![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Guest
|
beste lezer, ik ben beeldhouwer en voor mijn nieuwe beeld wil ik een sloep(achtige) bootje maken waarin de achtersteven tot een doodskist verloopt. Hier zit een heel verhaal achter, maar m'n vraag is hoe je een romp maakt als je nog geen vaststaand model voor ogen hebt. Is er een manier om een romp te maken die tijdens het bouwen nog te veranderen is. Het probleem is namelijk dat ik nog geen vaststaande vorm voor ogen heb en dat ik , mezelf kennende, het halverwege toch anders wil. Wat ik zeker weet is dat het een houten model wordt van ongeveer een meter lang, overnaats beslagen, model reddings-sloep en dan van het model die van booreilanden afvalt, maar dan anders adviezen zijn welkom, evenals goede voorbeelden... vriendelijke groeten filip[/i] |
|
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 24 maart 2003 Locatie: Hengelo (ov) Leeftijd: 50
|
Filip, Welkom op dit forum. Als beeldhouwer ben je natuurlijk constant bezig met vormen en misschien niet zozeer met de achterliggende constructie (in dit geval: de kielbalk en spanten) Als je al een vorm in gedachten hebt, kun je die bijvoorbeeld maken uit piepschuim en daarna die vorm beplanken. Voordeel is dat je de vorm kunt "shapen" met vijl en rasp. Maakt wel een hoop rommel, maar jij als beeldhouwer zult deze manier waarschijnlijk het makkelijkste vinden, omdat deze manier direct de vorm weergeeft. Over de vorm die je gekregen hebt kun je dan je planken leggen. Bij jou in de buurt zitten Modelbouw vereniging Twente (in Enschede) en de Nijverheid (in Hengelo). Zij kunnen je persoonlijk laten zien hoe je bouwt. Succes, en laat ons eens wat resultaat zien. (Als je er persoonlijk uitleg over wilt hebben, PB dan even. Kunnen we evt. een afspraak maken.) Wim (Hengelo)
__________________ Deze plank op deze plank, en zo bouw ik naar boven (Vrij naar Ome Willem) Footy NED61 - Team Duff Beer - Team Puma - Team ??? - Jawel! Wim nu ook op Flickr! |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Guest
|
ja.. bedankt.. ik denk dat ik hier inderdaad wel iets mee kan. als ik eenmaal de piepschuim vorm heb ben ik ook al een hele stap verder. maar hoe zorg je ervoor dat tijdens het raspen de vorm helften identiek blijven? hier is vast ook een handige truuk voor in ieder geval alvast bedankt ik ga vanmiddag nog naar de gamma is er iemand die weet hoe die "val" reddingssloepen heten die op booreilanden worden gebruikt? (ze komen ook voor in die rabobank-privatbanking reclame waar zoonlief vader overhaald om toch vooral bij de rabobank te blijven) |
|
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 24 maart 2003 Locatie: Hengelo (ov) Leeftijd: 50
|
Filip, Je kunt een halve vorm nemen waarmee je links en rechts controleert of de zijden gelijk zijn (soort profieltaster) Materiaal kan gewoon karton zijn. Aan een (1) zijde de vorm shapen, op regelmatige afstand (bijvoorbeeld elke 10 a 15 cm) de vorm overnemen op/in karton en aan de andere kant shapen tot je de vorm hebt bereikt. Meer vragen, kom er gerust mee, we zijn hier om je te helpen. Wim
__________________ Deze plank op deze plank, en zo bouw ik naar boven (Vrij naar Ome Willem) Footy NED61 - Team Duff Beer - Team Puma - Team ??? - Jawel! Wim nu ook op Flickr! |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 7 januari 2005 Locatie: Voorst Leeftijd: 39
|
Beste Filip, Wanneer je op internet zoekt met "free fall boat" vindt je een boel informatie over deze boten. Ik ben zelf ook op zoek geweest in verband met mijn vrachtboot waar er ook een op zit. Groeten, Marco
__________________ Don't go where the path may lead, but go where is no path and leave a trail. |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Guest
|
ik heb een piepschuim model gemaakt, van een bouwtekening. hoewel, het ook vast wel goed gaat heb ik er toch voor gekozen om de kielbalk gewoon van hout te maken en de tussenschotten ook. hier had ik een bouwtekening voor nodig . en die heb ik gevonden. hier wat foto's bedankt veur den tips[img][/img][img][/img] |
|
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |