![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Guest
|
In mijn Microcat karpervoerboot zit een jet-systeem wat je alvorens er mee te kunnen varen "op moet pompen", dwz de boot moet aan de achterzijde een klein stukje uit het water gelift worden zodat de uitlaat half boven water komt. Dmv het drukken op een knopje komt er een een steeds krachtiger wordende waterstraal uit, en na een seconde of 5 ben je "gereed". Vraag me niet waarom maar van dit systeem zou ik af willen, het "oppompen" dus. Wat zijn de mogelijkheden en wat is de oorzaak waarom er gepompt moet worden? Zelf denk ik dat dit komt doordat de motoren watergekoeld lijken te zijn, de motor zelf zie je niet zitten maar is omhuld in een kunstof bus. Bovenin die bus zit lucht, en zodra je de boot te water laat kan die lucht er niet uit (tenminste, ik vermoed dat dit zo is). Misschien is de oplossing om bovenin die bus een heel klein gaatje te boren, met daarop aangesloten een siliconenslangetje, wat je uit laat komen boven het wateroppervlak. Je krijgt zo wel een heel klein beetje vermogensverlies maar te gering lijkt mij om op te wegen tegen het voordeel van niet meer op te hoeven pompen. Hoe denken jullie hier over? |
|
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 8 februari 2003 Locatie: Zeeland
|
Het kan zijn dat er inderdaad lucht in het straalbuis blijft zitten (luchtbel). Dan caviteert de impeller en is de vooruitgang nihil. Dus nu houd je de boot schuin omhoog om de straalbuis te ontluchten. Een gaatje met slangetje is inderdaad de oplossing. Werkt het niet dan kun je het gaatje met een beetje goede kit of lijm (epoxy) zo weer afdichten. Heb je een fotootje van het geheel en de aandrijving in het bijzonder? Marc |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Guest
|
Even geen fotootje maar een tekeningetje gemaakt. De boot heeft 4 motoren, 2 voor vooruit en 2 voor achteruit. Het is een Catamaran, dus je ziet hier één kant zeg maar. Zoals ik al zei zie je de motoren zelf niet zitten maar zitten volledig gehuld in bussen. Op die bussen zitten de in- en uitlaat. De bussen zullen dus hoogstwaarschijnlijk als waterkoeling dienst doen. |
|
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |