijk veel geld, dus het schiet wel op om de set in 1 keer te kopen opzich.
Het lijkt misschien duur, maar je hebt dan wel een computer gestuurde zender, in welke je dus ook diversen mix-functies e.d. gebruiken kan. (Bijvoorbeeld 2 regelaars op 1 knuppel van je zender)

Je kan dus nu je roer bewegen. Meer eigenlijk nog niet

Dus er moet een snelheidsregelaar in. Je spreekt in je lijstje eerst over de motor, en daarna over een snelheidsregelaar voor de motorEN. Als je 2 motoren er in zet, raad ik je ook aan om 2 regelaars er op te zetten. Dat is wat makkelijker te bedienen.
Wat je er precies voor motor in moet zetten durf ik je even niet te zeggen. Dit om de doodeenvoudige reden dat ik te weinig ervaring heb met de werkschepen om daar een goede inschatting voor te maken puur op de lengte/breedte maten.
Hierin kan 1 van de werkschipgoeroe's je vast wel helpen
De regelaar moet je goed opletten dat het een zogenaamde NAVY versie is. Deze schakelen sneller tussen voorruit en achteruit, wat wel wenselijk is om een werkschip goed te kunnen sturen.

Op zich ben je dan al redelijk qua electronica op weg. Let wel goed op dat al je scheepsbeslag, roertjes assen e.d. ook erg snel een hoop geld kosten. Reken een 25% extra voor je budget om teleurstellingen te voorkomen

Goed, ik hoop dat ik je hiermee een beetje geholpen heb.

Groeten,

Marco.
  Met citaat reageren
Oud 2 september 2005, 14:08   #5 (permalink)
jon hummel
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No1Uno
Even gemakshalve er van uitgaand dat je nog niets hebt verder, kom ik ongeveer op het volgende lijstje.

Zenderset.
Afhankelijk van wat je precies wilt gaan doen met je scheepje kan je er voor kiezen om een zo simpel mogelijke basisset te kopen. Je krijgt dan een zender, ontvanger en 2 servo's. Das al een begin. Deze kost van 50 tot zo'n 100 euro.

Echter als je er NU al over denkt om de boot te voorzien van bijvoorbeeld verlichting welke je op afstand schakelen kan, of geluidsmodules of een boegschroef bijvoorbeeld, zou ik er persoonlijk voor kiezen om iets meer geld uit te geven aan je zender. Koop dan een zender die in ieder geval meer als 2 kanalen heeft, of is uit te bouwen daarnaar.
Als voorbeeld heb ik de Futaba FX18 genomen. (Let wel even op dat je de 40 Mhz versie hebt!!!!). Deze kost zender kaal, zonder wat dan ook 150 euro, en met ontvanger, servo's en accu ergens over de 300 euro. Dan heb je er wel gelijk een 7 of 8 kanaals ontvanger bij. Die kosten redelijk veel geld, dus het schiet wel op om de set in 1 keer te kopen opzich.
Het lijkt misschien duur, maar je hebt dan wel een computer gestuurde zender, in welke je dus ook diversen mix-functies e.d. gebruiken kan. (Bijvoorbeeld 2 regelaars op 1 knuppel van je zender)

Je kan dus nu je roer bewegen. Meer eigenlijk nog niet

Dus er moet een snelheidsregelaar in. Je spreekt in je lijstje eerst over de motor, en daarna over een snelheidsregelaar voor de motorEN. Als je 2 motoren er in zet, raad ik je ook aan om 2 regelaars er op te zetten. Dat is wat makkelijker te bedienen.
Wat je er precies voor motor in moet zetten durf ik je even niet te zeggen. Dit om de doodeenvoudige reden dat ik te weinig ervaring heb met de werkschepen om daar een goede inschatting voor te maken puur op de lengte/breedte maten.
Hierin kan 1 van de werkschipgoeroe's je vast wel helpen
De regelaar moet je goed opletten dat het een zogenaamde NAVY versie is. Deze schakelen sneller tussen voorruit en achteruit, wat wel wenselijk is om een werkschip goed te kunnen sturen.

Op zich ben je dan al redelijk qua electronica op weg. Let wel goed op dat al je scheepsbeslag, roertjes assen e.d. ook erg snel een hoop geld kosten. Reken een 25% extra voor je budget om teleurstellingen te voorkomen

Goed, ik hoop dat ik je hiermee een beetje geholpen heb.

Groeten,

Marco.
dankjewel, Met die snelheidsregelaars, ik had ook wel het idee dat die voor de motoren moesten Maar toch bedankt voor de tip, misschien is het handig voor de nieuwe nieuwelingen op het forum hier.
Over de motor had ik zelf al na gedacht, en omdat ik veel bij Werkschepen de naam: 720 Torque hoor, van Robbe of Graupner, (ik weet niet meer welke van de beide)

Hartstikke bedankt voor die tips, in de zin van dat ik Navy snelheidsregelaars moet hebben enzo, daar ben ik je erg dankbaar voor. Zelf had ik dat nooit bedacht...
  Met citaat reageren
Oud 2 september 2005, 14:15   #6 (permalink)
jon hummel
Guest

Standaard

Ik ben op Conrad aan het kijken geweest en heb er 2 gevonden, zien hetzelfde eruit, alleen 2 tekens in de naam zijn anders
Ze zijn allebij 42,95

Welke moet ik hebben? Ik heb de titel hier, (Zwart gedrukt) en de omschrijving daaronder.

SNELHEIDSREGELAAR NAVY-40M WP
Technische spec.: Automatic-Setup • Vooruit/achteruit • Motorlimiet 15 turns • Voedingsspanning 4,8 - 12 V= (4 - 10 accucellen) • Continue stroomsterkte 30 A • Pulsfrequentie 3000 Hz • BEC 2 A • Afm. ca. 41 x 35 x 16 mm • Gewicht 69 g met kabel (37 g zonder kabel). Met Nederlandstalige gebruiksaanwijzing.

Regelaars voor modelboten met waterkoeling
15 turns
30 A

SNELHEIDSREGELAAR NAVY-40 MP
Technische spec.: Automatic-Setup • Vooruit/achteruit • Motorlimiet 15 turns • Voedingsspanning 4,8 - 12 V= (4 - 10 accucellen) • Continue stroomsterkte 30 A • Pulsfrequentie 3000 Hz • BEC 2 A • Afm. ca. 41 x 35 x 16 mm • Gewicht 69 g met kabel (37 g zonder kabel).

Regelaars voor modelboten met waterkoeling
15 turns
30 A

Welke is geschikt voor mij?
Of maakt het niet uit, welke is in dat geval beter voor mij?
Hier heb ik ook het adres van de betreffende pagina, dus kunnen jullie het beter bekijken, als dat nodig is.

Edit:
Die url werkte niet, en hij was aardig lang. Dus:
Ga naar Conrad.nl en zoek op SNELHEIDSREGELAAR NAVY
Daar heb ik ook op gezocht, en zo deze gevonden.

Edit 2:
Ik weet het al, de ene heeft Stekkersysteem Futaba en de andere Graupner.
Dan nog, welk stekkersysteem moet ik hebben, of ligt dat aan mijn motortje?
  Met citaat reageren
Oud 2 september 2005, 14:56   #7 (permalink)
No1Uno
Guest

Standaard

Ik heb even gezocht naar info over die motor.

Info vind je hier

Technische Daten
Nominal voltage 12 V
Operating voltage range 6 ... 13 V
No-load rpm 4100 min–1
No-load current drain 0,75 A
Current drain at max. efficiency 3 A
Current drain when stalled 13,5 A
Max. efficiency without gearbox 75 %
Length of case, excl. shaft 72 mm
Diameter 44,5 mm
Free shaft length 6,5 mm
Shaft diameter 5 mm
Weight 380 g

De motor trekt dus maximaal een 13,5 Amp. Dat zou je met die 30 Amp regelaar makkelijk moeten kunnen hebben.

Die stekkertjes slaan waarschijnlijk op de aansturingsdraad. Op de motor worden ze over het algemeen gesoldeerd, en met gewoon ronde stekkertjes verbonden.
Dat is dan dus afhankelijk van de zender die je koopt.

Marco.
  Met citaat reageren
Oud 2 september 2005, 16:54   #8 (permalink)
Richardvm
Guest

Standaard

Die stekkersystemen futaba en graupner hebben te maken met de ontvanger... het ligt eraan welke zenderset je koopt. Koop je een zender van robbe, dan moet je de futaba-stekker hebben en andersom!
  Met citaat reageren
Oud 2 september 2005, 18:01   #9 (permalink)
jon hummel
Guest

Standaard

Dankje voor het antwoord. Ik zal eens even kijken naar zenders..
  Met citaat reageren
Oud 2 september 2005, 19:29   #10 (permalink)

Standaard

Jon,

Welke Watergeus van Wagenborg wil je gaan bouwen? De oude die bij Amels in Makkum is gebouwd of de nieuwe? Mogelijk kan ik je helpen om aan tekeningen te komen.

Hans
Sikko 259 is offline   Met citaat reageren
Oud 2 september 2005, 19:58   #11 (permalink)
jon hummel
Guest

Standaard

Beste Sikko, hier het antwoord:

De Watergeus uit 1995. Opgeleverd op Maart 1995.
Hier ook een foto:
Click the image to open in full size.
Foto gemaakt door: J.W. Zijlema
  Met citaat reageren
Oud 2 september 2005, 20:23   #12 (permalink)

Cheeta's schermafbeelding

Leeftijd: 24
Standaard

ik zou eerst kijken welke functies wil ik op mijn boot,,

daar een geschikte zender voor kiezen,,

dan kijken welke regelaar passen daarop en welke motoren zijn geschikt / aan te bevelen voor het model,,

2 motoren kan op 1 regelaar mits de regelaar 2 motors +20% marge aan kan dus 220% 13,5 *2,2 = 29,7A 1 regelaar van 30A zou dus kunnen, zelf zou ik een iets zwaardere aanraden om echt veilig te zitten,, stel hij vliegt in de vlammen op,, weg model,, terwijl voor 10 of 20 euro meer je dat niet was overkomen,,

ik zou eerst dus kijken naar een tekening, dan een zender daarvoor kiezen,, dan elektra in de boot zelf,, het is geen speedboot dus wat kies je,, lood accu lang varen maar langzamer en zwaarder model of nicd accu korter varen maar maar sneller en lichter,

het is net wat jezelf wilt ik ben nie tzo thuis in dat model type boot wat jij wilt,, maar is het een sleper? zo ja heb je toch aardig sterke motors met weinig toeren nodig vermoed ik wil jij een beetje goed kunnen trekken,, maar er zijn er vast genoeg die je bij dat kunnen helpen

maar 1 tip, liever te ruim genomen dan te krap en je model zien afbranden,,
Cheeta is offline   Met citaat reageren
Oud 3 september 2005, 09:44   #13 (permalink)
jon hummel
Guest

Standaard

Dat is waar Cheeta.
En ik ben bang dat ik geen 2 regelaars ga kopen. Ik wil zo veel mogelijk eerst nog even besparen.Dus dan moet er maar een zwaardere regelaar in.

Het is inderdaad een sleper
  Met citaat reageren
Oud 3 september 2005, 10:00   #14 (permalink)

Cheeta's schermafbeelding

Leeftijd: 24
Standaard

kijk ook 2dehands voor regelaars

en met de regelaar hoe rekening mee dat je best veel van je motors zal vragen,,, en ik weet niet of je op lood wilt gaan varen of op nicd? voor lood accus moet je regelaar 5-10 cellen aan kunnen uitgaande ervan dat je 6V of 12V lood accu gebruikt

de motors zullen dat voltage wel aan kunnen, en als je weet dat iets nodig is kan je het beter meteen aanschaffen dan er later achter komen dat je iets gekocht hebt wat je niet kan gebruiken en alsnog die duurdere moet hebben,,

bespaar niet op veiligheid,, een fail save is zoiezo voor iedereen aan te raden,, een frontale klap op volle snelheid kan hoop schade aan leveren,, zelf meegemaakt met mijn eco die er volgas vandoor ging de kant op 5m ver,,

een fail save heb je al voor 30 euro

mocht je vragen hebben ik ben ook vaak op msn cheeta @ derbi-club.com (zonder de spaties voor en 8er @)
Cheeta is offline   Met citaat reageren
Oud 3 september 2005, 10:16   #15 (permalink)
jon hummel
Guest

Standaard

Ik ben van plan om een Loodaccu van 12 volt te kopen.
  Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Algemeen scheepsbouw
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten