Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Algemeen scheepsbouw

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 28 oktober 2005, 20:57   #1 (permalink)
Bert51
Guest

Standaard Afstandsvraagje

Ik ben een voerboot aan het bouwen.
Omdat ik een redelijke afstand moet overbruggen en ik eigenlijk weinig of geen verstand heb van zenders , ben ik op zoek naar iemend die mij kan helpen en mij vertellen op wat ik moet letten bij de aankoop van een zender (minimum afstand = 500m)

Dank bij voorbaat
  Met citaat reageren
Oud 28 oktober 2005, 21:55   #2 (permalink)

Justin's schermafbeelding

Leeftijd: 22
Standaard

Hoi

Volgens mij zijn bij de meeste zenders als je de antenne niet inkort de bereikbaarheid 1km?? Zet je wel foto's van je voerboot hier neer

Groeten Justin
Justin is offline   Met citaat reageren
Oud 28 oktober 2005, 23:56   #3 (permalink)

Leeftijd: 34
Standaard

hey,

500m
Hoe gaat ge die boot nog kunnen zien, das een grote afstand en ge wilt zelfs verder.
Die 1km afstand neem ik niet zo serieus. Dat hangt van zender/ontvanger af. en de omstandigheden waar, het weer en al de andere factoren die de zend/ontvangs capaciteit kunnen beinvloeden.

greetings
Carlo aka Rambo is offline   Met citaat reageren
Oud 29 oktober 2005, 00:32   #4 (permalink)

Leeftijd: 49
Standaard

500 mtr is echt ver, bedenk maar eens hoe groot je voerboot dan nog is...... wat in ieder geval belangrijk is; altijd je zendantenne goed ver uitschuiven en de ontvangerantenne goed in de hoogte doen, verander in ieder geval nooit de lengte, dit is direct van invloed, ook verlengen heeft een negatief effect hoor... gemiddeld varen wij zo'n 200 meter van onze zender af, en dat is al een behoorlijk stuk, 500 mtr is best wel haalbaar, maar of je echt zo ver weg gaat, betwijfel ik....

Tom Boere
Oud 29 oktober 2005, 09:08   #5 (permalink)
Bert51
Guest

Standaard

Nu ja, 500m is maar een richtlijn en ik zou graag een beetje reserve hebben. De zichtbaarheid valt wel mee (zeker omdat ik de boot in het fluo oranje heb.
  Met citaat reageren
Oud 29 oktober 2005, 15:55   #6 (permalink)

perk's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

suggestie.

als je toch zo ver van je weg wil varen, zet 1 kant van de boot in geel fluo en de andere kant in groen fluo.

je zal wellicht de boot nog wel kunnen zien maar niet weer kunnen bepalen welke kant ie op gaat en welke kant naar jouw wijst.

deze truk komt uit de 3d heli wereld waar men in een oogwenk de orientatie van een modelk moet inschatten.

ik zie zelf echt mijn boot niet meer na enkele 100'en meter.

zie dat je zeker de antenne omhoog laat lopen in de boot en doe ettelijke afstandstesten op het droge.

Patrick
Oud 29 oktober 2005, 17:23   #7 (permalink)
Bert51
Guest

Standaard

Kan er mij ook iemand zeggen of ik beter een 27 Mhz of een 40 Mhz zender kan kopen (naar ik gelezen heb is de 35 Mhz voorbehouden voor vliegtuigjes)
en waarom?

Bedankt

De tip van de twee kleuren vind ik zeer goed gevonden (dat ik daar zelf niet op gekomen ben ) en de boot zal dan ook zo gespoten worden
  Met citaat reageren
Oud 29 oktober 2005, 18:11   #8 (permalink)

sven's schermafbeelding

Leeftijd: 29
Standaard

Weet je zeker dat je 500 meter nodig hebt? Dat is echt bijzonder ver weg hoor. Moet je voor de grap eens je bootje wegzetten, en 500 stappen doen. Je zult nog opkijken van de afstand. Waar ga je varen? Dan kan ik het wel even voor je opmeten met sataliet fotos.

En de norm is tegenwoordig 40Mhz. Waarom dat precies is weet ik niet. Mischien omdat er zoveel 27Mhz speelgoed is.
Oud 29 oktober 2005, 18:48   #9 (permalink)
Bert51
Guest

Standaard

Waar ik ga varen? Eigenlijk overal een beetje, 't is te zeggen de vraag is eigenlijk : waar ga je vissen? Het probleem in dat er op vele waters niet mag gevaren worden met een zodiac. Om toch mijn voer en aas ver weg te krijgen zou ik een voerbootje gebruiken. Ik ben mij er van bewust dat 500m een grote afstand is maar het gaat er om dat ik de zekerheid wil dat ik een redelijk grote afstand kan overbruggen. Als ik bv 350m uitvaar (hetgeen toch regelmatig zal gebeuren) heb ik geen zin om even achter het bootje te zwemmen als het buiten zendbereik is. (dit zeker niet in de winter bij een watertemperatuur van 5° C)
  Met citaat reageren
Oud 29 oktober 2005, 18:53   #10 (permalink)

sven's schermafbeelding

Leeftijd: 29
Standaard

Heheh, aha, een voerbootje. Dan heb je wel wat afstand nodig inderdaad.

Als je je antenne kaarsrecht omhoog steekt kom je al n heel eind met een normale 40Mhz. zender van een goed merk denk ik. Maar op de grond heb je denk ik wel n hoop gedoe met afkaatsende signalen, dus zeker weten doe ik et niet.

Stuur anders eens n paar mailtjes naar futaba, hitec, graupner, etz. Die mensen zullen et wel weten.
Oud 29 oktober 2005, 20:19   #11 (permalink)

Jan Vos's schermafbeelding

Standaard

Ik zou voor de 40 Mhz gaan aangezien er op de 27 Mhz meer rommel zit.
Aangezien de 27 Mhz bakkies niet alleen op FM werken.
En met Illigale bakken waar toch veel mee gewerkt wordt heb je ook nog USB SSB LSB.

Een goede raad als je gaat varen schuif het uiteinde van je Zenderantenne een stukje in als hij dan buiten je bereik komt kan je dat stukje weet uittrekken en heb je de boot weer terug.
En je vaart verder als dat je met je werphengel kan gooien.
Jan Vos is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Algemeen scheepsbouw
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten