![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Guest
|
goedemiddag, Ik heb een kleine rc boot gebouwd die het prima lijkt te doen, alleen achteruit varen is een probleem. Ik gebruik een as van 4 mm, een graupner 720bb motor,koppeling van graupner, en een 45 mm 3 blads schroef. vooruit gaat wel goed en goede stuwing, als ik achteruit wil draaid de schroef wel de andere kant op maar totaal geen stuwing achteruit, wel een hoop geborrel etc etc maar geen mm achteruit willen. waar zou dit aan kunnen liggen ? |
|
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 8 februari 2005 Locatie: Antwerpen Leeftijd: 60
|
Rotaderp, is het een plastic schroef? Geef eens wat maten en gewicht van je boot. Welk voltage is je batterij en motor? Veel regelaars geven achteruit minder spanning dan vooruit. Misschien zijn die bij jou verwisseld, en gaat hij dan "achteruit" net caviteren. Probeer eens langzaam achteruit te varen.
__________________ De Liberation: motoren ingebouwd: schaal 1/65 gewicht 140gram Tijdelijk geen webstek Groeten Gilbert |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 18 februari 2005 Locatie: Rijen, NL Leeftijd: 21
|
Borrelen... wat ook kan is dat je gigantisch lucht aan het happen bent, dan wil hij ook niet
__________________ Bovenstaande post is uitgebracht onder de by-nc-nd 3.0 NL licentie. |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Guest
|
maten van de boot zijn: 55 cm lang, 28 cm breed. gewicht zal rond de 2 a 2.5 kg liggen. het is een plastic 3 blads schroef 45 mm voltage motor: 6-12 volt accupack op 9.6 volt. ( het worden 12 volt accupacks die erin komen) aan het geluid te horen geeft die evenveel toeren vooruit als achteruit. langzaam achter ook geen stuwing achter wel draaid de schroef achteruit. beetje vreemd p.s zelf als ik de boot wat dieper in het water zet ( meer gewicht erin ) heb ik geen achterwaarde stuwing. |
|
| | #5 (permalink) | |
| Lid sinds: 24 april 2005 Locatie: Zutphen Leeftijd: 22
| Citaat:
er staat motortje van 6 tot 12 volt....en je gooit er 24 volt in
__________________ Geen Modelbouw meer, maar wie weet wat er komt Eerst even richten op 1:1 schaal | |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 8 juli 2003 Locatie: Mijdrecht Leeftijd: 24
|
off road racer,,, LEZEN,, waar haal je die 2x vandaan??? en wie zegt serie geschakeld kan ook parallel,, maar wat ik vermoed is dat je prop niet gemaakt is voor achteruit,, kan je fotos maken van de onderkant van je romp?? heb je toevallig een speed prop??
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
Wat Dikkie zegt kan natuurlijk ook, dan moet het bootje wel omhoog komen bij het achteruit varen. Een plastic schroef verbuigt nogal gemakkelijk, en ze lijkt me nogal groot voor een boot van 2.5kg. Beter is waarschijnlijk een kleinere metalen schroef. Is het een traaglopende motor (torque)? Een kennis van me heeft een vissersboot van vergelijkbare grootte, met een BBtorque van 12v en vaart op een batterij van 6V, schroef 50mm-3blad koper. Dat vaart realistisch, voor- en achteruit. Vermits je op 9.6V vaart lijkt het ook nog een probleem van overpower.
__________________ De Liberation: motoren ingebouwd: schaal 1/65 gewicht 140gram Tijdelijk geen webstek Groeten Gilbert |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 8 juli 2003 Locatie: Mijdrecht Leeftijd: 24
|
oke, ik raad je tog een mesing schroef aan,,
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Guest
|
maximaal toerental is +/- 4500 toeren, ik zat zelf ook al te denken om er een messing schroef onder te zetten van dezelfde maat. dat geeft iets meer rendement. of zal die dan kleiner moeten zijn ??? er komen 2 accupacks in van 650 gram per stuk + de boot die +/- 2 kg weegt. |
|
| | #12 (permalink) | |
| Lid sinds: 24 april 2005 Locatie: Zutphen Leeftijd: 22
|
[quote="Off-Road Racer"] Citaat:
__________________ Geen Modelbouw meer, maar wie weet wat er komt Eerst even richten op 1:1 schaal | |
| | |
| | #13 (permalink) |
|
Rotaderp, dat is inderdaad een torque-motor,prima. Vergelijk even met het voorbeeld van het vissersbootje dat ik gaf. Een even grote koperen schroef op een hogere spanning dat zal flink vooruit gaan. Je hebt het voordeel dat je met packs werkt, misschien kan je "spelen" met het aantal cellen, tot je een goed resultaat bekomt.
| | |
| | #14 (permalink) |
| Guest
|
bijna weekend ! maakt niet uit.... wel had ik nog een vraag....halfgas varen gaat prima ...als ik het gas verder openzet dan willen de servo's weleens spastisch gaan doen... motor heb ik nog niet ontstoord ( zou daar aan kunnen liggen ) en de antennekabel van de ontvanger ligt ook nog los....die ga ik monteren aan een klapantenne op het dek. mag ik een stuk van de antenne afhalen en dan monteren aan de klapantenne ??? in de gebruiksaanwijzing van me zenderset staat van niet maar dan hou ik 1 meter kabel over by the way, 9,6 volt vaart prima en erg snel...maar die motor is gemaakt voor 6-12 volt daarom wilde ik 12 volt accupacks gaan gebruiken. is het erg als je wat overpower hebt want nu snijd het bootje al erg snel door het water heen. |
|
| | #15 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004 Leeftijd: 78
|
Dat staat er dus niet :wat je er bij maakt dat moet van de kabel af ,totale lengte mag niet veranderen.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
__________________ Het leven is kort 14 Jaar dus mvg Frederik |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |