![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 15 mei 2005 Locatie: Limburg Leeftijd: 21
|
Hey, in de rand vna het dek zitten gaten om het water dat op het dek komt af te voeren(hoe heten die gaten eigenlijk?
__________________ Groeten, Laurens |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 2 oktober 2003 Locatie: Den Haag Leeftijd: 74
|
Staat niet bij om wat voor schip het gaat. De bedoelde gaten zijn waarschijnlijk de "spui gaten". Vandaar het gezegde het loop de spuigaten uit. Dit soort afwerkingen kunnen het best met de hand worden gadaan, minder kans op uitschieters. Het duurt wat langer, maar de resultaten worden over het algemeen beter. Koop een goed setje kleine vijlen, driekant, rond, plat half rond en vierkant dan is vrijwel alles mogelijk. Overigens wordt die dekrand het gangboord genoemd. Groetjes Hans.
__________________ een dag zonder hobby is een dag niet geleefd! Een half ons geluk doet meer dan een kilo wijsheid! |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004 Leeftijd: 78
|
[ maar nou zijn ze niet echt in de vorm die ik ze wil hebben] Gezien deze beschrijving bedooeld hij of zij de Verschansing [boeing]denk ik In het dek zijn ze meestal gewoon rond dacht ik zelf gewoon ronde pijpjes dus mvg Frederik
__________________ Het leven is kort 14 Jaar dus mvg Frederik |
| | |
| | #6 (permalink) | |
| Citaat:
__________________ Groeten, Laurens | |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 17 februari 2005 Locatie: Hoogkerk
| ![]() Je ziet op bovenstaande foto, 2 man voor op de Bak staan, achter de Verschansing. Tussen de witte strepen op de zijkant zie je Spuigaten deze zitten niet tot op het Dek maar een 20 cm hoger, hierdoor zal al het water niet weglopen door de spuigaten, hiervoor hebben ze weer halfronde gaten waar je voet in past om een idee van de groote te geven, deze zitten tot op het Dek zodat het laatste water hierdoor weg kan lopen. ![]() Op deze foto zie je een Man door het Gangboord lopen, hier kan je op Zee met wat Golven meestal niet lopen dan sta je tot je heupen in het water. Bij Zwaar weer zie je meestal alleen de Bak en het Achterschip boven water. Vroeger op de oude Potjes sliepen er ook nog Matrozen voor in het schip met zwaar weer werd het scip dan bijgedraaid en kon je over de luiken naar voren of achteren lopen. Maar je kwam altijd niet droog aan op je wacht of als je naar je Kooi ging. Hoop dat nu alles een beetje duidelijk is. |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
Bedankt voor de uitleg het gaat dus om 4 gaten op dek hoogte en om 7 iets erboven. Maar hoe dan ook het gaat om gaten die afwerking nodig hebben :P ga maar eens kijken voor wat kleine vijltjes
__________________ Groeten, Laurens |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 27 december 2005 Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel Leeftijd: 52
|
Yep heel voorzichtig vijlen. Ik heb laatst een hulpstuk gemaakt van metaal. Dit dient als mal en hierin is een spuigat uitgevijld. Je hoeft de mal enkel met een paar klemmetjes op de goede plek aan de verschansing te bevestigen om elk spuigat exact in dezelfde vorm als de anderen uit te vijlen. Werkt als een trein. Ik heb dezelfde mal ook gebruik om met wat platgeslagen koperdraad de boel nog wat verder af te werken. ![]() ![]() |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |