![]() |
| | #1 (permalink) |
| Guest
|
Goedendag, Als nieuweling op dit forum heb ik een paar vragen. Ik wil graag de Hanjin Amsterdam containerschip gaan bouwen, alleen heb ik van jullie een bevestiging nodig van mijn berekeningen. De specs van het origineel zijn als volgt: Displacement: 69,000 tons Dimensions: 915 x 132ft. Als ik dit omreken kom ik volgens mijn berekeningen uit op de volgende waardes: Waterverplaatsing: 69.000.000 kg Lengte: 283.64 meter Breedte: 40.92 meter Nu mijn vragen, als ik dit schip wil bouwen op schaal 1:100 kom ik uit op de volgende waardes: Lengte: 2,84 meter Breedte: 0,41 meter gewicht: 69 kilo Schaal 1:150 Lengte: 1,89 meter Breedte: 0,27 meter gewicht: 20 kilo Schaal 1:200 Lengte: 1,42 meter Breedte: 0,20 meter gewicht: 8,63 kilo Kloppen deze waardes of doe ik iets verkeerd. Verder is mijn vraag of iemand tekeningen of verdere specificaties cq foto's heeft van dit schip en anders waar ik het beste terecht zou kunnen voor de tekeningen. Ik ben gekomen tot Hanjin Heavy Industries Co., Ltd., South Korea, maar ik weet niet zeker of ik hier aan het goede adres ben wat betreft de tekeningen en/of ik het wel voor elkaar zou kunen krijgen om uberhaupt tekeningen te kunnen bemachtigen van dit schip. Alle info is welkom. alvast bedankt met vriendelijke groeten Jaap-Jan |
|
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 8 februari 2005 Locatie: Antwerpen Leeftijd: 60
|
jeejee, de berekeningen kloppen als een bus. Op deze site staat alleen de Hanjin Ottawa http://www.shipphoto.net/
__________________ De Liberation: motoren ingebouwd: schaal 1/65 gewicht 140gram Tijdelijk geen webstek Groeten Gilbert |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 1 oktober 2004 Locatie: Nieuwegein Leeftijd: 49
|
Ja maar dit is de Hanjin Amsterdam, ![]() even bij Google intikken en je vind er meerdere, er zijn ook heel wat zusterschepen van volgens mij. Wat betreft tekeningen, gewoon proberen, je weet maar nooit ...enne als je het mij vraagt, bouwen in 1:50, dat is een populaire schaal om te bouwen, en je kan dan ook met "echte" sleepboten in de weer gaan, er wordt ook wel veel in 1:33 gebouwd. Tom Boere
__________________ lid van raad van bestuur Vaarteam MailLine A member of IOS - Intern. OSV Society |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 1 oktober 2004 Locatie: Nieuwegein Leeftijd: 49
|
Oeps, 1:50 is inderdaad wel errug groot Tom Boere
__________________ lid van raad van bestuur Vaarteam MailLine A member of IOS - Intern. OSV Society |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 12 september 2003 Locatie: Monster Leeftijd: 46
|
Och wat is groot? In 1:50 is er in ieder geval wel een complete bergingsvloot op dit forum aanwezig mocht het mis gaan In 1:150 of 1:200 kan een zo'n poging wel eens veel meer problemen op leveren, dus het is maar net waar je voor kiest |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 7 januari 2005 Locatie: Voorst Leeftijd: 39
|
Hoi Jaap-Jan, Ik ben zo eigenwijs geweest ook even te rekenen en inderdaad, klopt als een bus. Wat de schaal betreft het volgende. Een dergelijk groot schip op zeer kleine schaal vaart erg on realistisch. Een groot schip hoort zich een beetje masief en traag en koersvast te gedragen. Een klein bootje dwarrelt alle kanten op, dat past niet echt bij een containerschip. Ik heb zelf enkele grotere schepen gebouwd (3,5 meter, 140 kilo)hoewel ik niet aan 5,6 meter ben gekomen. Bij 5,6 meter hoort trouwens een gewicht van 552 kilo!!!! Dat is wel een beetje een onpraktische maat en gewicht. Bedenk echter dat het wel supermooi is en ook het vaarbeeld is bij dat soort afmetingen geweldig om van de kick voor de stuurman maar niet te spreken. Je vaart dan echt met iets anders dan met een jachtje van 0,5 meter. Ik zou zelf voor 1:50 gaan of anders voor 1:100. Dat laatste is wat afmetingen betreft al niet zo spannend meer maar geeft nog steeds een leuk vaarbeeld. Ik hoop dat je gaat bouwen en dat we een verslag van je te zien krijgen, leuk project. Zoals Adam al zegt, een bergings en hulpvloot staat altijd klaar zowel wat schepen betreft als advies! Groeten, Marco
__________________ Don't go where the path may lead, but go where is no path and leave a trail. |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
Maak Jeejee niet gek, een schip van 5,5m en meer dan een halve ton. Overigens, als je het motorvermogen van de 1:1 kent, en dit deelt door de derde macht van de schaal, kom je ook behoorlijk dicht in de buurt van het vermogen van je modelmotor
__________________ De Liberation: motoren ingebouwd: schaal 1/65 gewicht 140gram Tijdelijk geen webstek Groeten Gilbert |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 18 februari 2005 Locatie: Rijen, NL Leeftijd: 21
|
@Zinnia: zeg maar gerust dat je er dan een klein 1 of 2 cilinder diesel motortje in kan doen
__________________ Bovenstaande post is uitgebracht onder de by-nc-nd 3.0 NL licentie. |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Guest
|
hallo allemaal, Hartelijk bedankt voor alle reacties. 1:50 heb ik wel uitgerekend, maar vond dat toen iets te groot, na de reacties hier is het toch wel iets om over na te denken en verder uit te werken. Als je over zulke formaten praat kom ik dan weg met 6 milimeter spanten en 3 milimeter huidplanken of moet ik ook hier groter gaan denken? Het motorvermogen van het origineel is: Machinery: Diesel engine, single screw, 55,400 kW Motorsuggesties iemand??? groeten Jaap-Jan |
|
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 18 november 2004 Locatie: Marken Leeftijd: 22
|
Hoi Thuis heeft mijn zusje zo een elektrische step staan. De motor wat hier in zit is zeer sterk en kan mij zo een 15min meeslepen. Deze motoren werken op 24volt maar met een vertrging is het zeer goed te doen. Groeten Justin |
| | |
| | #13 (permalink) | |
| Lid sinds: 2 september 2002 Locatie: Hoek van Holland Leeftijd: 50
| Citaat:
er zijn wel 2 zeeslepers beschikbaar in 1:200 Een SmitWijs Rotterdam en een Witte Zee........ | |
| | |
| | #14 (permalink) |
|
Op schaal 1:50 kom je op een theoretisch vermogen van 445watt. Wat nogal meevalt. Maar dat mag minstens verdubbeld worden voor een model. Een radiator aanjaagmotor van een grote auto lijkt me aangewezen om dit model wat in beweging te zetten.
| | |
| | #15 (permalink) | |
| Lid sinds: 12 september 2003 Locatie: Monster Leeftijd: 46
| Citaat:
| |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |