![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 13 januari 2005 Locatie: den haag
|
Hallo bouwers, Ik ben een boot aan het maken van 1.80 m. met 2 schroeven. Het is een zeesleper! Nu is mijn vraag: welke motoren moet ik hiervoor aanschaffen, en welk merk? De schroefmaat is ongeveer 110 mm. Ik moet er wel mee kunnen varen! |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 17 februari 2005 Locatie: Hoogkerk
|
Ik zou naar de sloop gaan en twee electromotoren van de koelvin van een VW Passat nemen. Je kan ik zo.n grote boot ook wel een auto accu kwijt in dat formaat hebben ze ook gel accu's. Deze accu's moet je niet bij de modelbouwzaken kopen maar bij de groothandel Dryfit Sonneschein kan je vast wel op internet vinden. Groothandel zat vroeger in Groningen maar laatste die ik gekocht heb kwamen van Rotterdam. En er zijn er meer merken. Deze motoren nemen meer stroom als de Hectoperm door Adam aangeduid maar die zullen op € 155,00 per stuk komen terwijl je bij de Sloop € 20 a 40 kwijt bent. Deze motor heb ik een 130 mm schroef aan zien drijven wel met koeling op de motor. Deze sleper had 8 kilo trekkracht. |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Guest
|
Hoi, Zijn de Robbe 1000 motoren niet geschikt??? groot zat en genoeg vermogen... daarentegen zouden de 900bb torques ook goed passen... en wat je ook nog kunnen is 2 motoren koppelen op een schroefas door middel van een versnellingskast... ik heb het zelf niet geprobeerd maar het werkt wel... zo hebben ze het ook gedaan bij de zwarte zee IV en zo wordt het nog steeds toegepast bij de Stena Hollandica... gr, wouter zzw |
|
| | #5 (permalink) | |
| Lid sinds: 12 september 2003 Locatie: Monster Leeftijd: 46
| Citaat:
Een Power 1000 of een BB900 Torque zullen het ongetwijfeld met de juiste vertraging ook doen, alleen heb ik daar geen waarden van. | |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 22 april 2005 Locatie: De Kooy Leeftijd: 40
|
Het verbaasd me iedere keer weer, dat er nog steeds zoveel mensen zijn die met zo'n ''grote onbekende'' werken als een ruitenwisser motor. Bij sommige formaten kom je er misschien niet onderuit, en vroeger had je weinig andere keuzes, maar er zijn ondertussen zoveel goede motoren op de markt, dat er toch voldoende keuze is. Marx motoren zijn dan wel erg prijzig, maar met de juiste behanleing doe je er toch de rest de rest van je modelcarriere mee. los daarvan hebben ze bij Graupner en robbe ook niet stil gezeten en is er best wel wat moois te koop. In ieder geval weet je dan wel wat je heb, qua toerental, en stroomverbruik. Groet, Andre
__________________ Grt, André |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl |
André, je hebt weliswaar gelijk met de betrouwbaarheid en de bekendheid van de Marx, Robbe en Graupnermotoren, maar het prijskaartje speelt ook mee. Als je goede ervaringen hebt met een bepaald type (ruitenwisser/ventilator/van mijn part startmotor, dan ben je met een ritje naar de sloop een heel stuk goedkoper uit dan met een bestelling bij Graupner/Robbe. En tref je een keer een slechte motor: dan rij je nog een keer naar dezelfde sloop... Kortom: het prijskaartje is ook belangrijk.
__________________ "Degene die ver voor de muziek uitloopt, vindt het orkest waardeloos." |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004 Leeftijd: 78
|
Andre onbekent is onbemint zeggen ze wel. Maar D V O is niet erg onbekent hoor En dat zijn vele ruiterwissermotoren hoor
__________________ Het leven is kort 14 Jaar dus mvg Frederik |
| | |
| | #10 (permalink) | |
| Lid sinds: 12 september 2003 Locatie: Monster Leeftijd: 46
| Citaat:
Maar ik sluit me bij Andre aan, toerentallen, stroomverbruik blijven een verassing. | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |