![]() |
| | #2 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004 Leeftijd: 78
|
@poeki Geen flauw idee Ik soldeer nog op de oude manier en kan het soldeer nog gewoon kopen hoor Bij mijn elektronikaboer mvg Frederik
__________________ Het leven is kort 14 Jaar dus mvg Frederik |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 8 februari 2005 Locatie: Antwerpen Leeftijd: 60
|
Het nieuwe soldeer met zilver is ongeveer 2,5 keer sterker dan het oude loodsoldeer, om die reden werd het al lang gebruik in centrale verwarmingsinstallaties. Door de temperatuursverschillen komen er grote krachten op de leidingen. Het soldeert wel moeilijker, het heeft een echt smeltpunt, het loodsoldeer heeft een smeltinterval. Het heeft ook een hoger smeltpunt, een handicap voor elektronische komponenten.
__________________ De Liberation: motoren ingebouwd: schaal 1/65 gewicht 140gram Tijdelijk geen webstek Groeten Gilbert |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 13 september 2005 Locatie: Geldrop Leeftijd: 39
|
Hoe soldeer je ? met de bout of met de gasbrander ? Ik vind zilvertin wel goed maar als het echt sterk moet zijn gebruik ik zilver hardsoldeer met een smeltpunt van circa 600 - 660 graden. Zeker met zaken waarbij krachten vrijkomen is dit een goed alternatief voor lassen. ik heb de ervaring dat onderdelen die met zilvertin gesoldeerd zijn na verloop van tijd toch afdreken door de krachten die er op hebben gestaan. zeker met mijn stoommachines gebruik ik veel zilver soldeer omdat het echt vast moet zitten met de krachten en de temperatuur.
__________________ Als ik nu zit, hoe kan het dan aan mij liggen.... ? |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |